مفاهیم مدیریتی دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در اقتصاد ایران

مفاهیم مدیریتی دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در اقتصاد ایران

به نظر می رسد بازار سهام ایران هیچ حسابی ندارد. چه زمانی که شاخص بورس رشد بی جهت داشته باشد و چه زمانی که بدون مشکل خاصی در عرصه سیاسی و بین المللی با افت 125 هزار واحدی مواجه شود، رشدی که در تاریخ بورس بی سابقه است.

در این میان همانطور که ساختار اساسی اقتصاد کشور در دولت سیزدهم توسط دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) شکل گرفت، سازمان بورس نیز از دانش آموختگان این دانشگاه است، دانشگاهی که بسیاری از اقتصاددانان دوره های آموزشی خود را در آن زیر سوال بردند. رشته اقتصاد

محمود جام ساز در واکنش به وضعیت کنونی بورس و تاثیر حضور مدیران ناکارآمد در رأس بازار سرمایه، گفت: دیدگاه دانشگاه امام صادق (ع) و اساتید و نظریه پردازان این دانشگاه این است که در در حوزه اقتصاد باید به اقتصاد اسلامی اشاره کرد. در این میان، «اقتصاد» به عنوان یک علم، اصول و قواعد، مبانی و نظریه های خود را دارد. به همین دلیل نمی توان اقتصاد را به یک مکتب دینی نسبت داد. در واقع «اقتصاد اسلامی» اصطلاحی است که در جمهوری اسلامی ساخته شده است.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که در اسلام خط قرمز و حرام است و یکی از تابوهایی که جنگ با خدا محسوب می شود، سرقت است. قانون بانکداری بدون ربا در سال 1362 تصویب و در سال 1363 ابلاغ شد که البته قرار بود به مدت 5 سال به صورت آزمایشی اعمال شود. با وجود حذف ربا که هدف اصلی این قانون بود، نظام بانکی جمهوری اسلامی به ربوی ترین نظام بانکی جهان تبدیل شده است. علاوه بر این، محدودیت عملیات بانکی در چارچوب 14 عهدنامه اسلامی، دسترسی نظام بانکی کشور به ابزارهای متنوع و متحول مبادلات بانکی و تجاری در عرصه بین‌المللی را سلب کرده است.

وی افزود: متأسفانه ادامه این روند شکست خورده هنوز اراده سیاستگذاران اقتصادی با رویکرد اسلامی برای بازنگری در این قانون را بیدار نکرده است. آیا تغییر واژه سود به کارمزد کاهش ارزش پول را در طول زمان توجیه می کند؟ شما نمی توانید حقیقت را در کلمات بپیچید و آن را متفاوت جلوه دهید. نرخ بهره یکی از ارکان مهم بانکداری جهانی است و یکی از ابزارهای مهم سیاست پولی محسوب می شود.

جامساز با بیان اینکه تغییرات نرخ سود بین بانکی در کشورهای پیشرفته در شرایط گسترش بانکی بر اساس مطالعات و اصول و قواعد علمی و بسیار محتاطانه است، گفت: برای افزایش ۲۵ درصدی نرخ سود بین بانکی، بانک مرکزی آمریکا هزینه خواهد کرد. ماه . شرایط اقتصادی و پولی و تاثیرات آن بر بازارهای مختلف را بررسی می‌کند، اما تغییرات نرخ سود دستوری در نظام بانکی جمهوری اسلامی، جز در نگاه کوتاه‌مدت، از هیچ الگو، قاعده و اصولی پیروی نمی‌کند. به صورت موردی مثلاً مهار تورم! اگرچه تعیین نرخ سیاستی در زمان نوسانات نقدینگی و تورم بالا کارساز نیست، زیرا تا زمانی که نرخ سود سپرده یا اوراق بدهی کاهش ارزش ارز را جبران نکند، این سیاست برای جمع آوری نقدینگی و کاهش تورم کارساز نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که اقتصاد اسلامی چیست یا در اصطلاح اخیر اقتصاد مقاومتی چه راهکاری برای مهار تورم وجود دارد؟ وی بیان کرد: به نظر می رسد اگر راه حلی وجود داشت یا اجرا نمی شد یا فاقد ظرفیت و اثربخشی لازم بود چرا که فرآیند سیاست گذاری در طول 4 دهه به گونه ای بود که با وجود ظرفیت های طبیعی و انسانی نمونه کشور، همه شاخص های کلان اقتصاد کشور که نشان دهنده قدرت و توان اقتصادی کشور است، در نامطلوب ترین وضعیت خود قرار دارد که ناشی از عملکرد یک اقتصاد سیاسی نامنظم است که نام نظام اقتصادی اسلام را یدک می کشد.

وی تاکید کرد: شاخص هایی مانند رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، مخاطرات ترکیبی، نرخ ثابت سرمایه گذاری. حساب سرمایه، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، میزان آزادسازی اقتصادی، نرخ ارز، ارزش پول ملی و تراز تجاری و مانند آن در ایران همواره در نامطلوب ترین جایگاه ها در رتبه بندی جداول ارزیابی اقتصادی و مالی جهان موسسات معتبر برای اعتبارسنجی. آیا اینها نشانه هایی نیست که مسئولان نیاز به تغییر اساسی در این مجموعه آشفته اقتصاد سیاسی را درک کنند؟

جامساز خاطرنشان کرد: تحولات و دگرگونی هایی که در چند قرن اخیر در دنیای صنعت، تجارت و بانکداری رخ داده است مرهون توسعه و پیشرفت شگرف علوم اقتصادی و ارائه نظرات جدید ناشی از درک بهتر از اقتصاد توسط دانشمندان، که دلیل تأسیس مؤسساتی مطابق با نیازهای روز او بوده است. بسیاری از مؤسسات در طول زمان تغییر کرده اند، زیرا مؤسسات پویا و متحول هستند، مؤسساتی که با نیازهای زمان تطبیق نمی یابند، مؤسسات ایستایی هستند که محکوم به زوال هستند، به عبارت دیگر منسوخ و بی خاصیت تلقی می شوند. بودن

محمود جامساز در پایان گفت: آیا قوانین و اصول حاکم بر اقتصاد در آغاز اسلام متناسب با تحولات زمان تغییر کرد؟ بسیاری از مؤسسات اقتصادی و مالی در صدر اسلام وجود ندارد، از جمله بورس. اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم در آمستردام، هلند تأسیس شد. بنابراین در مقایسه با آغاز اسلام، پدیده و نهاد جدیدی است. اما در کشور ما اولین بورس اوراق بهادار در 24 بهمن 1346 تأسیس شد و معاملات متعددی با سهام بانک توسعه صنعت و معدن انجام شد که بزرگترین مجموعه واحدهای تولیدی و اقتصادی این بانک محسوب می شود. تاریخ.

دیدگاهتان را بنویسید