مشارکت نظامی ایران و روسیه امنیت جهان را تهدید می کند

او استدلال کرد که «روسیه از سوی دیگر، از رژیم ایران حمایت نظامی و فنی می‌کند و این خطر شرکای ما در خاورمیانه و امنیت بین‌المللی را افزایش می‌دهد» و استدلال کرد که لندن به هر دو طرف متکی است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است. با این حال، وزارت امور خارجه انگلیس در گزارشی که عصر جمعه در وب سایت دولت این کشور منتشر شد، اعلام کرد که انگلیس با ارزیابی آمریکا مبنی بر اینکه حمایت ایران از ارتش روسیه در ماه های آینده افزایش خواهد یافت، زیرا مسکو به دنبال دستیابی به تسلیحات بیشتر از جمله صدها موشک است، موافق است. . بالستیک به دست آمده است.

این گزارش ادعایی می‌افزاید: بریتانیا نگران است که روسیه قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌تری را در اختیار ایران قرار دهد و به این کشور اجازه دهد تا توانایی‌های تسلیحاتی خود را تقویت کند و خطرات امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش دهد.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران در این خصوص اظهار داشت: ما هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: این سروصدایی که برخی کشورهای غربی به راه انداختند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه در مورد بخش موشکی مطرح کردند کاملا اشتباه است و سوالات مربوط به پهپادها. حق دارند.” .

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ماه‌ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد محدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم و با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که اگر اسنادی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین دارند، آن‌ها را در اختیار این کشور قرار دهند. ما

امیر عبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ در اوکراین در این راستا تلاش زیادی کرده است و این تلاش ها در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بوده است و تا زمان جنگ به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. در اوکراین متوقف می شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به ادعای بی اساس مقامات غربی و اوکراینی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین پاسخ داد و گفت: ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی در خصوص ادعای استفاده از پهپاد داده اند. اوکراین به سازمان ملل ارائه شد.

با این حال، اروپایی ها خواستار آن هستند که ادعای دخالت ایران در جنگ اوکراین نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام شود. قطعنامه ای که از سال 2018 توسط ایالات متحده آمریکا به دلیل خروج از برجام و تهدید سایر اعضا به عدم اجرای مفاد آن نقض شد، اما با سکوت مجامع بین المللی مواجه شد.

اکتبر گذشته، انگلیس به همراه فرانسه و آلمان از سازمان ملل درخواست کردند که ادعای نادرست ارسال موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه را با توجه به قطعنامه فوق‌الذکر بررسی کند. برخی از مقامات اروپایی نیز استدلال کرده اند که باید مشخص شود اقدام روسیه و ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است یا خیر.

در عین حال، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز هشدار داد: تحقیقات سازمان ملل در خصوص ادعاهای بی اساس مربوط به استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین بر اساس قطعنامه 2231 غیرقانونی است و این سازمان نباید اقدام کند. بر اساس دستور کار کشورهای غربی.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده سعی در ایجاد ارتباط نادرست بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین دارند، در حالی که قطعنامه 2231 نه صادرات تسلیحات را ممنوع می کند و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور می دهد. با توجه به ظرفیت مورد نیاز برای انجام این تحقیق.

دیدگاهتان را بنویسید