جزئیات جدید از تعیین معیشت کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان

جواد اکبری از اعضای هیات مدیره کانون سالمندان مستمری بگیران تامین اجتماعی با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد آغاز فعالیت کمیسیون های دستمزد استانی بوده ایم، افزود: امسال با نزدیک شدن به پایان آذرماه، فعالیت کمیسیون های دستمزد استان ها آغاز شده است. کمیسیون های دستمزد استانی هنوز کار خود را آغاز نکرده اند.

جزئیات جدید از تعیین معیشت کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان
وی ادامه داد: هر چند کمیسیون دستمزد در وزارت تعاون، کار و رفاه فعالیت خود را آغاز کرده است، اما تشکیل کمیسیون های استانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیأت مدیره مرکز عالی بازنشستگی تأمین اجتماعی کشور فعالیت کمیسیون های حقوق و دستمزد را برای بررسی قیمت سبد معیشت کارگران ضروری دانست که همراه با تورم قیمتی است. شاخص اصلی برای تعیین حق الزحمه کار 1402

به گفته رئیس کانون بازنشستگان استان کرمانشاه، کم کاری کمیته های دستمزد استانی این نگرانی را ایجاد می کند که روند تعیین دستمزد در روزهای پایانی سال به تعویق بیفتد و بلاتکلیف بماند.

اکبری تغییراتی که در وزارت کار رخ داده و به دنبال آن تشکل های کارگری به تدریج ساماندهی می شود را از دلایل اصلی تاخیر در فعالیت کمیسیون های دستمزد دانست و گفت: می خواهیم این کمیسیون ها شروع به کار کنند. فعالیت های خود را در اسرع وقت برای ارتقای نیروی کار. کار و بازنشستگان.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون کار تعیین دستمزد باید بر اساس دو شاخص حداقل قیمت سبد کار خانوار و میزان تورم باشد، اظهار داشت: متاسفانه در این سال ها هرگز سبد معیشتی مبنا قرار نگرفته است. برای تعیین حقوق و بالاتر از همه سطح تورم مقامات رسمی که مطابق با واقعیت است، بازار دور است، معیار تعیین شده است.

این فعال کارگری افزود: مشکل دیگر این است که فکر می کنند نرخ تورم امسال تعیین کننده دستمزد سال آینده است در حالی که ممکن است در سال آینده هم افزایش نرخ تورم داشته باشیم.

اکبری تعیین دستمزد امسال را با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش تورم کار سختی دانست و ابراز امیدواری کرد: امسال نیز مانند سال گذشته که افزایش دستمزدها برای اولین بار از نرخ تورم بالاتر بود، دستمزدها افزایش یابد. بر اساس واقعیات تعیین شود تا از معیشت خانواده های کارگری و مستمری بگیران حمایت شود و این فاصله و شکافی که در این سال ها ایجاد شده تا حدودی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید