ملاک ارزیابی قوه قضائیه نباید آمار باشد

ساعت: 22:00
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782451

رئیس قوه قضائیه گفت: ملاک ارزیابی قوه قضائیه نباید آمار باشد و تحقق عدالت و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه و افزایش رضایتمندی مردم مهم ترین معیار ارزیابی موفقیت آمیز کار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی ایجی امشب (یکشنبه 16 آبان ماه) در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، لزوم همکاری بیشتر همه قوا در شرایط کنونی برای خدمت به مردم و ایجاد امنیت را ضروری دانست. ، امید و بر صلح و تحقق عدالت و رفع تبعیض در جامعه تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بدهی دولت و کارگزاران نظام بیش از گذشته است و اگر فرصت اصلاح امور و خدمت را از دست بدهیم دیگر بهانه ای نخواهیم داشت.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: ملاک ارزیابی قوه قضائیه نباید آمار باشد و اجرای عدالت و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه و افزایش رضایتمندی مردم مهم ترین معیار ارزیابی موفق دستگاه قضایی است.

وی افزود: به تعویق انداختن فرآیند یکی از مشکلات کاهش این موفقیت است. یکی از دلایل طولانی شدن دادگاه این است که قضات استقلال رسیدگی به اتهامات متعدد در یک پرونده واحد و قدرت صدور حکم در مورد موضوعات مختلف در یک پرونده را دارند.

وی ادامه داد: اگر مثل امروز هر اتهامی در یک پرونده باید در دادگاه ها و توسط چندین قاضی رسیدگی شود، قطعا زمان بر است و تلاش می کنیم تا قانون را تغییر دهیم تا اتهامات موجود در پرونده یک فرد یا اتهامات فعلی مشمول معینی شود. شرایط ” معاینه تخصصی توسط قاضی.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در مقاطع مختلف و در حال حاضر پرونده هایی با اتهامات مختلف با ابلاغ ویژه توسط قاضی در حال رسیدگی است، گفت: این روند باید جایگاه قانونی پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوه قضائیه در صدد اصلاح این لایحه برای کوتاه‌تر کردن روند دادرسی است، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه نباید پرونده مختومه شود.

رئیس قوه قضاییه به عنوان یکی دیگر از عوامل طولانی شدن این روند، کارشناسی های فراوان و تفاوت های فاحش کارشناسی را برشمرد و گفت: کارشناسان بدون سقف و بعضاً متناقض هستند که هزینه های گزافی را به مردم تحمیل می کند و روند رسیدگی به پرونده ای را طولانی می کند. به طور جدی ما در تلاش برای اصلاح است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به یکی از پرونده های مربوط به تاخیر در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: موضوع آتش سوزی اتوبوس مسافربری که منجر به جراحت و فوت سرنشینان آن شد، 22 بار مورد بررسی قرار گرفت. . برای مشخص شدن مقصر حادثه، تصمیم بر ادامه کارشناسی شد و سپس دستور توقف کارشناسی این پرونده را دادم.

رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع ارتقای کادر قضایی که مورد تاکید برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفت، اشاره کرد و بر لزوم تامین اعتبارات لازم برای تحول قوه قضائیه تاکید کرد. موضوع.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی به بازدید روز گذشته خود از دادگستری شهرری اشاره کرد و گفت: در این بازدید از تک تک اتاق های محاکم و محاکم قضایی و حتی ادارات اداری و خدماتی این مجموعه بازدید کردم که سوالات و سوالاتی را مطرح کرد. مشکلات از نگاهی دقیق تر برای یافتن راهی برای رفع آن.

رئیس قوه قضاییه در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع مبارزه با فساد اشاره کرد و آن را یکی از دستور کارهای جدی قوه قضائیه در دوران تحول و تعالی دانست و در عین حال گفت: مبارزه با فساد مبارزه با فساد نباید به فساد اقتصادی محدود شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادجی افزود: مبارزه با مفاسد اقتصادی امری ضروری است و با قدرت ادامه خواهد داشت، اما گاهی آثار و پیامدهای مفاسد سیاسی و فرهنگی بر نظام و کشور کمتر از مفاسد اقتصادی نیست.

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی نیروهای پیشگیری از وقوع جرم و نقشه راه جامع برای مقابله با فساد، خاطرنشان کرد: باید نحوه مبارزه با فسادی که به اشتغال، تولید و تولیدکنندگان آسیب وارد می کند، بشناسیم و این و آن نیازمند همفکری و همگرایی قوا است.

رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع تعدد پرونده ها به عنوان یکی از مسائل و مشکلات قوه قضائیه اشاره کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا علاوه بر مجازات عاملان، قوه قضائیه را در برخورد مناسب و با کمترین هزینه در رسیدگی به این پرونده ها یاری کنند. حقوق آنها در اسرع وقت

وی ادامه داد: در رسیدگی به پرونده‌های چند مظنون که گاه هزاران نفر را درگیر می‌کند، نه تنها باید دیدگاه حقوقی داشته باشیم، بلکه باید یک انسان عاقل برای رفع سریع‌تر و با حاشیه‌ها و عوارض کمتر تلاش کند. در استان ها نیز در این موارد مسائل مهمی برای کمک به قوه قضائیه در اجرای عدالت است.

رئیس قوه قضائیه در خصوص تمدید ماده ۴۷۷ قانون مجازات که به پیشنهاد یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده بود، آن را خلاف قانون دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی گفت: در یک مقطعی این موضوع مطرح شد و رئیس وقت قوه قضائیه موافقت کرد که تصمیمات سازمان تعزیرات در ماده 477 لحاظ شود، اما پس از طرح ایراداتی، موضوع به این نتیجه رسید. بازنگری شد و این ماده مشخص شد: «شامل قانون تعزیرات نیست و نباید از قوه قضائیه انتظار داشت کاری که آشکارا مغایر با قانون باشد.

رئیس قوه قضائیه در پایان سخنان خود، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را کمیته مهم و تخصصی قوه مقننه دانست که دارای مأموریت های مهمی است و با اشاره به اینکه قوه قضاییه بیش از سایرین سازوکارها و هم افزایی دارد. وی با کاهش هزینه های انجام ماموریت های خود، از نمایندگان مجلس خواست تا از عملکرد قوه قضائیه انتقاد کنند.

اظهارات نمایندگان در این جلسه تا دستور بعدی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید