سی ان ان: گفتگوی کاخ سفید با ایلان ماسک درباره راه اندازی اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

سی ان ان: گفتگوی کاخ سفید با ایلان ماسک درباره راه اندازی اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

روز جدید چند مقام آگاه به سی ان ان گفتند که کاخ سفید در حال مذاکره با ایلان ماسک در مورد امکان راه اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران بوده است. دولت ایالات متحده قبلاً برای کمک به ارائه خدمات مهم مخابراتی در اوکراین به استارلینک مراجعه کرده بود و اگر چنین طرحی برای ایران اجرا شود، دومین اقدام باراگ خواهد بود.

چند مقام آگاه به سی ان ان گفتند که کاخ سفید در حال مذاکره با ایلان ماسک در مورد امکان راه اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران بوده است.

در ادامه این مقاله آمده است: این گفتگوها قبلا گزارش نشده است. کاخ سفید فناوری Starlink را راه حلی بالقوه برای تلاش های تهاجمی دولت ایران برای محدود کردن دسترسی مصرف کنندگان به اینترنت و ارتباطات می داند.

دولت ایالات متحده قبلاً برای کمک به ارائه خدمات مهم مخابراتی در اوکراین به استارلینک مراجعه کرده بود و اگر چنین طرحی برای ایران اجرا شود، دومین اقدام باراگ خواهد بود.

البته در مورد قابل اعتماد بودن و قابل اعتماد بودن قراردادهای ایلان ماسک و دولت آمریکا نیز تردیدهایی وجود دارد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که با مذاکرات دولت با ماسک و اسپیس ایکس در مورد اوکراین آشنا است، گفت: «این غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترل است، ما هرگز نمی‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم».

نگرانی ها در مورد تمایلات نامنظم ماسک از زمانی که سی ان ان برای اولین بار در هفته گذشته گزارش داد که اسپیس ایکس، شرکت ماسک، بی سر و صدا از پنتاگون ده ها میلیون دلار در ماه برای تأمین مالی Starlink Pay برای سرویس اینترنت ماهواره ای اوکراین می خواهد، افزایش یافته است. در پاسخ به این گزارش، ماسک به طور ناگهانی در توییتر اعلام کرد که درخواست کمک مالی را پس گرفته است.

پنتاگون این هفته اعلام کرد که مذاکرات با اسپیس ایکس درباره اوکراین ادامه دارد. SpaceX ادعا می کند که ارائه خدمات Starlink در اوکراین تاکنون 80 میلیون دلار هزینه داشته است و تا پایان سال از 100 میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید