معلمان باید از ابزارهای هنری مؤثرتری در فرآیند آموزشی استفاده کنند


ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877225

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان می توانند از ترکیب هنر در آموزش بهره ببرند و از برخی فرصت ها برای آموزش و پرورش در هنر خود استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عسگر باگرزاده یکشنبه شب در مراسم اختتامیه دومین جشنواره معلمان هنرمندان کشور در جوار آرامگاه سعدی شیراز گفت: باید از ظرفیت معلمان هنرمندان استفاده کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع آموزش نیازمند ابزارهای مهمی است، گفت: یکی از این ابزارهای موثر، فرآیند آموزش هنر است.

باکرزاده با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم همگان را به شنیدن، دیدن و تفکر در مورد پیشرفت و رشد باطنی دعوت کرده است، اظهار داشت: در قرآن کریم، خداوند متعال در قرآن کریم همگان را دعوت کرده است. یادگیری یکی از هنرهایی که همراه با معلم باعث شنیدن خوب و بینایی خوب می شود و استفاده از استعداد او طبیعتاً می تواند دانش آموزان را در مسیر درست هدایت کند.

وی بر لزوم اجرای برنامه‌های فرآیند محور و نه صرفاً جشنواره‌محور تاکید کرد و گفت: جشنواره‌ها معمولاً هدفمند هستند و این مشکل برای برخی جشنواره‌ها است که فقط فرد را شناسایی و تشویق می‌کنند و کار دیگری انجام نمی‌دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: پس از شناسایی معلمان محترم در رشته های مختلف هنری، بهتر است از آنها بخواهیم روند یادگیری را برای دانش آموزان تعریف کنند و معلمان دیگر را در این زمینه ها تربیت کنند و زمینه حضور را فراهم کنند. به مراکز فرهنگی هنری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین از حمایت معلمان هنرمند در ارزیابی جشنواره های آتی برخوردار شوند.

باقرزاده گفت: همچنین می توانیم از حضور این بستگان در دستگاه قضایی و مدیریت مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه شیراز در دو سالی که این جشنواره برگزار می شود، میزبانی این جشنواره را بر عهده داشته است، گفت: شیراز به دلیل ساختار فرهنگی، هنری، تاریخی، مذهبی و مذهبی که دارد می تواند زادگاه بسیاری از هنرها باشد چرا که اصالت و هنرمندان در آن وجود دارد. که به نوعی تاریخ این ناحیه را با استان ها و شهرهایی مانند شیراز پیوند می دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: شیراز را می توان به امکانات ویژه مجهز کرد و این برنامه را به سمت آموزش استثنایی سوق داد.

وی بیان کرد: این جشنواره تا به امروز بستری برای شناسایی معلمان بوده است اما از این پس باید به دوره های آینده توجه شود چرا که در برخی استان ها برخی از موضوعات به نمایش تبدیل شده و این یک مزیت است. “این رقابتی خواهد بود.

معاون فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: هنر چیزی است که می تواند زمینه تربیت انسان را ایجاد کند چرا که با عمق وجود انسان آمیخته است و این رمز استقامت انسان است. اگر به اثر و آثار آن به زبان هنر دقت کنیم، به تصویر کشیده شدن حس بسیار زیادی خواهد داشت، چرا که آثار بسیاری از هنرمندان گذشته ماندگار شده است. بیایید سعی کنیم موضوعات را بر روی آموزش متمرکز کنیم و از آنها به طور موثر برای استفاده از هنر استفاده کنیم.

وی گفت: برای تدریس می توان از محتوا با تئاتر، سرود، نوشتار، سازه یا هر هنر دیگری استفاده کرد.

معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: فرصت های یادگیری و آموزش را با حوزه آموزشی، هنری و زیبایی شناسی ترکیب کنیم و هنر را در بین دانش آموزان فراگیر کنیم.


جزئیات دومین جشنواره را اعلام کنید

محمد خلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم گفت: هرکس وارد وادی تعلیم و تربیت و عرصه تعلیم و تربیت شود، هنرمند است؛ هرکس که وارد وادی آموزش و پرورش شود، هنرمند است. زیرا رشته تحصیلی هنر خاصی می طلبد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: خداوند متعال آفرینش را با تمام هنر آفرید و به تعبیری زیبایی شناسی را در کنار کمال گرایی قرار داد. وقتی یک فعالیت در قالب هنر باشد. دو ویژگی مانا و پشتکار خواهد داشت.

وی با تاکید بر ماندگاری هنر افزود: سعدی شیرازی از ظرفیت هنر به خوبی استفاده کرده است به طوری که امروز همه یک برگه از گلستان سعدی برمی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: تولید سرودی که بچه ها در کوچه و خیابان می خواندند. مانند سرود سلام فرمانده که مفاهیم ارزشمندی را در قالب هنر تبیین می کند، بنابراین باید از ظرفیت هنر بیشتر استفاده شود.

عسگری با اشاره به سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: یکی از حوزه های شش گانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حوزه زیبایی شناسی و هنر است. این منطقه در دوران پس از تاج می توانست خلأهایی را که برای دانش آموزان وجود داشت پر کند. ارائه مبانی سند تحول بنیادین در قالب هنر به عموم مردم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اعلام کرد: استان فارس در سال آینده میزبان اجلاس سراسری اقامه نماز خواهد بود، بنابراین باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد تا این موضوع در کنار هنر انجام شود تا شاهد حضور پرشور مردم باشیم. معلمان، دانش آموزان و خانواده های هنرمندان ..

عسگری گفت: استان فارس از نظر تعداد شرکت کننده در جشنواره معلمان هنر رتبه دوم کشور را دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید