معادن غیرفعال/ تعطیلی موقت معادن منوط به ارائه طرح می باشد


ساعت: 14:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897130

دلیل درخواست تعطیلی موقت واحدهای معدنی خراسان شمالی چیست؟

در حال حاضر تعدادی از واحدهای معدنی استان که در زمینه استخراج مواد معدنی مورد استفاده در صنعت ساختمان فعال هستند به دلایلی از جمله رکود صنعت ساختمان و از بین رفتن بخش قابل توجهی از بازار خود را در فروش و به طوری که آنها می توانند فرصتی برای احیای دوباره.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک، مواد معدنی ثروتی است نهفته در دل زمین که استخراج و بهره برداری از آن ظرفیتی مهم برای رونق اقتصادی، اشتغال زایی، صادرات و ارزآوری کشور محسوب می شود، البته اگر علاوه بر اکتشاف باشد. و معدن، در فرآوری مواد معدنی معدنی نیز باید سرمایه گذاری شود.

دولت ایران نیز از این ظرفیت مهم اقتصادی بهره می‌برد و سالانه مجوزهای اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری برای بهره‌برداری از این مواد معدنی صادر می‌کند.

استان خراسان شمالی در جغرافیای شمال شرقی این سرزمین قرار دارد که از وجود مواد معدنی مختلف به ویژه در زمینه مواد معدنی مورد نیاز صنعت ساختمان بهره می برد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استقلال خراسان شمالی از استان خراسان بزرگ در سال 1362، این استان به ظرفیت های مهم خود در داخل و روی زمین برای رونق اقتصادی و اشتغال زایی از جمله رویکرد اکتشاف و استخراج مواد معدنی توجه کرده است. در استان

در خراسان شمالی توجه به این رویکرد تاکنون منجر به صدور 272 پروانه بهره برداری معدنی شده است که پیش بینی می شود درآمدزایی، اشتغال زایی، فرآوری، تامین نیاز داخلی مواد معدنی و حتی صادرات داشته باشد.

اما آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که از مجموع 272 پروانه معدنی صادر شده، 160 واحد معدنی با ظرفیت های متغیر و کم و 60 واحد معدنی غیرفعال و فاقد صلاحیت هستند.

با توجه به اینکه هر کدام از این پروانه های معدنی با امید به درآمدزایی و اشتغال وارد چرخه اقتصادی شدند، اکثر آنها برای تامین نیاز مواد معدنی مورد استفاده در صنعت ساختمان بودند، اما بسیاری از این واحدها به دلیل بحران اقتصادی کشور. ، رکود صنعت ساختمان و از دست دادن بازار فروش آنها، جدا از اینکه نتوانستند به مرحله فرآوری برسند، در استخراج و فروش مواد اولیه خود نیز در این مرحله ناکام ماندند.

در حال حاضر وضعیت برای برخی از این واحدهای معدنی به حدی نامطلوب شده است که از شورای معادن استان درخواست تعلیق موقت کرده اند تا احیا شده و به چرخه استخراج و فروش بازگردند.




درخواست تعطیلی موقت با امید به احیا

در این خصوص علی اصغر رضازاده معاون صنایع و معادن سازمان سمت خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر تعدادی از واحدهای معدنی خراسان شمالی از این سازمان و شورای معادن استان درخواست تعطیلی موقت یک ساله دارند.

رضازاده با بیان اینکه این واحدهای معدنی در زمینه استخراج سنگ مرمر و سنگ مرمر، شن، ماسه، خاک صنعتی که توسط صنعت ساختمان بهره برداری می شود، فعال هستند، گفت: این واحدها در حال حاضر از اثرات رکود اقتصادی، رکود، ساخت و ساز رنج می برند. صنعت و رکود می فروشد.

او همچنین یادآوری کرد؟ با توجه به اینکه هزینه های حمل و نقل در کشور بسیار افزایش یافته است، این واحدها در حال حاضر توان مالی لازم برای انتقال مواد اولیه معدنی از مبدا به مقصد را ندارند.

معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه این واحدها تاکنون اقدام به خام فروشی می کردند، درخواست تعطیلی موقت خود را به این سازمان ارسال کردند تا کارخانه فرآوری واحد معدنی خود احداث کنند. . و تحویل.

رضازاده خاطرنشان کرد: در صورت موافقت شورای معدن استان با درخواست آنها برای تعطیلی موقت، سازمان صمت به طور مستمر بر این واحدها نظارت می کند تا برداشت مواد معدنی از آنها توسط بهره برداران فعلی انجام نشود.




بازار فروش ضعیف و معادن ضعیف

شادمانی رئیس خانه معدن خراسان شمالی نیز گفت: واحدهای معدنی استان هم اکنون با بحران اقتصادی و فروش دست و پنجه نرم می کنند.

شادمانی گفت: تجهیزات و ماشین آلات معدنی بسیاری از معادن استان مستهلک شده و به دلیل تحریم ها نمی توانند ماشین آلات جدید بخرند.

رئیس خانه معدن خراسان شمالی گفت: در حال حاضر تعدادی از واحدهای معدنی استان درخواست توقف موقت کرده اند تا بتوانند بر چالش فائق آمده و واحد معدنی خود را دوباره فعال کنند.




رضایت مشروط با تعلیق موقت

در این خصوص محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی و رئیس شورای معدن استان نیز اظهار داشت: تصویب تعطیلی موقت واحدهای معدنی باید بر اساس ارائه مستندات و دلایل منطقی و قانع کننده باشد.

حسین نژاد همچنین تصریح کرد: متقاضی تعطیلی موقت واحد معدنی باید طرحی ارائه کند که در مدت تعطیلی موقت واحد معدنی اقداماتی برای آماده سازی و احیای واحد معدنی انجام شود.

وی گفت: هیات معدن استان در جلسه هفته جاری خود با درخواست تعطیلی موقت واحدهای معدنی متقاضی در استان موافقت کرد مشروط بر اینکه برای تعطیلی موقت نیز برنامه ای برای آماده سازی برای بهره برداری مجدد ارائه شود تاسیس کارخانه فرآوری و ارائه ضمانت های لازم.

استاندار خراسان شمالی افزود: در صورت عدم انجام تعهدات در مدت توافق شده تعطیلی موقت، پروانه کار باطل می شود و باید عوارض دولتی پرداخت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید