مشکل کودکان کار؛ یک آشفتگی گیج کننده و یک راز حل نشدنی


ساعت: 18:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1919023

گزارش «تهران نیوز» از آسیب های اجتماعی در استان تهران:

همه با اصطلاح کودکان کار آشنا هستند و ما نگاه های التماس آمیز این کارگران ستمدیده را پشت چراغ قرمز هنگام تمیز کردن شیشه ماشین ها یا هنگام فروش و یا حتی گدایی دیده ایم و فکر کرده ایم که چرا اقدام عاجل برای این مشکل انجام نمی شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از جانب شبکه خبری تهران نیوز“کودکان کار”، شنیدن این کلمه قلب هر شهروندی را به درد می آورد و هرکسی که تقریباً روزانه در تهران تردد کند، چنین کودکانی را در خیابان های اصلی، ایستگاه های مترو، حاشیه شهر و اطراف سطل های زباله تا کمر می بیند. پایین و به دنبال باقیمانده برای فروش یا یافتن باقی مانده برای خوردن.

شهروندانی که روزانه در مترو تردد می کنند، کودکان و نوجوانان 5 تا 15 ساله را می بینند که در حال فروش آدامس، شکلات، طالع بینی، دسته گل و حتی التماس، در بیشتر موارد مادران (اگر مادر واقعی باشند) به فرزندان خود هستند. لطفا

گاهی می بینیم بچه های زیر 5 سال تقاضای فروش محصولاتشان را دارند که 10 عدد هم نیست و عده ای از روی دلسوزی از این بچه ها خرید می کنند و عده ای هم بی تفاوت از کنارشان می گذرند مترو، اتوبان، اتوبوس و …. مشغول فروش محصولات خود هستند تا با خشم و نفرت اعضای باند روبرو نشوند.

چهره های معصوم و رنگ پریده این کودکان اوج خستگی را نشان می دهد چرا که هر روز باید در مترو و بزرگراه ها مهمان باشند و در صورت عدم فروش محصولات خود، احتمال دارد از سوی باندها و مافیا تنبیه بدنی شوند. .

اکثر کودکان کار در حاشیه شهرها زندگی می کنند که خطرات زیادی در کمین آنها است زیرا بسیاری از معتادان، قاچاقچیان، سارقان و اوباش در انتظار سوء استفاده از این کودکان هستند، در این زمینه دختران نسبت به پسران آسیب پذیرتر هستند و در معرض بیماری های مختلف قرار دارند. .

حال این سوال پیش می آید که آیا فرزندان شغل خانوادگی ندارند؟ ایرانی هستند یا تبعه کشورهای خارجی؟ در پاسخ باید گفت که بسیاری از این کودکان دارای والدینی هستند که هر دو وابسته یا یکی از والدین تحت تکفل هستند به طوری که زن یا مرد خانواده نمی توانند امرار معاش کنند و کودک مجبور به کار یا تکدی گری می شود. این کودکان قربانی هستند و توسط والدین خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

برخی از کودکان نیز به دلیل فوت والدین خود سرپرستی ندارند و در حاشیه شهر به دست مافیا یا باندها افتاده اند و این مافیاها از آنها برای دادن لقمه نان به این کودکان استفاده می کنند.

سازمان ملل به تازگی اعلام کرده است که بیش از 170 میلیون کودک کار در جهان وجود دارد که شنیدن چنین آماری تکان دهنده است، ضمن اینکه بسیاری از کودکان کار اصلاً درس نمی خوانند و مشغول گدایی یا فروش آدامس، گل، فال و . .. هستند.

البته همه کودکان در مترو و خیابان کار نمی کنند و بسیاری از آنها در تعمیرگاه ها، کارگاه ها، مزارع کشاورزی و دامداری ها کار می کنند و درآمد خود را یا به والدین خود می دهند یا به گروه هایی که از این قشر سوء استفاده کرده اند. از جامعه

مسئولان واقعاً فکری اساسی برای حل این معضل نمی کنند، آیا نمی دانند که کودکان کار در معرض اعتیاد، دزدی، آسیب های اجتماعی و هزار و یک مشکل دیگر هستند؟ مخصوصا بچه هایی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند و آینده ای برای خود ندارند و ناامیدانه دنبال مردم می دوند و از آنها می خواهند که طلسم یا آدامس بخرند.

ساختار دولتی برای سازماندهی کودکان ضعیف است

خبرنگار تهران نیوز با این مقدمه غم انگیز و عبارات دردناک به سراغ محمد نجفی، عضو شورای اسلامی شهر پاکداش و احسان درویشی، شهردار فارون آباد رفت تا موضوع کودک کار را به صورت تخصصی بررسی کند و بررسی کند که آیا وجود دارد یا خیر. راه خلاص شدن از شر مشکلی هست؟

نجفی با بیان اینکه این موضوع باید از سوی دستگاه های متولی کودکان کار پیگیری و ساماندهی شود، گفت: مشکل کودکان کار تنها مختص ایران و شهرستان های استان تهران نیست، بلکه این مشکل در همه کشورها دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه در ساختار ساماندهی کار کودکان مشکل داریم، افزود: سازمان بهزیستی متولی اصلی ساماندهی کار کودکان است و البته ساختار آن باید تغییر کند که با همکاری شهرداری و بهزیستی می تواند موثر باشد. اقداماتی در این راستا انجام می شود، اما متاسفانه گام جدی در این راستا برداشته نشده است.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر پاکدشت گفت: برای ساماندهی کودکان کار نیازمند اساسنامه ای هستیم که متولیان امر را ملزم به این امر کند. در جلسات این شورا اعضا نظرات خود را مطرح کرده اند و ما خواستار حضور متولیان امر و رفع مشکل کودکان کار شده ایم و باید مکانی برای آن فراهم شود.

نجفی تصریح کرد: نباید با ساماندهی کار بچه ها این بچه ها بعد از چند ماه به شهرها برگردند، بلکه باید اقدامات آموزشی لازم برای بچه ها انجام شود.

وی در خصوص تعداد کودکان کار در شهرستان پاکدشت گفت: آمار دقیقی در دست نیست اما کودکانی هستند که آدامس، فال، گل و … می فروشند. در اتوبان ها و اتوبوس ها و مترو و بعضی ها هم پول می خواهند در حالی که این مشکل زیبانده شهر پاکدشت نیست.

عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت در ادامه توضیح داد: البته تعداد کودکان کار در پاکدشت زیاد نیست اما باید به همین تعداد نیز ساماندهی و آموزش داده شود.

نجفی افزود: عده ای از کودکان کار تا دیر وقت به خیابان می آیند و تا صبح زباله جمع آوری می کنند و این در حالی است که شهرداری پاکدشت و بهزیستی این شهرستان موظف به جمع آوری این گونه کودکان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لایحه یا برنامه ای برای ساماندهی کودکان کار در شورای اسلامی شهر پاکدشت وجود دارد؟ وی خاطرنشان کرد: در این راستا جلسات زیادی با شهرداری برای رفع مشکل کودکان کار داشتیم که به طرح و لایحه نرسید.

عضو شورای اسلامی شهر پاکدشت خاطرنشان کرد: باید اعتبارات لازم برای ساماندهی کودکان کار تخصیص داده شود و ردیف بودجه جدیدی برای این موضوع در نظر گرفته شود و دستگاه ها تمام مراقبت های کودکان کار را داشته باشند.

مشکل کودکان باید بررسی شود

شهردار فارون آباد همچنین با بیان اینکه کودکان کار در شهرهای بزرگ (به ویژه در حاشیه شهر) حضور جدی و جمعیت زیادی دارند، اظهار کرد:

درویشی تصریح کرد: وقتی به کودکان کار اجازه حضور در شهرها و کسب درآمد را می دهیم با نگرش سوء استفاده ای همراه است که متاسفانه وجود دارد و کودکان توسط مافیا و باندها و در برخی موارد به دلیل عدم نظارت یا سوء مدیریت مورد استثمار قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: کودکان کار برای ترویج احساسات مردم به سطح شهر می آیند تا با تظاهر به مظلوم نمایی کسب درآمد کنند در حالی که مسئولان در این زمینه مسئولیت دارند و صاحبان کودکان بدون قانون کار، بدون پرداخت بیمه، بدون رعایت ساعت کار و … از این سوال استفاده می کند و از آنها سوء استفاده می کند و هر روز پول جمع می کند.

شهردار فارون آباد افزود: گشت های شبکه بهداشت و درمان، بازرسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و … مشکل کودکان کار را گزارش کنند تا با صاحبان این کودکان برخورد شود. زیرا این فرد می تواند با کمترین هزینه بهره وری را افزایش دهد.

درویشی تصریح کرد: علاوه بر این باید شناسایی کودکان کار و کار این قشر در جامعه پیدا شود و حتی می توان در این زمینه تحقیق و بررسی کرد با این سوال که چگونه و چرا کودکان به فروش محصولات و تکدی گری وادار می شوند؟

وی ادامه داد: باید مطالعات میدانی در این زمینه انجام شود و کودکان کار وارد مراکز آموزشی و پرورشی شوند اما تا زمانی که نهادهای مسئول عزم جدی برای مقابله با معضل کودکان کار نداشته باشند وضعیت بدتر می شود. کودکان باید فوری انجام شود.

شهردار فارون آباد گفت: مامور یا عواملی که در شهرهای بزرگ کودکان را مجبور به انجام کارهای سخت می کنند باید شناسایی و مجازات شوند و سازمان اجتماعی نیز مراقب و نجات کودکان بدسرپرست یا بد سرپرست باشد.

درویشی تصریح کرد: همه پرونده های مربوط به کار کودکان در قوانین کشور رسیدگی می شود و تنها به یک مجری دلسوز و قانونمند برای حل مشکل کودکان کار نیاز است اما تا زمانی که رهبری واحد و دبیرخانه ملی در این حوزه تشکیل نشود شاید خروج از چنین شرایطی ممکن نیست.

گزارش از حسین بوذری

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید