معترضان نمی خواهند خیابان را ترک کنند چون چشم اندازی ندارند/ هر وقت از تاثیر تحریم ها و مشکلات اقتصادی صحبت می کردیم روزنامه کیهان به ما حمله می کرد.

معترضان نمی خواهند خیابان را ترک کنند چون چشم اندازی ندارند/ هر وقت از تاثیر تحریم ها و مشکلات اقتصادی صحبت می کردیم روزنامه کیهان به ما حمله می کرد.

اسماعیل کریم مقدم نوشت: بسیاری از معترضان تمایلی به ترک خیابان ندارند، این به دلیل استیصال و نداشتن چیزی برای از دست دادن است. اگر با این افراد صحبت کنید، اغلب در مورد ناامیدی در مورد چشم اندازهای آینده صحبت می کنند.

اسماعیل گرامی مقدم در یادداشتی با عنوان «چرا گفت و گو مهم است؟» در روزنامه اعتماد نوشت: یکی از مهم ترین وجوهی که ریشه اعتراضات اخیر را می توان از طریق آن تفسیر کرد، موضوع «اقتصاد» است که کمتر به آن پرداخته شده است. تحلیل ها و رتبه بندی رسانه ها این روزها. در نظریات مربوط به فقر و پیامدهای فقر، محققان معتقدند که «فقر» در اصل به معنای «مال» است. یعنی وقتی یک گروه، چند نفر و یک جماعت امکانات خاصی دارند و از رانت خاصی بهره مند می شوند، مشکل فقر و احساس فقر به موازات هم شکل می گیرد. یعنی روی سکه دارایی های غیرطبیعی و نامتعارف احساس فقر است.

هنگام بروز فقر، پدیده نابرابری و تبعیض نیز مشهود است. در نهایت این چرخه با اعتراض، تجمع و شورش به پایان می رسد. اگر دولت ها جلوی این چرخه را نگیرند و ادامه پیدا کند، به مرحله تشدید فقر پس از شورش خواهیم رسید. یعنی کشوری که دچار هرج و مرج و ناکامی های اجتماعی است در کسب و کار و فعالیت های معمول اقتصادی و بیکاری و در نهایت فروپاشی اقتصادی با مشکلات عدیده ای روبه رو می شود و این شرایط باز هم منجر به افزایش فقر در جامعه می شود. به بیان واضح تر، شورش هایی که به دلیل مبارزه با فقر شکل می گیرد، منجر به افزایش فقر مطلق در آینده خواهد شد. از نظر سیاسی و اجتماعی، نظام های سیاسی باید تلاش کنند تا نظام تصمیم گیری را به گونه ای ایجاد کنند که به کاهش فقر، نابرابری و تبعیض منجر شود. این اتفاق در سیستم تصمیم گیری کشور رخ نداده و به آن پرداخته نشده است. بر اساس گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی، شکاف طبقاتی نسبت به یک تا دو دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

شاخص فلاکت، فقر مطلق و فقر نسبی بسیار عمیق شد. دلیل این شکاف عمیق این است که طبقه ثروتمند و متوسط ​​که در سال های گذشته جمعیت زیادی از ایرانیان را تشکیل می دادند، به دلیل تورم بالا در نتیجه سیستم تصمیم گیری اخیر، تحریم ها و … کاهش یافته و ضعیف شده اند. . برجام فرصتی برای ایران و اقتصاد ایران بود که در سایه آن بود، سرمایه‌های خارجی قابل توجهی را جذب کرد، روند نوسازی اقتصادی را تسریع بخشید، پالایشگاه‌های نفت و گاز را در مسیر بازسازی قرار داد، بیمه را پشت سر تحریم‌ها قرار داد و ده‌ها به طور کلی استفاده می کند، اقتصادی و استراتژیک دیگری را تجربه می کند

این روند به دلیل عدم توجه دولت سیزدهم به ضرورت احیای برجام تغییر کرد. باید توجه داشت که در دنیای سیاست و دیپلماسی هیچ تضمینی صددرصدی وجود ندارد و این درخواست ها نباید از سوی دولت مطرح می شد. در معاهدات گذشته ایران و در زمان رژیم گذشته، با کشورهای دیگر معاهداتی بسته شد که متعاقباً به جمهوری اسلامی تغییر یافت. لازم به ذکر است که شرایط وخیم اقتصادی به عنوان یکی از دلایل اصلی اعتراضات در خیابان ها خودنمایی می کند و احیای برجام ممکن است این روند را تعدیل کند. این واقعیت که بسیاری از معترضان حاضر به ترک خیابان نیستند ناشی از ناامیدی و نداشتن چیزی برای از دست دادن است. اگر با این افراد صحبت کنید، اغلب از ناامیدی چشم انداز آینده صحبت می کنند، بنابراین یکی از گزاره های تحلیلی مهم برای درک شرایط موجود، ریشه های اقتصادی و ریشه های رفاه است.

روزنامه کیهان هر وقت از تاثیر تحریم ها و مشکلات اقتصادی صحبت می کردیم به ما حمله می کرد و اعلام می کرد که ما راه دشمنان را می رویم و این اظهارات دقیقاً در راستای منافع ملی است. قرار بود برجام تکمیل شود و در سال 2019 فرصتی پیش آمد، اما این فرصت به دلیل دیدگاه های سیاسی از دست رفت. سیاستمداران ایرانی باید به پیشنهادات کارشناسان عمل کنند و برای غلبه بر مشکلات برنامه های عملی تهیه کنند. از سوی دیگر، اگر در سال‌های اخیر با رقابتی کردن انتخابات، فضای معقولی برای فعالیت نسل‌های ایرانی فراهم می‌کردند، بدون شک بسیاری از شکست‌های کنونی رخ نمی‌داد. چیزی که حاکمان کشور برای عبور از بحران ها باید به آن توجه کنند روش های نرم و علمی است. آقای محسنی آژه ای مسیر گفت و گو را مطرح کردند. نیازی که اصلاح طلبان سال ها بر آن تاکید داشتند. این گفتگو می تواند با منتقدان آغاز شود و با معترضان و مخالفان ادامه یابد. صدا و سیما به عنوان رسانه ملی کشور باید از یک صدا دست بردارند و تلاش کنند تا برای نظرات مختلف تریبون بگذارند. بنابراین فضای عمومی جامعه به جای تنش به سمت آرامش گرایش دارد. صرف نظر از اینکه رسانه های خارجی چه می گویند، صدا و سیما باید زمینه بحث را در کشور فراهم کند. این رویکرد می تواند کشور را در برابر تکانه های داخلی و خارجی مصون بدارد و زمینه وحدت، امید و رشد کشور را فراهم کند. از این طریق می تواند به برنامه جامع اقدام مشترک دست یابد، اقتصاد را بهبود بخشد و مردم را نسبت به چشم انداز آینده امیدوار کند.

منبع: رویداد 24

دیدگاهتان را بنویسید