معیشت بازنشستگان بحرانی است

معیشت بازنشستگان بحرانی است

حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کار) در جلسه اتحادیه ایثارگران جامعه کار گفت: سهم سازمان تامین اجتماعی باید در برنامه هفتم و قانون بودجه سال 1402 دیده شود. فصل خوشه چینی و اگر وزارت کار و تامین اجتماعی نتواند سهم سرانه ما را برای سال 1402 ببیند، باید اعتراض کنیم.

صادقی گفت: دولت برای خانواده وی نسخه روشنی دارد. تناسب و اعاده به خدمت برای آنها اعمال می شود اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی این اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: یک میلیون تومان به حقوق افراد با حداقل دستمزد کشوری اضافه شد و ارتش از افزایش مزایای جانبی متضرر شد. به یاد داشته باشید که همیشه به بازنشستگان تامین اجتماعی گفته شده که افزایش درآمد شما تحت تاثیر تصمیم دولت است. بنابراین درآمد ما باید تحت تاثیر تصمیم دولت قرار گیرد و به مستمری بگیران نیز اضافه شود. اگر این کار را نکنند، 38 درصد افزایش درآمد را اعمال می کنند.

صادقی در ادامه به تناسب حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: تورم امروز نتیجه سیاست های اقتصادی و تاثیر آن بر کارگران و مستمری بگیران است. در ابتدای دولت فقر مطلق 25 درصد بود و الان به 30-32 درصد رسیده است. این سیاست ها فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر کرد.

وی به ترمیم حقوق کارکنان و مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: برای افزایش حقوق بازنشستگان مدت زیادی معطل کردند اما در عرض دو روز حقوق بخش خود را افزایش دادند. این تبعیض است.

صادقی به تناسب حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: باید تکلیف تناسب مشخص شود. اگر ندارید سهام بانک رفاه را به ما بدهید. از سال 1401 9 ماه می گذرد، اما شما حاضر نیستید در این مورد با ما ملاقات کنید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: اگر وضعیت سازمان تامین اجتماعی بحرانی باشد وضعیت معیشتی مستمری بگیران بحرانی تر است. اگر سازمان به دلیل عدم تناسب حمایت و ورودی و خروجی و بدهی سنگین دولت به آن دچار مشکل است، بازنشستگان نیز به دلیل تورم دچار مشکل می شوند.

صادقی به بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: از روی رضایت بیمه اضافی را نپذیرفتیم. اگر مسئولان به وظیفه خود عمل می کردند و قانون اجباری را رعایت می کردند، دیگر نیازی به بیمه اضافی نداشتیم.

وی گفت: به جایی رسیده ایم که یک شرکت ورشکسته به نام حافظ آتیه سازان ما را ناز می کند! چیزی که به ما می دهند بیمه تکمیلی نیست بلکه بیمه تکمیلی است و ما قبول کردیم که پرداخت از جیب بیمه شده را کم کنیم اما نتیجه معکوس داد. بیمه شده پول بیشتری برای درمان از جیب خود می پردازد.

صادقی گفت: بیمه تکمیلی به معنای دریافت 100 درصد هزینه درمان است اما به سختی درصد کمی از هزینه را دریافت می کنیم. بسیاری از بیماران سرطانی ما امروزه خانه و زندگی خود را می فروشند تا هزینه درمان را بپردازند. این خلاف قانون تعهدات است.

وی تاکید کرد: ابتدا باید برای اجرای قانون اجباری و سپس بیمه تکمیلی تلاش کنیم. آنچه امروز ما را به سمت بیمه تکمیلی سوق داده است، ناکارآمدی قانون مورد نیاز است. چرا سازمان می تواند 50 هزار میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی بدهد اما نمی تواند این مبلغ را برای بیمارستان های خود هزینه کند؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری همچنین به تناسب اشاره کرد و گفت: در سال 1400 تناسب برای مستمری بگیران تامین اجتماعی انجام شد. اگر افزایش حقوق براساس ماده 96 و 111 نبود، باید با تناسب این خلاء پر می شد. هر چند نگران بودم که این موضوع بدعت شود و دولت هر سال به جای مصوبه شورای عالی کار و تامین اجتماعی برای ما تصمیم بگیرد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: باید در سال 1402 تناسب اجرا شود و این باید در بودجه 1402 دیده شود زیرا در این شرایط افزایش دستمزدها نمی تواند تورم را جبران کند.

صادقی در پایان به واگذاری بانک رفاه اشاره کرد و گفت: اموال بانک رفاه متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و نمی توان آن را مشمول سیاست های واگذاری اصل 44 قانون اساسی دانست. همانطور که نمی توانیم بانک شهر را که در اختیار شهرداری است، واگذار کنیم، بانک رفاه را هم نمی توانیم واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: بانک رفاه ملک ماست و در خصوص بانک رفاه هیچ امتیازی نخواهیم داشت و حق خود را نادیده نخواهیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید