معلولان در انتظار تحقق وعده مناسب سازی شهر قزوین هستند



روز جهانی معلولان بهانه ای شده است برای رفتن به یکی از مراقبت های معلولان به ویژه کم بینایان؛

مناسب سازی سطح تردد و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف، اصلاح ساخت و ساز و معماری شهرها یکی از تعهدات مجموعه شهری در راستای هویت بخشی و استقلال فردی و اجتماعی آنهاست، زیرا افراد دارای معلولیت حق زندگی همانند سایر شهروندان محیط شهری باید آماده ارائه خدمات به این اقشار آسیب پذیر باشد تا فراموش نشوند.

اگرچه شعارهای حقوق شهروندی و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت سال‌هاست که به یکی از محبوب‌ترین وعده‌های بشردوستانه تبدیل شده است، اما در عمل تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی وجود دارد؛ گذری از کوی و برزن در شهر قزوین تناقضات بسیاری را با این اصل انسان دوستانه آشکار می کند.

بسیاری از خیابان ها و پیاده روهای شهر قزوین برای معلولان با ویلچر، کودکان کالسکه و یا نابینایان مناسب سازی نشده است و این امر آنها را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

خیابان های شلوغ و پیاده روهای باریک و چاله دار، آسفالت پاره شده در سطح خیابان، ساختمان هایی که بدون رمپ یا با شیب های غیراستاندارد طراحی شده اند، آبراه هایی که فاقد پل هستند و جاده هایی که ناگهان به بن بست می رسند. همه چیز در نهایت منجر به تصادف می شود.

b017ebbf d441 4b2c bbe9 40204f3c719d خبر خاکستری

روایتی از خشن بودن شهر قزوین برای افراد دارای معلولیت;

اینجا تقاطع عمران واقع در قلب شهر قزوین است. مادری با کالسکه از خیابان نادری عبور می کند. در همان ابتدای راه در پیاده رو به بن بست می رسد و با هزار سختی بچه و گاری را از روی میز می گذراند و به راه ادامه می دهد، کوچه پس کوچه بن بست ها تکرار می شود و هیچ پلی برای عبور از این خیابان وجود ندارد، مادر باید هر بار همان سختی را تحمل کند و کودک و کالسکه را با بلند کردن آن از روی پل رد کند.

او چاره ای جز عبور از خیابان ندارد. ماشین ها با سرعت از کنار او و فرزندش می گذشتند و به نشانه اعتراض بوق می زدند، خوشبختانه مادر کودک توانایی کنترل اوضاع و مراقبت از فرزندش را دارد، حالا به جای آن شهروند یک عزیز معلول با عصا یا ویلچر را تصور کنید. یک وضعیت زودگذر یا یک فرد عاقل قصد دارد بدون پل در میان توده ها حرکت کند و کسی نیست آنها را راهنمایی کند، چه فاجعه ای رخ خواهد داد، این تنها بخشی از مشکلاتی است که هر روز افراد نابینا و ناتوان با آن روبرو هستند. عبور و مرور از خیابان های این شهر برایشان سخت است.

متأسفانه علیرغم اینکه هر ساله جلسات متعدد ستاد مناسب سازی در استان قزوین برگزار می شود، در شرایطی که ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق بشر، نتایج مناسب و ملموسی که به نفع این قشر باشد، نداشته است. افراد دارای معلولیت همه دستگاه های اجرایی را ملزم به مناسب سازی اماکن و ساختمان های دولتی، معابر عمومی و خدمات شهری می کند، اما کم کاری مسئولان را در این زمینه شاهد بوده ایم و نه شهرداری و نه نظام مهندسی آنچنان که باید در اجرا جدی نیستند. قانون و نه بهزیستی به عنوان بازرس و ناظر در این زمینه خوب عمل می کنند.

موضوع را با رئیس کمیته عمران ترافیک و زیرساخت شورای اسلامی شهر قزوین در میان گذاشته ایم.

af857785 9ba8 423c 8ff4 2f1a67603629 خبر خاکستری



مناسب سازی شهر قزوین در دستور کار شهرداری قزوین

مهدی مهدیهانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صبح قزوین؛ وی تصریح کرد: بحث مناسب سازی پیاده روها یکی از نیازهای جامعه امروزی است، در جامعه همه افراد اعم از جوانان و سالمندان، معلولان و نابینایان باید بدون دغدغه در کنار هم زندگی کنند و از امکانات رفاهی شهری بهره مند شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت ایران رو به پیری است، باید شهر را برای همه مردم مناسب کرد و یکی از وظایف اصلی شهرداری ها این است که متناسب با استفاده همه شهروندان از امکانات شهری عمل کنند.

مهدیخانی خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات شورای شهر از مجموعه مدیریت شهری نیز مهم است که اخیرا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و در بودجه سال 1401 رقمی برای این موضوع بررسی کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در زمینه مناسب سازی انجام شده است، تاکید کرد: با این حال حجم فعالیت ها مطلوب نیست و به زودی با کمک برخی نخبگان استان قزوین در زمینه مناسب سازی فضای شهری قزوین انجام می شود. برای سالمندان، کودکان و معلولان. کار خوبی عزیزم

عضو شورای شهر قزوین یادآور شد: با کمک این نخبگان و روند بررسی، نقاط نامناسب و پرحادثه در سطح شهر شناسایی شد و شهرداری های مناطق قزوین در حال انجام فعالیت های اصلاحی برای این مکان ها هستند.

وی افزود: شهروندان نیز می توانند با شناسایی مناطق و نقاطی که از نظر مناسب سازی وضعیت مناسبی ندارند ما را در این امر یاری کنند و این امر را به مدیران مناطق مختلف شهری منعکس کنند.

7d237e56 e4c3 40fa 8e52 c739cf0605de خبر خاکستری



مهدیخانی تصریح کرد: انتظار داریم با عدم تردد موتورسیکلت و دوچرخه در مسیرهایی که فقط برای عابران پیاده و یا افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است. بگذارید این مسیر را حفظ کنند، زیرا متأسفانه با ورود این وسایل نقلیه به مناطق عابران پیاده جان شهروندان را تهدید می کند.

رئیس کمیته عمران ترافیک و زیرساخت شورای اسلامی شهر قزوین در پایان گفت: مناسب سازی محیط شهری برای نابینایان از وظایف شهرداری ها است و شهرداری قزوین موظف است در این زمینه تلاش کند.

به گزارش صبح قزوین؛ شهر مطلوب شهری است که پاسخگوی نیازهای شهری هر گروهی از شهروندان از کودکان، سالمندان، معلولان و معلولان جسمی گرفته تا افراد عادی، متناسب و سالم باشد. در این شهر، شبکه های شهری، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی آن باید برای همه شهروندان باشد و از هر نوع و طیفی باشد و هیچ کس با هیچ ویژگی خاصی خارج از دایره شهر نباشد و هرکس با هر توانایی و توانایی هر شرایطی حق استفاده از امکانات و خدمات شهری را دارد.

اجرای سطوح شیبدار در روسازی ها، تغییر رنگ و بافت روسازی در تقاطع ها، اجرای روسازی از مصالح سنتی و غیر لغزش، همراستایی درپوش ها با روسازی ها و استفاده از موزاییک های شیاردار برای تعیین مسیر و جهت تردد و اثاثیه شهری، از جمله نیمکت های پیاده رو از جمله اقدامات است. برای مناسب سازی برخی معابر عمومی و شهر قزوین برای افراد دارای معلولیت و سالمندان در حال ساخت است. با وجود تمام تلاش ها هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب باقی مانده است، به امید روزی که همه آحاد مردم بتوانند بدون دغدغه از امکانات شهر استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید