معاون وزیر ارتباطات: ساخت سامانه ماهواره ای برای رقابت با استارلینک جزو برنامه فضایی ایران است/ این کار در 2 تا 3 سال انجام نمی شود.

معاون وزیر ارتباطات: ساخت سامانه ماهواره ای برای رقابت با استارلینک جزو برنامه فضایی ایران است/ این کار در 2 تا 3 سال انجام نمی شود.

روز جدید حسن سالاریا، رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برای ساخت سامانه ماهواره‌ای شبیه استارلینک در کوتاه‌مدت، نیازمند تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی برای همکاری با کشورهای علاقه‌مند به این کار هستیم.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برای ساخت سامانه ماهواره ای شبه استارلینک در کوتاه مدت نیازمند تشکیل کنسرسیوم بین المللی برای همکاری با کشورهای علاقه مند به این کار هستیم.

چندی پیش برخی اعلام کردند که آژانس فضایی ایران باید چیزی شبیه به استارلینک برای ایران بسازد. ساخت چنین سیستمی زمان، هزینه و دشوار است.

«حسن سالاریا» رئیس سازمان فضایی ایران درباره اینکه آیا می توانیم چیزی شبیه استارلینک داشته باشیم توضیحاتی ارائه کرد.

سالاریه گفت: سازمان فضایی ایران برنامه مدونی در خصوص ساخت سامانه های ماهواره ای دارد. طرح حمایت از تشکیل شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه است تا در نهایت به کنسرسیوم تبدیل و ماهواره های کوچک مخابراتی (تا وزن 300 کیلوگرم) تولید کنند.

ایجاد یک سیستم مخابراتی متشکل از ریزماهواره ها

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در گام اول قصد داریم سامانه مخابراتی متشکل از ریزماهواره ها را طراحی و بسازیم. این سیستم برای باند باریک و اینترنت اشیا استفاده می شود. سیستم های ریزماهواره کوچک و کمتر از 50 کیلوگرم وزن دارند و می توانند به راحتی توسط بخش خصوصی ساخته شوند. در این راستا مطالعات امکان سنجی زیادی انجام شده است و امیدواریم شرکت های دانش بنیان با جدیت در این بخش به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: سامانه ریزماهواره برنامه ای است که در افق کوتاه مدت خود قرار می دهیم. سازمان فضایی تا پایان سال 1401 ثبت شرکت های دانش بنیان برای شرکت در مزایده و بستری که برای آن ساخته می شود را اعلام می کند. پس از مشارکت شرکت ها در مناقصه و بررسی های انجام شده، با آنها قرارداد منعقد می کنیم.

ساخت ماهواره برای ارائه خدمات پهنای باند

وی افزود: در این مرحله شرکت ها را شناسایی و توانمندسازی می کنیم تا بتوانند به مرحله اصلی یعنی ساخت ماهواره برای ارائه خدمات پهنای باند بروند. این امر منجر به ارائه اینترنت می شود که سیستم ماهواره ای استارلینک قادر به انجام آن است.

سالاریه گفت: ساخت سامانه ماهواره ای در کشور ما به صورت انفرادی انجام نمی شود. برای رسیدن به این هدف باید چند صد و چند هزار ماهواره در مدت کوتاهی برای ارتفاعات مختلف به مدار مورد نظر آورده شود.

وی تاکید کرد: اگر اکنون پرسیده شود در آینده نزدیک (2 سال) و تنها با ظرفیت بخش خصوصی می توان سامانه ماهواره ای ساخت، پاسخ من منفی است. برای این منظور باید یک کنسرسیوم بین المللی ایجاد شود. نقشه راه ما این است که ایران به همراه چند طرف ذینفع دیگر که با آنها مشورت کرده ایم، در ساخت سامانه ماهواره ای بپیوندند.

برنامه ریزی برای دستیابی به سیستم ماهواره ای و اینترنت اشیا پهن باند

رئیس سازمان فضایی کشور اعلام کرد: با تشکیل این کنسرسیوم به صورت مشترک سکو طراحی و به سامانه تبدیل می کنیم. شکل گیری این سیستم می تواند رقیبی برای سیستم استارلینک باشد.

سالاریه در خصوص بازه زمانی رقابت سیستم ماهواره ای با استارلینک گفت: قطعا در یک دوره 2 تا 3 ساله نمی توان این کار را انجام داد، اما هر چه مشارکت بیشتر باشد قطعا می توانیم در مدت زمان کوتاه تری به آن هدف دست یابیم. . دسترسی به ماهواره IOT (اینترنت اشیا) و پهنای باند در دستور کار ما است.

Starlink یک سیستم ماهواره ای است که توسط SpaceX برای ارائه اینترنت ماهواره ای ایجاد شده است. این صورت فلکی متشکل از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایین زمین است که در ترکیب با فرستنده ها و گیرنده های زمینی کار می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید