معلمان فاقد کارت صلاحیت دیگر اجازه تدریس در مدارس را ندارند

معلمان فاقد کارت صلاحیت دیگر اجازه تدریس در مدارس را ندارند

احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان غیردولتی توضیح داد. مدارس دولتی: این یک پروژه بزرگ است که برای اولین بار در راستای ارتقا و توانمندسازی نیروی انسانی مدارس غیردولتی دوره های آموزشی در کشور برگزار می شود. البته نیروی انسانی مدارس غیردولتی قطعا توانمند هستند و فقط می خواهیم بر توانمندی های آنها بیفزاییم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: این طرح آموزشی گسترده باعث می شود معلمان مدارس غیردولتی کارت صلاحیت حرفه ای دریافت کنند و با این کارت می توانند در هر مدرسه ای که تحصیل می کنند و وجود ندارد مشغول به کار شوند. باید آنها را بررسی کنید

محمودزاده تاکید کرد: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت کارت صلاحیت در هر مدرسه ای که تحصیل می کنند، صلاحیت ها و مهارت های عمومی، تخصصی و اطلاعات به روز خود را به اثبات رسانده اند. این دوره 360 ساعت علاوه بر دوره 24 ساعته صلاحیت حرفه ای ارائه شده توسط دانشگاه فرهنگیان برای معلمان مدارس غیردولتی خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شروع این آموزش 60 ساعت مطالعه خواهد بود، خاطرنشان کرد: این 60 ساعت در یک سال تحصیلی خواهد بود اما سقفی برای آن تعیین نکرده ایم. با توجه به اینکه گذراندن این دوره ها به نفع معلمان و موسسان مدارس غیردولتی است و در صورت داشتن درخواست آمادگی داریم بیش از 60 ساعت آموزش مفید برای افزایش توانمندی آنها برگزار کنیم.

محمودزاده ادامه داد: یک دوره سه ساله برای تکمیل 360 ساعت آموزش برای جامعه هدف تعیین کرده ایم و پایان این دوره آموزشی منجر به صدور کارت صلاحیت حرفه ای برای معلمان مدارس غیردولتی می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: پس از سه سال در صورتی که معلم کارت صلاحیت حرفه ای دریافت نکرده باشد و در دوره های آموزشی مذکور شرکت نکرده باشد، دیگر اجازه ورود به مدرسه غیردولتی را ندارد. و در هر یک از آنها تدریس کنید.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا سه سال آینده و اتمام ساعات آموزشی این معلمان همچنان امکان آموزش وجود دارد و هیچکس جلوی کار آنها را نخواهد گرفت، گفت: معلمان مدارس غیردولتی ظرفیت بسیار بالایی دارند و برخی آنها قبلاً دوره های صلاحیت حرفه ای را گذرانده اند و کار خود را به پایان رسانده اند و استاد هستند. این افراد تنها نیاز به قبولی در آزمون صلاحیت حرفه ای دارند تا کاملا حرفه ای و قانونی در مسیر سنجش و آموزش قرار گیرند و ما نیز از ظرفیت خوب این نیروی انسانی توانمند استفاده کنیم.

محمودزاده در خصوص هزینه دوره ها گفت: شرکت در دوره های صلاحیت حرفه ای به معلمان ما در اخذ شناسنامه کمک می کند و در نهایت به منزلت، معیشت و اقتدار آنان کمک می کند و سازمان منابع انسانی مدارس غیردولتی نیز به این امر کمک خواهد کرد. متوجه شد. 60 درصد هزینه این دوره ها را مؤسسان و 40 درصد را معلمان می پردازند، اما شنیده ها حاکی از کم لطفی برخی موسسان است و بیشتر هزینه را از معلمان می گیرند. از موسسین تقاضا داریم به بخشنامه ارسالی قبل از عید نوروز و اسفند 1401 اقدام و به حقوق معلمان در این خصوص رسیدگی کنند.

وی همچنین یادآور شد: قیمت دوره ها واقعاً بالا نیست و هزینه قسمت های حضور در دوره ساعتی 12 هزار تومان است که 40 درصد آن توسط استاد پرداخت می شود و 60 درصد مابقی به عهده موسسین است. . در واقع کل هزینه 60 ساعت دوره حضوری اولیه با ساعتی 12 هزار تومان 720 هزار تومان است که مبلغ زیادی نیست. برای اجرای این دوره ها به فضای فیزیکی و امکانات و تجهیزاتی نیاز داریم که هزینه ای برای آن پرداخت نمی کنیم زیرا از امکانات سخت افزاری آموزش استفاده می کنیم و این باعث می شود هزینه دوره سنگین نباشد. این مبلغی که دریافت می کنیم برای پرداخت حقوق معلمان و وعده های غذایی در ساعات مدرسه است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: در این کار صندوق حمایت از مدارس غیردولتی تشکیل شده است و پول دریافتی را به این صندوق واریز می کنیم. یک مدیر پروژه نیز برای هدایت این کار معرفی می شود.

معاون وزیر تصریح کرد: محتوایی که در این دوره ها مورد تاکید قرار می گیرد سه چیز است؛ دانش تخصصی به معنای کار بر روی آموزش کتب درسی تازه ایجاد شده و مهارت آموزی معلمان برای حل مشکلات جدی کلاس های درس در همه دروس و پایه ها است. محتوای زیر دانش آموزشی و عملکرد آموزشی است که از صلاحیت عمومی تا مسائل مربوط به مدرسه در زمینه های فرهنگی، آموزشی، گفتمان های دینی و غیره را شامل می شود. محتوای سوم نیز شامل صلاحیت حرفه ای معلم است که شامل همه چیز از جمله توانایی برقراری ارتباط روانی مناسب با دانش آموزان و … می شود.

وی با اشاره به اینکه از همه موسسان مدارس غیردولتی سراسر کشور و معلمان درخواست داریم به طرح آموزش و احراز صلاحیت حرفه ای توجه ویژه داشته باشند، افزود: امیدواریم همکاران ما را یاری کنند تا از فرصت تابستانی استفاده کرده و بخشی از صلاحیت باشیم. بیایید در این مقطع زمانی حرفه را پیش ببریم و در نهایت شاهد توسعه در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور باشیم. معلمان نقش محوری در اجرای این سند دارند و معلمان مدارس غیردولتی با شایستگی های بالای خود می توانند با همکاری مؤسسان و سازمان به نتایج خوبی دست یابند.

محمودزاده با بیان اینکه از سال تحصیلی آینده معلمان جدید غیردولتی با رشته های غیر مرتبط اجازه استخدام ندارند، گفت: کسانی که سابقه کار دارند و از سال های قبل به مدارس غیردولتی خدمت کرده اند می توانند با مدارس غیردولتی همکاری کنند. ، مدارس دولتی و علاوه بر دوره هایی که برای کلیه معلمان برگزار می شود و منجر به صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای می شود، برای این دسته از معلمان دوره های دیگری را نیز متناسب با حوزه و مقطعی که تدریس می کنند برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: از این پس معلمانی با رشته های تحصیلی نامرتبط جذب نخواهیم کرد، بلکه کادر شاغل و مجرب خود را ساماندهی و مدیریت خواهیم کرد. در مورد سایر معلمانی که در مدارس غیردولتی با عناوین مختلف مشغول به کار هستند، ما نیز دوره هایی را که آنها تا کنون گذرانده اند می پذیریم و با کمک دانشگاه فرهنگیان، ارزیابی و آموزش این افراد را نیز ارتقا می دهیم. در دو هفته آینده دوره های آموزشی را برای تمامی معلمان مدارس غیردولتی آغاز خواهیم کرد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که دوره های صلاحیت حرفه ای در مناطق محروم چگونه برگزار می شود و آیا شرایط خاصی برای این مناطق وجود دارد؟ وی گفت: در مناطق کم برخوردار کشور و مدارس و شهرهایی که دانش آموز کمتری دارند، سازمان آموزشی و مدارس غیردولتی استان این مشکل را مدیریت و همکاری مالی خواهد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه احتمال مخالفت برخی مؤسسان با برگزاری دوره های آموزشی و پرداخت 60 درصد هزینه تربیت معلم وجود دارد، گفت: در مجموع، طرح تربیت و ارتقای نیروی انسانی مدارس یک امر مدیریتی و اجرایی است. الگوی مطلوب یک امر مدیریتی است که این امر در مدارس به هم پیوسته است لذا تمامی موسسان موظف به همکاری در این طرح هستند. رایزنی هایی در خصوص اجرای طرح احراز صلاحیت حرفه ای انجام دادیم، همچنین با هیئت موسس نیز گفتگوهایی صورت گرفت. اتفاقا بانیان به ماهیت و ضرورت اجرای طرح اعتقاد دارند و ممکن است در مورد نحوه اجرای آن ایراد یا نکاتی داشته باشند. موسسان نمی توانند با اجرای برنامه درسی و صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس غیردولتی مخالفت کنند چرا که بحث مدیریت صحیح نیروی انسانی در مدارس غیردولتی از وظایف وزارت آموزش و پرورش است.

دیدگاهتان را بنویسید