نقشه راه ایران برای اینترنت ماهواره ای ملی استارلینک

«حسن سالاریه» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه با شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه همکاری خواهند کرد و ضمن حمایت از آنها به این فناوری دست یافته است، اظهار کرد: در آینده نزدیک این مشکل از طریق بخش خصوصی محقق نمی شود اما. نقشه راه مون این است که با سایر ذینفعان برای ساختن یک سیستم ماهواره ای همکاری کند.”

پیش از این دبیر اتحادیه مخابرات بر لزوم ساخت استارلینک ایران تاکید کرده بود و در همین راستا سالاریه با اعلام اینکه سازمان فضایی ایران برنامه مدونی در خصوص ساخت سامانه های ماهواره ای دارد گفت: برنامه حمایت از تشکیل سامانه های ماهواره ای است. شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه با هدف تبدیل شدن به کنسرسیوم و تولید ماهواره های کوچک ارتباطی (تا وزن 300 کیلوگرم) در نهایت».

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در گام اول قصد داریم سامانه مخابراتی متشکل از ریزماهواره ها را طراحی و بسازیم. این سیستم برای باند باریک و اینترنت اشیا استفاده می شود. سیستم های ریزماهواره کوچک و کمتر از 50 کیلوگرم وزن دارند و می توانند به راحتی توسط بخش خصوصی ساخته شوند. در این راستا مطالعات امکان سنجی زیادی انجام شده است و امیدواریم شرکت های دانش بنیان با جدیت در این بخش به فعالیت خود ادامه دهند.

نقشه راه ایران برای اینترنت ماهواره ای ملی استارلینک

به گفته سالاری، پس از شناسایی شرکت ها و توانمندسازی آنها، دولت آنها را به گام اصلی یعنی ساخت ماهواره برای ارائه خدمات پهنای باند سوق می دهد: «ساخت سامانه ماهواره ای در کشور ما به صورت انفرادی پیش نمی رود. برای رسیدن به این هدف باید چند صد و چند هزار ماهواره در مدت کوتاهی برای ارتفاعات مختلف به مدار مورد نظر پرتاب شود. وی با تاکید بر اینکه ساخت سامانه ماهواره ای با ظرفیت بخش خصوصی به تنهایی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: برای این منظور باید یک کنسرسیوم بین المللی ایجاد شود. نقشه راه ما این است که ایران به همراه چند طرف ذینفع دیگر که با آنها مشورت کرده ایم، در ساخت سامانه ماهواره ای بپیوندند.

رئیس سازمان فضایی کشور از تشکیل این کنسرسیوم و ایجاد سامانه ماهواره ای به عنوان رقیب استارلینک خبر داد. سالاریه در خصوص بازه زمانی دستیابی به سامانه ماهواره ای برای رقابت با استارلینک گفت: قطعاً طی 2 تا 3 سال نمی توان این کار را انجام داد، اما هر چه مشارکت بیشتر باشد قطعاً در مدت زمان کوتاه تری می توانیم به این هدف دست یابیم. دسترسی ماهواره ای IOT (اینترنت اشیا) و پهنای باند در دستور کار ما است.”

دیدگاهتان را بنویسید