دلیل ممنوعیت آیفون 14 در ایران؛ آیا استارلینک اینترنت ماهواره ای است؟

ممنوعیت فروش آیفون 14 در مشهد اگرچه خبر دقیق و کاملی محسوب نمی شود و کمی بدخواهانه است اما ممکن است به قسمت جدیدی از سری مشکلات گوشی های اپل در ایران تبدیل شود. آیفون و آن را وسیله ای آمریکایی، لوکس و غیر ضروری معرفی کرد و گروهی دیگر با اشاره به اعداد و ارقام سعی می کنند بگویند تکنولوژی تغییر کرده و آیفون یا سایر گوشی های هوشمند بیش از 600 دلار دیگر محصولی لوکس محسوب نمی شوند.

مناظره این دو گروه تاکنون ادامه دارد و گاها شاهد بودیم که گروه سوم نیز با انتشار متناوب شایعه ممنوعیت آیفون بدون ذکر منبع رسمی، تعادل بازار تلفن همراه را برای ماهیگیری از آب تیره به هم می زند. به نفع کار و سود مالی آنها. خبر ممنوعیت فروش آیفون 14 در مشهد از این دست شیطان نیست اما در قالب رسمی و دقیق نمی گنجد. حداقل نمی توان بدون اطلاع از پیشینه داستان، نظر درستی در مورد آن داشت.

مدت هاست که واردکنندگان رسمی و ثبت شده در ثبت سفارش گوشی های بالای 600 دلار با مشکل و تلخی مواجه بوده اند. البته حداقل تاکنون هیچکس با بخشنامه یا دستور خاصی آنها را از این کار منع نکرده است، اما از آنجایی که ارزی برای واردات اینگونه گوشی ها به واردکنندگان تعلق نمی گیرد، باید بروند و مستقیماً با بنگاه های فعال در این حوزه مذاکره کنند. آجیل و خشکبار درآمد حاصل از فروش محصولات صادراتی به خارج از کشور را بخرید و از آن برای واردات آیفون و سایر گوشی های بالای 600 دلار استفاده کنید.

آیفون 14 یک هفته پیش در بازارهای جهانی رونمایی شد. گروهی از مسافران این گوشی را به دست آوردند و به عنوان تازگی به ایران آوردند. گروهی به دلیل طمع سود زیاد وسوسه می شوند که آیفون را ذوب کرده و سود را جمع آوری کنند. تا چند سال پیش این اقدام ساده بود، اما از آنجایی که ثبت تلفن همراه در ایران اجباری است، شرایط تغییر کرده است. حال اگر مسافری بخواهد برای استفاده شخصی گوشی بیاورد باید فرم مخصوصی را در دفاتر رسمی و گمرکی پر کند و شماره شناسایی گوشی را وارد کرده و پس از پرداخت مالیات و عوارض، گوشی را با نام و شماره شخصی خود فعال کند. . با این حال گمرک هنوز گزینه ثبت اطلاعات آیفون 14 را به وب سایت خود اضافه نکرده است.

بنابراین اگر آیفون 14 را برای خود از خارج بخرید و آن را برای استفاده شخصی بیاورید، نمی توانید مراحل ثبت نام را طی کنید. این گزاره معنای دیگری دارد; تاکنون هیچ یک از آیفون های جدید اپل در ایران فعال نشده اند. این در حالی است که فروشندگان زیادی در روزهای اخیر فروش آیفون 14 را تبلیغ می کنند و آن ها را به قیمت بالایی می فروشند. متاسفانه به خریدار خوش شانس نمی گویند چه بلایی سرشان آمده است، پیام اتحادیه صنف مشهد مبنی بر ممنوعیت فروش آیفون 14 مربوط به همین مشکل فنی است و کسانی که این بار آن را نوشته اند واقعا نگران مفقود شدن آیفون 14 بوده اند. پول و سرمایه مردم .

اپل آیفون 14 استاندارد با حافظه 128 گیگابایتی را 799 دلار تعیین کرده است که با احتساب 32 هزار دلار، 25 میلیون و 568 هزار تومان می شود. اگر شش میلیون تومان هزینه ثبت نام و گمرک را در نظر بگیریم به 31.6 میلیون تومان می رسیم اما ارزش آنها در حال حاضر در ایران 43 میلیون تومان است که معادل 54 هزار تومان است!

مشکل ثبت نشدن آیفون همچنان ادامه دارد. یعنی گوشی جدید اپل تا زمانی که شناسه آن گوشی به سایت همکار اضافه نشود، بیش از یک هفته قابل استفاده در ایران نیست. حال خریداری را تصور کنید که بی خبر از این واقعیت، مدل های آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس را با قیمتی حدود 50 میلیون خریده، اما متوجه می شود که نمی تواند از گوشی جدید خود استفاده کند. علاوه بر موضوع دلار، رجیستری و غیره. . لازم به ذکر است که آیفون 14 قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای را دارد. اما طبق اعلام خود اپل، اتصال ماهواره ای فقط در ایالات متحده است و آن هم در مواقع اضطراری.

دیدگاهتان را بنویسید