مصرف گرایی؛ آفت شوم اقتصاد مقاومتی/ ایرانیان در اسب تروای نظام سرمایه داری

ساعت: 15:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1785130

مصرف گرایی پدیده شومی برخاسته از نظام سرمایه داری است که منجر به تغییر ذائقه جامعه و ایجاد عطش سیر نشدنی برای مصرف می شود که در نهایت پایه های اقتصاد خانواده و جامعه را از بین می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; شیوه زندگی ایرانیان در سال های اخیر بسیار تغییر کرده و الگوی مصرف بهینه و منطقی منحرف شده و عطش سیر نشدنی مبتنی بر تجمل گرایی و اسراف در جامعه حاکم شده که ایرانیان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در عین حال تعادل در مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر یک اصل و توصیه محکم دینی است و دلسوزان و صاحب نظران عرصه های مختلف مصرف گرایی را آفت استقلال و مانع توسعه و کمال کشور می دانند. مصرف گرایی و پیامدهای منفی آن هشدار داده می شود.

این معضل اجتماعی علاوه بر آسیب های شخصی، دامنه وسیع تری از آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد که متاسفانه این سبک و سیاق دستاورد کشورهای سرمایه داری و لیبرال برای کشورهای در حال توسعه است و با گسترش این فرهنگ و خرید بسیاری از اقلام تجملاتی و غیر ضروری و ترویج اسراف و واردات بی رویه کالاهای خارجی از یک سو به اقتصاد خانواده آسیب وارد می کند و از سوی دیگر اقتصاد جامعه و تولید داخلی را از بین می برد.

از این رو آژانس مرات با درک اهمیت موضوع و تلاش برای احیای منویات رهبری در راستای اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ سازی مناسب در این حوزه، از میزگردی برای ترویج مصرف گرایی در بین ایرانیان با حضور جمعی از اساتید استفاده می کند. سازماندهی می شود تا بتوانیم گامی در جهت اصلاح سبک زندگی ایرانیان برداریم.

fbc8633d 3873 43c2 93ca cbe3a9eb574d خبر خاکستری

مهم ترین آفت مصرف گرایی پرهیز از سخت کوشی در جامعه است

عبدالمحمد کاشیان، اقتصاددان و مدرس دانشگاه سمنان در خصوص چرایی مصرف گرایی از منظر اقتصادی گفت: هویت بیانگر شخصیتی است که در همه ابعاد و ابعاد زندگی انسان قابل توجه است و قطعاً با اسراف و اسراف متفاوت است و بیرون است. وضعیت سوء استفاده

استاد دانشگاه سمنان پدیده مصرف گرایی را معضلی برخاسته از نظام سرمایه داری می داند و می گوید: این نظام دارای خاصیت اسب نفوذپذیر است و به محض ورود به هر جامعه ارزش های خود را گسترش می دهد و متاسفانه تقریباً در کل فضای زندگی ما . .

این استاد دانشگاه در ادامه مصرف گرایی را پدیده ای مولد می داند و می افزاید: این پدیده از طبقه مرفه جامعه شروع می شود و به تدریج به سطوح دیگر جامعه منتقل می شود و به عنوان سوار بر بستر فضای مجازی پذیرفته می شود.

کاشیان با بیان اینکه مصرف گرایی معضل رشد اقتصادی جامعه است، گفت: ترویج روحیه مصرف گرایی در بین مردم دو پیامد ناخوشایند دارد که از یک سو مشوق مصرف مشهود و از سوی دیگر رفع مشکلات است. ببینید امروزه اکثر جوانان به جای پرداختن به تولید و صنعت، به دنبال مشاغل کاذب می گردند و با سرمایه گذاری در بورس یا استخراج رمز ارز ارزشمند، بدون زحمت درآمد کسب می کنند.

وی افزود: البته می توان اینطور در نظر گرفت که مصرف اقلام منجر به تولید بیشتر می شود اما این موضوع برای یک کالا در سطح خرد صادق است و نمی تواند در سطح کلان به رونق اقتصادی منجر شود.

وی با اشاره به چالش اقتصادی چین و آمریکا در سطح بین المللی گفت: دستیابی به بازار یک میلیارد نفری در چین برای آمریکا آرزوی بزرگی است اما چین آگاه است که اگر مصرف کننده شود قطعا شکست خواهد خورد. بنابراین، اقتصاد ایالات متحده همیشه در مقایسه با چین دارای کسری بودجه جدی است.

کاشیان راه حل این مشکل را در جنبه های منفی و مثبت چند محوری و با حمایت دستگاه های مختلف دانست و گفت: مردم تحت تأثیر قوانین و نهادها زندگی می کنند و هر چه قوانین و نهادها پافشاری بیشتری داشته باشند، اصرار بیشتری دارند. قوانین و نهادها اصلاحات بهتر خواهد شد نیاز است و این موضوع باید توسط دولت مردان در سطح قوانین بازنگری شود.

وی در پایان گفت: تجمل گرایی در کشور باید هزینه بر باشد تا از تعدد آن کاسته شود و در بین عموم مردم گسترش یابد و این موضوع در سطح قوانین مورد بازنگری قرار گیرد.

b31c5fcc f534 410f 82eb a19eab8fe575 خبر خاکستری

تشنگی رفع نشدنی مصرف گرایی یک اختلال شخصیتی است

حجت الاسلام محمدجواد روشن، روانشناس در ادامه این میزگرد با موضوع تعریف مصرف گرایی در جامعه گفت: مصرف گرایی یعنی مصرف افراطی و اندیشه ای که بتواند جامعه را از نظر فرهنگی مسلط کند و به عبارت ساده تر به معنای خرج کردن است و این اصالت مصرف است. و تمرکز بر ثروت و دارایی های مادی.

وی ادامه داد که در کشورهای مصرف کننده کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، مردم بدون نیاز واقعی به دلایلی مانند رفتارهای خودنمایی خرید می کنند و دیگر قادر به کنترل خرید خود نیستند. این مشکل از دیدگاه روانشناسان نوعی اختلال است و نیاز به درمان دارد.

روشن بین میل ذاتی افراد به لذت گرایی را یکی از دلایل گرایش به مصرف گرایی می داند و می افزاید: این میل به کمال و بی نهایت در انسان فطری است، اما اگر درست هدایت و دستور داده نشود، انسان افسار گسیخته و خطای شناختی مرتکب می شود. در شناسایی نیازهای واقعی خود و ممکن است در مهمترین چیزهای زندگی دچار بحران شوند، اما در جای دیگری خرج کنند.

این روانشناس با بیان اینکه افول معنویت در جامعه و از بین رفتن نگاه متعالی، معضل دنیا طلبی و مصرف گرایی را به دنبال داشته است، افزود: با وجود پیچیدگی و پیچیدگی زندگی امروز، متأسفانه اکثر افرادی که به روانشناس مراجعه می کنند، افراد افسرده هستند که این کار را انجام می دهند. . . از زندگی لذت نبر

وی با تاکید بر اینکه در جوامع امروزی مردم به الگوی مصرف، هویت و مصرف نمایشی روی آورده اند، اذعان می کند: این فرهنگ دنیای جدید که مصرف را ملاک شخصیت و کالاها را وسیله شناسایی می داند، باعث افزایش مصرف و ظهور می شود. نوعی رقابت برای مصرف در بین افراد جوامع.

روشن بین گفت: ایجاد حس نیاز در افراد از طریق ارتباطات تجاری، آنها را مجبور به فاصله گرفتن از کارکرد اصلی تبلیغات یعنی ارائه کالا و خدمات کرده و با ایجاد حس نیاز در مخاطب بیشتر شده است. به این ترتیب مصرف گرایی را تقویت می کند.

وی خاطرنشان می کند: در بعد فردی و خانوادگی با آموزش مصرف گرایی قطع و کاهش نمی یابد و والدین باید بر اصل وجودی خود تمرکز کنند و تربیت خود را در دستور کار قرار دهند. آیا فرهنگ غرور در خانواده ها کم شده است؟ آیا تقاضای توجه در نهاد خانواده کاهش یافته است؟ اگر فردی بیش از حد مشتاق توجه است، باید بدانید که به احتمال بسیار زیاد در کودکی نیاز به ابراز وجود یا احترام از او سلب شده است و امروز در مصرف گرایی و مصرف گرایی و خرید زیاد به دنبال گمشده خود می گردد. شما و اعضای خانواده تان

وی در پایان می فرماید: «برای همه نیازهای انسان برای تفریح ​​و لذت باید جهت مناسبی وجود داشته باشد و البته همه این امور در زیر سایه معنویت سرایت کند و شادی همیشگی عبادت به انسان سرایت کند که البته، نیازمند یک انقلاب فرهنگی است.

d90ae5a7 f81b 4dd3 a0d7 4e7b3733ac9e خبر خاکستری

در گذشته قرار بود تولید پاسخگوی نیاز باشد، اما امروز برای سود است

محمدعلی ملکیان کارشناس مذهبی با بیان اینکه مصرف گرایی نشأت گرفته از نظام سرمایه داری است، افزود: بر اساس این نظام یک نفر درآمد دارد و دیگران به عنوان کارگر خدمت می کنند و انباشت فروشگاه های زنجیره ای نمونه ای از این تفکر است. “در جامعه.

معاون راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب در استان سمنان نیز گفت: خداوند نمی خواهد که کسی به هیچ وجه آسیب ببیند و آسیب ببیند، بنابراین تعادل اقتصادی جامعه همواره در الگوی اسلام دیده می شود و دلیل بر این امر است. پرداخت زکات و صداقت و حمص.

وی افزود: در گذشته تولید برای نیاز انسان بود اما امروز برای سود است و متأسفانه بسیاری از افراد برای سود بیشتر یک سری نیازهای کاذب و عطش کاذب در جامعه برای خرید بیشتر و کسب سود بیشتر در جامعه ایجاد می کنند. “

این کارشناس مذهبی افزود: پیامدهای مصرف گرایی یک چالش سیاسی و امنیتی برای جامعه است و از آنجایی که عطش دریا سیراب نشدنی است و دولت ها وظیفه دارند نیازهای اساسی جامعه را برآورده کنند و در صورت عدم پاسخگویی مناسب، چالش ایجاد می شود. برای جامعه.”

ملکیان یکی از جنبه های مصرف گرایی را باید مرتبط با جامعه زنان دانست و افزود: به همین دلیل افراد اقشار پایین جامعه برای روحیه خود به خرید و خرید علاقه مند هستند. باید اپلیکیشن های فرهنگی برای زنان ایجاد شود. انجمن. “

وی همچنین خاطرنشان کرد: آسیب های عظیم مصرف گرایی در نهایت با ایجاد بحران هایی مانند ارتباط چشمی، احساس حقارت و محرومیت پایدار در بین خانواده ها و شکاف های اجتماعی که منجر به نابودی خانواده می شود، شکاف بین زن و مرد را بیشتر خواهد کرد.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: باید با آموزش صحیح خانواده ها در زمینه سواد رسانه ای، بینش و نگرش در جامعه اصلاح شود و رژیم مصرف رسانه ای به درستی مدیریت شود و ابعاد تبلیغات رسانه ای بیان و نگاه انتقادی شود. “جامعه برای رشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید