مشهد ممنوع شد روز جدید

ممنوعیت های مشهد

روز جدید «مشهد شرایط خاصی دارد»، «حرم حرم باید حفظ شود» و «حفظ هویت مشهد ضروری است» رایج ترین اظهارات مسئولان مشهدی درباره ممنوعیت های اعمال شده در این شهر است.

شهرشهر – «مشهد شرایط خاصی دارد…»، «حرم حرم باید حفظ شود» و «حفظ هویت مشهد ضروری است» رایج ترین اظهارات مسئولان مشهدی درباره ممنوعیت هاست. در این شهر تحمیل شده است. ممنوعیت هایی که در افکار عمومی این شهر منحصر به فرد تلقی می شود و محدودیت های مشابه در کمتر کشوری وجود دارد. محدودیت هایی که در مقاطع مختلف کشور در تیتر خبرها به چشم می خورد و مورد اخیر مربوط به ممنوعیت آرایشگاه ها در مشهد است.

محدودیت با تایید دادستان

ماجرای جدیدترین ممنوعیت های آرایشگری در مشهد به اخبار نسبتا قدیمی بازمی گردد. این خبر در زمان انتشار کمتر مورد توجه قرار گرفت و اکنون پس از 5 ماه به دلیل انتشار مجدد در برخی رسانه ها مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است. ۱۸ آذرماه سال گذشته، اتاق اصناف مشهد «ضوابط اجرایی و الزام آور» جدیدی را برای اتحادیه های آرایشگری و پوشاک زنانه مشهد ابلاغ کرد. محمود بنان نژاد رئیس اتاق اصناف مشهد تاکید کرد: قوانین جدید به تصویب قوه قضاییه مشهد نیز رسیده است.

ممنوعیت کاشت ناخن، اعمال ماه محرم و …

الزامات آرایشگران زن مشهد شامل 14 بند در موارد 10 و 11 بود: رعایت موازین شرعی و قانونی و پرهیز از مداخله در امور پزشکی مانند ممنوعیت کاشت ناخن، ماسک مومی، خالکوبی محرم، خالکوبی نامتعارف، کاشت مژه، سولاریوم. ، پلکسر، پرس و غیره در واحد اتحاد مورد نیاز است. مداخله اتحادیه در امور پزشکی مانند بوتاکس، تزریق ژل، ماساژ درمانی، استفاده از لیزر، فروش و تجویز قرص مکمل، کاهش وزن و مانند آن، کربوکسی تراپی، تصویربرداری و غیره. ممنوع هستند.

ممنوعیت به دلیل “رنگ های ناسالم”

اما ممنوعیت آرایشگاه های مشهد تنها به ابلاغیه آذر 1400 خلاصه نمی شود و رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه مشهد 20 اردیبهشت 1401 در گفت و گو با ایسنا از محدودیت های جدید خبر داد. سرطان زا، اوزون تراپی به دلیل مداخله پزشکی ممنوع است. و پاکسازی عمیق پوست هیچ مجوز جدیدی برای فیبروز و میکروابرو صادر نمی شود.» وی با اشاره به اینکه دلیل ممنوعیت کاشت مژه «وجود جسم خارجی بر روی مژه های مشتری» بوده و دلیل ممنوعیت تاتو و عدم مجوز جدید فیبروز و میکرو، «عدم رنگ معتبر» است. از دانشگاه علوم پزشکی”. سالارزاده پیش از این در آذر 1400 در مصاحبه ای جداگانه از محدودیت های مشهد انتقاد کرده و گفته بود که یکی دیگر از محدودیت ها در آرایشگاه های مشهد این است که «تا شعاع 50 متری آرایشگاه مردانه وجود نداشته باشد».

ممنوعیت مانتو پلنگی و نمایش کراوات

طبق همان قوانین آذر 1400 اتحادیه پوشاک فروش برخی از لباس ها از جمله «کت پلنگ» را نیز ممنوع کرد. در بند اول این اطلاعیه در 16 نکته آمده است: «تولید و توزیع هرگونه لباس منقش به تصاویر مبتذل و نیمه برهنه، الفاظ و عبارات و علائمی که دارای معانی مغایر با عفاف، اخلاق یا نظم عمومی یا یادآور عرف خاص سیاسی، تاریخی، مذهبی باشد. خرافات، آرم ها و نمادهای گروه های انحرافی خلاف شرع و عفت عمومی است و لباس هایی مانند مانتوهای بسیار کوتاه، لباس های پنجه باز، شیشه، مانتو با طرح چریکی یا پلنگ، لباس های لغزنده، شورت و سایر موارد اعلام شده. مطابق بند 7 این ضوابط، استفاده از کراوات و پاپیون برای فعالان صنفی و نمایش آنها نیز ممنوع است.

تفکیک جنسیتی؛ از کافه های بازی گرفته تا بولینگ

بهمن ماه سال گذشته رئیس اتحادیه فرآورده های فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد اعلام کرد که با دستور اسماعیل رحمانی، معاون دادستان و انقلاب مشهد، کافه های مشهد بر اساس جنسیت تقسیم شده و بازی های گروهی باید توسط آقایان انجام شود. و زنان همچنین در اردیبهشت 1401 رسانه های محلی مشهد گزارش دادند که بنا به دستوری مشابه از سوی دادستانی، فضاهای ورزشی مجموعه کوهسار مشهد اعم از بولینگ، لیزر تگ، تنیس، اتاق فرار، بیلیارد و … تفکیک شده است. جنسیت پس از تفکیک جنسیتی، بسیاری از کافه ها و شهربازی ها تعطیل شدند و مجموعه کوهسار با کاهش شدید گردشگران و خانواده ها مواجه شد.

بدون دوچرخه؛ کوهنوردی با اجازه ولی

آبان 1397 رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی طی نامه ای اعلام کرد: بنا به دستور دادستانی، اجازه همسر زن متاهل و اجازه سرپرست بانوان مجرد زیر 20 سال در برنامه های طبیعت گردی و کوهنوردی الزامی است. . . رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان رضوی مردادماه 1395 از اعلام ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان در مشهد خبر داد. در مرداد 1400، استفاده زنان شهرداری مشهد از دوچرخه مشترک محدود به پارک های بانوان شد و دیگر نمی توانستند از دوچرخه مشترک در خیابان های دیگر شهر استفاده کنند. مدیرعامل وقت شرکت توسعه ترافیک شهرداری مشهد گفت: این موضوع با دستور دادستان صادر شده است.

ورود زنان به ورزشگاه ممنوع است

در جریان بازی فوتبال ایران و لبنان در مشهد در فروردین ماه امسال، بانوان با وجود خرید بلیت نتوانستند وارد ورزشگاه شوند و برای جلوگیری از ورود آنها به ورزشگاه از اسپری فلفل استفاده شد. در پی این اتفاق استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حرمت مشهد حفظ شد، گفت: «در این شهر باید قداست امام هشتم حفظ شود. بنابراین، اگر در مسائل مختلف بحث می شود، به دلیل لزوم حفظ این حرمت است و نمی توان آن را مربوط به دستور شخص خاصی دانست». معاون فرهنگی و جوانان دولت سیزدهم چندی پیش گفته بود که «سه شهر ایران از ورود زنان به ورزشگاه معاف شده اند که یکی از آنها مشهد است». با این حال او چند روز بعد نظر خود را تغییر داد و گفت که منظورش “قوانین خاص است، نه محدودیت ها و ممنوعیت ها”.

کنسرت

معروف ترین ممنوعیت مشهد مربوط به کنسرت است. امام جمعه مشهد بارها در سخنان و خطبه های نماز جمعه به این موضوع پرداخته است. سید احمد علم الهدی 21 خرداد 1395 در جلسه تفسیر قرآن این کنسرت را یکی از حرامات الهی عنوان کرد که اگر مردم در برابر این گناه سکوت کنند عذاب الهی خواهند گرفت. وی در خطبه های نماز جمعه 5 خرداد 1396 در مورد استثنائات معمول مشهد در خصوص کنسرت صحبت کرد. «قواعد قانون در سراسر کشور یکسان است. اما اینجا حرم و حرم امام رضا (ع) است و اراضی مقدسه دارای استثنائات معمولی است اینجا حرم امام رضا (ع) است و حرم مقدس استثناهایی دارد که به قانون مربوط نمی شود; به عرف ربط داره کنسرت ها و کنسرت های عمومی در مشهد توهین به امام رضا (ع) است.

دیدگاهتان را بنویسید