مشکلات غذا خوردن پر سر و صدا

مشکلات غذا خوردن پر سر و صدا

همدلی فاطمه آقایی فرد: «به ما می گویند ممکن است به خلف قول مسکن بدهی؟ هرگز! در این دولت ما هرگز چیزی را از مردم پنهان نمی کنیم. زمین موجود است و مواد در حال آماده شدن است. این آخرین واکنش رئیس دولت سیزدهم به وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال ریاست جمهوری است؛ همان وعده ای که در زمانی که میانگین قیمت مسکن در پایتخت در آستانه پنجاه میلیون تومان قرار دارد، دوباره به آن اشاره شد. ضمن اینکه در شرایطی که یکی از مهمترین شعارهای دولت ریاست جمهوری به ساماندهی حوزه مسکن اختصاص داشت.

این امر به این دلیل است که سهم مسکن از بودجه خانوار افزایش یافته و ایران یکی از طولانی‌مدت‌ترین تورم‌ها را تجربه می‌کند. اگرچه رئیسی می گوید زمین و مصالح آماده ساخت و ساز است، اما به گفته کارشناسان آنچه تاکنون مانع تحقق این وعده شده است، کمبود اعتبار است. هزینه ای که به نظر می رسد نه در حیطه اختیارات دولت باشد و نه شاید در توان نظام بانکی و حتی بازار سرمایه. موضوعی که اذهان عمومی را درگیر وعده دولت برای بازسازی مسکن می کند، اما مهمتر از آن است که وعده دولت را نادیده بگیریم و لبخند بزنیم و چهره ای شاد داشته باشیم. که در شرایط کمبود آب، برق، گاز و یا حتی عدم ثبات قیمت در تمامی مراحل ساخت؛ از هزینه نیروی کار گرفته تا مواد یا نقدینگی، چگونه می توانیم قشر ضعیف یا حتی طبقه متوسط ​​را برای خرید خانه منتظر بمانیم؟ نقدینگی که حتی قبل از افزایش نجومی مصالح ساختمانی برای مسکن وجود نداشت. واقعیت این است که علاوه بر افزایش مستمر قیمت‌ها تحت تاثیر افزایش تورم، گزارش‌های منتشر شده در بازار در هفته‌ها و روزهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت برخی از مصالح ساختمانی کلیدی نیز رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده و گاه سرعت آن افزایش چشمگیری داشته است. .

سیمان که در اوایل دولت با افزایش شدید قیمت مواجه شد و بعداً وزارت سیمان آن را یکی از مکررهای خود برای کاهش مجدد قیمت این محصول خواند، در هفته های اخیر مجدداً روند صعودی قیمت را تجربه کرد. براساس گزارش ها قیمت هر کیسه 50 کیلوگرمی سیمان تیپ 2 به 58 هزار و 570 تومان و سیمان تیپ 5 به 59 میلیون و 710 هزار تومان افزایش یافت.

دولت سیزدهم وارد شانزدهمین ماه فعالیت خود شده است و نه تنها درصدی از این واحدها را تحویل نداده بلکه نتوانسته بازار را به حرکت درآورد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در آبان ماه امسال متوسط ​​قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران 46 میلیون و 700 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل 6.8 و 45.9 درصد افزایش داشت. به این ترتیب طی یک سال و در دوره دولتی که مسکن را موتور محرکه اقتصاد ایران می داند، قیمت مسکن حدود 50 درصد افزایش یافته است و هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر این روند قیمتی در ماه های آینده وجود ندارد. صرف نظر از شرایط کنونی بازار مسکن، آنچه صنعت ساختمان را برای اقتصاد ایران مهم و بسیار تاثیرگذار می کند، سهم بالای این بخش در اقتصاد کشور است و تا زمانی که رونق ساخت و فروش نداشته باشد، این سهم محقق نخواهد شد. .

بر اساس گزارش تابستان سال گذشته وزارت راه و شهرسازی، سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی در دهه گذشته حدود 6 درصد و سهم 30 درصدی در تشکیل سرمایه ثابت است. به عبارت دیگر 30 درصد سرمایه گذاری جدید به این بخش تزریق شد. مسکن با توجه به اینکه به طور مستقیم و غیرمستقیم 300 شغل و صنعت را در بر می گیرد پتانسیل اشتغالزایی ارزشمندی دارد و اداره راه و شهرسازی برآورد می کند که طی دهه گذشته 12 درصد اشتغال مستقیم از طریق مسکن بوده است.
در این شرایط سوالی که مطرح می شود این است که چه اقداماتی می تواند سرعت پرشتاب قیمت مسکن در ایران را کاهش دهد. در همین زمینه یکی از کاربران در قسمت نظرات مربوط به این خبر نوشت: «فقط خرید و فروش باید در اختیار دولت باشد و هر خرید و فروش بدون دخالت دولت توسط دولت ثبت نشود. و دولت برای هر منطقه نرخ تعیین کند و… البته با این افزایش مصالح، عملاً امکان پذیر نیست».

کاربر دیگری گفت: دولت به جای شعار دادن فقط عمل کند به جای شعار دادن عمل کند. کریمی با بیان اینکه «عمل به وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال که متأسفانه محقق نشد»، گفت: یکی از کاربران خبرآنلاین نیز با اشاره به اینکه «املاک و مسکن باید ملی شود» گفت: کاربر دیگری نوشت: «همه مشکلات ناشی از دخالت دولت در بخش مسکن و سایر بازارها است.

پس از اینکه باعث این وضعیت شده راضی نیستید. نه، او زمانی موفق شد که قیمت نان، آب، مرغ و خروس، سیب زمینی و پیاز را ثابت کرد و خیال مردم راحت شد». کاربری می گوید: «پس هیچکس وارد ساخت و ساز نمی شود و ملک گران می شود.» علی، کاربر خبرآنلاین نوشت: «تنها راه این است که از چاپ پول خودداری کنید و ارزش ریال را برگردانید. راه دیگری نیست».

کاربری عنوان کرد: «دولت هرجا وارد می شود اصل اقتصاد همین است.» دولت وارد می شود مثلا می گوید متری 10 تومان. آیا کسی حتی مسکن می سازد؟ عرضه کاهش می یابد و تقاضا افزایش می یابد و در نهایت قیمت ها دوباره افزایش می یابد. هر چه هست باید دید ابراهیم رئیسی با افزایش هزینه ساخت با چه منابعی خانه می سازد. اگر با چاپ پول بدون پشتوانه است، از این به بعد باید در مورد معیشت فقرا بخوانیم.

دیدگاهتان را بنویسید