معدل کنکور 1401 چقدر موثر است؟

ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799664

نظام آموزش عالی ایران از سال 69 اقدام به برگزاری آزمون ورودی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور مطابق با نتایج پذیرش داوطلبان کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته مسئولان عالی رتبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور در سال های آینده با تغییرات اساسی مانند 60 درصد تجربه تحصیلی دانش آموزان و دو بار کنکور در سال همراه خواهد بود. کنکور سراسری برای دروس تخصصی است و دروس عمومی به گروه مدارک تحصیلی منتقل می شود.

نتایج آزمونی که دانشجویان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار دارد و دانشگاه‌های کشور می‌توانند حد نصاب معدل را تعیین کنند و بر اساس میانگین نمره قبولی خود تعیین کنند.

منصور کبگانیان معاون ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور گفت: کنکور دو مرحله ای در نهایت در سال 1402 معرفی می شود و این مصوبه الزامی است. بنابراین شورای سنجش و پذیرش موظف است نواقص این طرح را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دهد تا مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود.

کسانی که دیپلم خود را قبل از سال 84 و پیش دانشگاهی خود را قبل از سال 91 دریافت کرده اند، معدل در کنکور خواهند داشت. همچنین معدل برای متقاضیانی که در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل کرده اند تاثیری ندارد، اما در صورت تمایل به درخواست سوابق تحصیلی می توانند در امتحانات نهایی گروه های آموزشی مورد نظر شرکت کنند.

در صورتی که تصمیم به شرکت در کنکور در دو مرحله باشد، سهم سازمان سنجش یا کنکور 40 درصد و میانگین تأثیر در پذیرش داوطلب 60 درصد خواهد بود. متقاضیان یک ترم یا یکسال که از سال 84 مدرک دریافت کرده اند و یک یا چند واحد را گذرانده اند، میانگین تاثیر این داوطلبان در پذیرش در دانشگاه حداکثر 25 درصد نتایج تحصیلی و مثبت است. در نتیجه کلی آنها گنجانده شده است.

دانش آموزانی که در رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و اسلام گرایان از سال 1390 مدرک پیش دانشگاهی دریافت کرده اند، در صورت گذراندن چند دوره پیش دانشگاهی، میانگین 5 درصد آنها مشمول کنکور می شود.

میانگین نمره 25 درصد نیز شامل داوطلبانی می شود که از سال 84 تا 97 دیپلم خود را در رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و آموزش دریافت کرده اند.

در صورتی که دانش آموز یک یا چند دوره دیپلم و پیش دانشگاهی خود را گذرانده باشد، میانگین موفقیت در کنکور برای بار اول 30 درصد تاثیر خواهد داشت.

همچنین دانش‌آموزانی که از نظام جدید دیپلم ریاضی، انسانی، تجربی و معارف اسلامی دریافت کرده‌اند و امتحانات پایه دوازدهم آنها نهایی یا سراسری بوده است، 30 درصد مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی را بر روی نتیجه دارند. نتیجه نهایی چشمگیر خواهد بود.

سوابق تحصیلی یا معدل جزء ارزیابی نهایی داوطلبان است که هر ساله در کنکور لحاظ می شود و با تاکید وزارت آموزش و پرورش بر لغو تدریجی کنکور مستقیما در آزمون سراسری داوطلبی

تاثیر مثبت یا قطعی در کنکور سراسری یکی دیگر از ابهامات داوطلبان کنکور است و در صورتی که سوابق تحصیلی فرد باعث افزایش نمره کلی در هر زیرگروه و بهبود وضعیت داوطلب شود، تاثیر مثبت سوابق تحصیلی اعمال می شود.

در سال 94 طرحی برای تاثیر معدل معینی تصویب شد که مثبت و منفی تلقی می شود و بستگی به معدل دانش آموز دارد، اما از سال 95 اثر منفی معدل به طور کامل حذف شده و تنها اثر مثبت آن بوده است. اجرا شده است.

انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید