مقایسه هزینه های زندگی در تهران و استانبول

محمد می گوید: قیمت اینترنت نامحدود قبلاً حدود 90 لیر بود اما اخیراً به 150 لیر رسیده است. من ماهانه 50 لیر برای موبایلم می گرفتم که بعداً قیمت همین اشتراک 80 لیر شد. مجبور شدم 80 پوند جداگانه برای تماس بگیرم. قیمت گوشت کیلویی 80 لیر بود که 2500 تومان 200 هزار تومان بود اما اخیرا قیمت گوشت به 700-800 لیر رسیده است. مهرماه گذشته، محمد همان چمدان را گرفت و به تهران بازگشت: من توان پرداخت اجاره خانه را نداشتم.

متوسط ​​درآمد در استانبول حتی می تواند 90 درصد بیشتر از درآمد مردم در تهران باشد. گزارش سایت numbeo که یکی از مراجع معتبر آماری است و داده های خود را با مشارکت کاربران خود در سراسر جهان جمع آوری می کند، نشان می دهد که میانگین درآمد هر فرد در استانبول تقریبا دو برابر تهران است و اگرچه قدرت خرید در پایتخت ایران 40 درصد کمتر از استانبول است، هزینه هایی مانند مسکن، خوراک و پوشاک باعث می شود محاسبات امثال محمد به نتیجه نرسد و مجبور به بازگشت به ایران شوند.

مقایسه درآمدهای تهران و استانبول
متوسط ​​درآمد ماهانه تهرانی ها ۲۶۴ دلار است. با احتساب دلار 50 هزار تومانی می توان این عدد را تقریباً معادل 13 میلیون و 200 هزار تومان در نظر گرفت. باید بدانید که میانگین درآمد با حداقل دستمزد متفاوت است. مشارکت کنندگان Numbeo می گویند که در استانبول ترکیه، هر فرد میانگین درآمد ماهانه 504 دلار خواهد داشت. به این ترتیب میانگین درآمد ماهانه استانبولی ها 90 درصد بیشتر از تهرانی هاست. وسوسه قوی، درست است؟

مقایسه هزینه های زندگی در تهران و استانبول
هزینه زندگی در تهران بخشی از تفاوت درآمد بین ساکنان پایتخت ایران و استانبول را جبران می کند. اگرچه قدرت خرید هر تهرانی همچنان 40 درصد کمتر از ساکنان استانبول است، اما یک نفر به طور متوسط ​​ماهیانه 371 دلار برای هزینه های زندگی در تهران صرف نظر از اجاره بها می کند. اگر دلار 50 هزار تومانی را فرض کنیم باید این پول را حدود 18 میلیون و 540 هزار تومان محاسبه کنیم که برای رفت و آمد، خوراک، پوشاک و سایر موارد حیاتی غیر از مسکن پرداخت می شود.

هزینه زندگی در استانبول برای هر نفر 499 دلار در ماه است. تفاوت 34 درصدی هزینه زندگی تهران و استانبول قطعا بخشی از درآمد اضافی ایرانیان مهاجر به استانبول را می خورد.

مقایسه اجاره در تهران و استانبول
اجاره خانه در تهران برای آپارتمان یک خوابه در محله های طبقه متوسط ​​مشرف به بالای شهر 470 دلار در ماه گزارش شده است. این عدد معادل 23 میلیون و 500 هزار تومان شامل 50 هزار دلار است. در ایران مرسوم است که از مستاجران پیش پول دریافت می کنند و صاحبخانه ها معمولا این رقم را معادل 780 میلیون تومان تخمین می زنند. می توانند تبدیلش کنند و مثلاً به 500 میلیون پیش پرداخت و 8.5 میلیون اجاره در ماه برسند.

اجاره خانه در استانبول برای یک آپارتمان یک خوابه در محله های طبقه متوسط ​​شهر 615 دلار در ماه گزارش شده است. بنابراین اگر از تهران به استانبول مهاجرت کنید، با وجود اینکه احتمالاً درآمد شما 90 درصد افزایش می یابد، علاوه بر این که با 34 درصد هزینه زندگی بیشتر مواجه هستید، باید حدود 30 درصد بیشتر برای اجاره خانه بپردازید.

مقایسه قیمت مسکن در تهران و استانبول
قیمت مسکن در تهران رشد چشمگیری داشته و بر اساس آخرین آمار غیررسمی به متری 68 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. در چنین شرایطی برای خرید یک خانه 100 متری به هفت میلیارد و 220 میلیون پول نیاز دارید. کاربران وب سایت Numbeo میانگین قیمت هر مترمربع خانه در محله های متوسط ​​تهران را 2116 دلار (معادل 106 میلیون تومان) اعلام کردند.

خرید خانه در استانبول با همین شرایط متری دو هزار و 381 دلار است. مقایسه قیمت مسکن در تهران و استانبول نشان می دهد که بازار مسکن در این دو شهر مشابه است.

مقایسه تفریح ​​و ورزش در تهران و استانبول
قیمت بلیت سینما در ایران حداکثر 60 هزار تومان است که باید معادل 1.2 دلار در نظر گرفت. متوسط ​​قیمت بلیط سینما در استانبول 3.8 دلار است که تقریبا 200 درصد گرانتر است. البته بین سینما رفتن در ایران و ترکیه تفاوت زیادی وجود دارد و در استانبول می توانید با خرید بلیط سینما جدیدترین فیلم های روز را ببینید.

هزینه تمرین باشگاه در استانبول بدون حساب بالاست. ساکنان این شهر به طور متوسط ​​34 دلار برای عضویت یک ماهه در باشگاه پرداخت می کنند. هزینه باشگاه در تهران به طور متوسط ​​19.6 دلار گزارش شده است که حتی با احتساب 50 هزار تومان، کمتر از 1 میلیون تومان است. شهریه باشگاه در تهران تقریبا 68 درصد ارزان تر از استانبول است.

در ادامه می توان هزینه های زندگی در تهران و استانبول را با معیارهای غذاخوری در رستوران مقایسه کرد. تهرانی ها می توانند یک وعده غذای غیر فست فود را در رستوران سفارش دهند و بابت آن چهار دلار که تقریباً معادل 200 هزار تومان است، بپردازند. قیمت یک وعده غذایی در استانبول 5.75 دلار است که 44 درصد بیشتر از تهران است.

مقایسه هزینه های غذا در تهران و استانبول
قیمت برنج در استانبول ارزان تر از تهران است. در استانبول برای هر کیلوگرم برنج باید به طور متوسط ​​1.65 دلار خرج کنید، اما در تهران میانگین قیمت برنج به 2.86 دلار یا 143 هزار تومان در هر کیلوگرم می رسد. میانگین قیمت برنج در تهران از استانبول بیشتر است زیرا پایتخت نشینان برنج ایرانی کیلویی 150 هزار تومان را در میان گزینه های خود قرار می دهند اما ما برنج خارجی 40 هزار تومانی هم داریم.

قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در تهران 8.68 دلار است. اگر قیمت دلار را 50 هزار تومان فرض کنیم، رقمی معادل 434 هزار تومان است که تقریباً با قیمت گوشت در بازار برابری می کند. به گفته کاربران numbeo، گوشت در استانبول به ازای هر کیلوگرم 14.32 دلار است. بنابراین اگر به استانبول مهاجرت کنید، باید گوشت قرمز را 65 درصد گرانتر از تهران بخرید.

تفاوت قیمت مرغ در تهران و استانبول کمتر است. خرید فیله مرغ کیلویی در تهران 2.99 دلار معادل 150 هزار تومان (حداقل) است. قیمت فیله مرغ در استانبول تقریبا 50 درصد بیشتر از تهران است و به 4.42 دلار در هر کیلوگرم می رسد.

مقایسه هزینه اینترنت و موبایل در تهران و استانبول
قبض تلفن همراه برای سیم کارت دائمی یا خرید شارژ سیم کارت اعتباری در تهران به طور متوسط ​​۲.۳۲ دلار در ماه هزینه دارد که معادل ۱۱۶ هزار تومان است. برخی از این هزینه ها مربوط به تماس و پیامک است، اما بسته اینترنت همراه بیشترین سهم از هزینه قبض موبایل را به خود اختصاص داده است.

هزینه تلفن همراه در استانبول به طور قابل توجهی بالاتر از تهران است. کاربران وب سایت Numbeo می گویند که به طور متوسط ​​6.21 دلار در ماه برای اشتراک تلفن همراه در استانبول هزینه می کنند. این بدان معناست که قیمت تلفن همراه در استانبول می تواند 167 درصد گرانتر از تهران باشد.

هزینه اینترنت در تهران نسبت به استانبول کمتر است. البته اگر به سرویس نامحدود 60 مگابیت بر ثانیه انگلستان دسترسی دارید. ساکنان استانبول 8.39 دلار در ماه برای اشتراک در چنین خدماتی در یک پلت فرم ارتباطی ثابت (مانند ADSL) پرداخت می کنند. سرعت اینترنت ADSL در تهران 16 مگابیت بر ثانیه است و سرویس پهنای باند 60 مگابیت بر ثانیه را باید از سرویس دهندگان TD-LTE خریداری کرد. حدود 10.63 دلار یا 530000 تومان در ماه برای شما هزینه دارد که 27 درصد گرانتر از اینترنت در استانبول است.

دیدگاهتان را بنویسید