مشاغل دوگانه در صف خروج از دولت چه کسی باید با کابینه خداحافظی کند؟

مشاغل دوگانه در صف خروج از دولت چه کسی باید با کابینه خداحافظی کند؟

دانشگاه امام صادق(ع) در جامعه به عنوان مجموعه دانشگاهی تربیت کننده مدیران نظام شناخته می شود و برخی مدیران دولتی بودند که در دولت های مختلف بعد از انقلاب از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند. اما به نظر می رسد دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی رکورد استخدام دانش آموختگان امام صادقی را شکسته و تعداد زیادی از مدیران دولتی در حوزه های مختلف از دانشگاه امام صادق (ع) هستند. همزمان با رای اعتماد به وزرای دولت در سال 1400، سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در شعری دو بیتی خطاب به رئیس جمهور به این موضوع پرداخت: «گفتند رفقا موافقت کردند/ دیوانه شد و همه عاشق شدند.» «نیمی از وزرای رئیس جمهور از مکتب امام صادق هستند.

در این زمینه کافی است نگاهی به مدیران دولتی بیندازیم تا خجت الله عبدالمالکی (وزیر سابق کار و دبیر فعلی شورای عالی مناطق آزاد)، سید احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد و دارایی)، علی بهادری جهرمی ( سخنگوی دولت، علی باقری کنی (معاون سیاسی وزیر امور خارجه، مجید عشقی (رئیس سابق سازمان بورس)، علی صالح آبادی (رییس سابق بانک مرکزی)، وحید یامین پور (معاون ورزش جوانان)، سیدمحمد حسینی. (معاون پارلمانی رئیس جمهور)، غلامحسین اسماعیلی (رئیس دفتر ریاست جمهوری)، میشم لطیفی (رئیس سازمان اداری و استخدامی) و در نهایت داود منظور (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه) از امام صادق(ع) وارد دولت شدند. دانشگاه (ع).

این در حالی است که در این دو سال افراد زیادی بر استخدام برخی از سران کشور در بیش از یک حوزه فعالیت تاکید کردند و در این رابطه نام برخی افراد نیز مطرح شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه طبق قانون مدرس بودن در برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران منافاتی با استخدام مناصب دولتی ندارد، برخی از کارمندان دولت که همزمان در برخی از دانشگاه ها تدریس می کنند، فاقد هرگونه شغلی هستند. مشکل کار در دو مکان اما به نظر می رسد اگر کسانی هستند که مشمول این قانون نیستند و برای دو شغل به حساب می آیند، باید روند دیگری در خصوص آنها طی شود.

روز گذشته خبری مبنی بر لغو حکم رئیس AMC کشور در رسانه ها منتشر شد. خبر عجیب اینکه معاون رئیس جمهور بعد از دو سال باید شغل دوم خود را رها کرده و به شغل اول خود در هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بازگردد. در این خبر آمده است: شورای عمومی دیوان عدالت اداری رای به نقض محکومیت «میثم لطیفی» رئیس سازمان اداری استخدامی کشور داد. در سال 1400 لطیفی شهریور با حکم ریاست جمهوری به ریاست سازمان اداری و کار منصوب شد. بر اساس اطلاعیه این رای به امضای حجت الاسلام مظفری; رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد انتصاب میشم لطیفی به عنوان رئیس سازمان اداری و کارگری کشور به دلیل عضویت وی در دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان یک سازمان غیردولتی غیر انتفاعی غیرقانونی است و بنابراین حکم انتصاب وی توسط سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صادر شد. صادر شده در سپتامبر 1400، لغو شد. بر اساس اعلام وزارت علوم، دانشگاه امام صادق(ع) یک مؤسسه غیردولتی غیرانتفاعی محسوب می‌شود و از مشمول ماده ۴۷ قانون خدمات کشوری است که می‌گوید: بکارگیری کارکنان شرکت‌ها و مؤسسات غیردولتی برای انجام تمام یا قسمتی از آن. از وظایف و اختیارات پست‌های سازمانی دستگاه‌های اجرایی تحت هر پستی ممنوع است و استفاده از خدمات کارکنان این شرکت‌ها و مؤسسات صرفاً بر اساس ماده (۱۷) این قانون امکان‌پذیر است.

بنابراین، مأموریت و اساساً استخدام آنها در ساختار موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری، طبق تعریف مورد اعتراض، فاقد وجاهت قانونی و مغایر با این ماده است. این در حالی است که به نظر می رسد داوود منظور; معاون دیگر رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بود و شاید چنین قانونی شامل حال ایشان شود. اما در صورت تایید این ادعا باید منتظر خروج دوم از سازمان برنامه و بودجه پس از خروج میثم لطیفی از کابینه باشیم و «منظور» از کابینه جدا شود. باید دید صحت چنین ادعایی تا کجا تایید می شود.

قانون کار مضاعف بستری برای به کارگیری نیروهای دیگر است

وکیل ابطال تصمیم میشم لطیفی رئیس سازمان نظام استخدامی کشور گفت: قانون منع دوشغله افراد به منظور جلوگیری از دوشغله بودن مدیران دولتی و در عین حال تقسیم انرژی و توان افراد است. مدیران در پست های مختلف علی نجفی توانا به «نشنال آرمان» گفت: در سال های اخیر با پدیده چند مدیر یا مدیران چندشغله مواجه بوده ایم و به همان اندازه در کشور ما نظارتی به معنای واقعی اعم از حقوقی و اداری و مدیریتی وجود نداشت. جناح ها اساسا جلوی این کار را گرفتند، این نظارت در بسیاری از موارد قابل انجام بود، اصولاً شاید جناح ها احساس می کردند که باید از مدیران مورد اعتماد در سمت های خود استفاده کنند، بنابراین علاوه بر استراتژی برنامه ها، اجرای آنها باید با سیاست کلی هماهنگ شود. جناح حاکم است و در عمل با افراد چندوظیفه ای کار می کند و با چند نوع درآمد وجود ندارد. اگر گاهی دیده می شد برای حذف حریف از صحنه یا نشان دادن این واکنش ها در درگیری های جناحی بود.

وی تصریح کرد: این اقدام ضمن صیانت از اساس این قانون و اثربخشی آن در جلوگیری از سوء استفاده افراد از رانت روابط و داشتن مشاغل متعدد و درآمدهای متعدد، زمینه رانت سایر نیروها و نوعی انحصار در حکمرانی را فراهم می کند. چارچوب باید از چارچوب تفکر جناحی یا گروهی جلوگیری کند. به نظر می رسد اگر این رویه به صورت کلی اعمال شود و تغییری در اعمال آن ایجاد نشود، به نوعی می تواند در بهبود نظام حکمرانی کشور موثر باشد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید