من از فضه هاشمی در مورد ارشاد/حجاب گلایه دارم اما با اجباری بودن حجاب مخالفم.

من از فضه هاشمی در مورد ارشاد/حجاب گلایه دارم اما با اجباری بودن حجاب مخالفم.

روز جدید فیضه هاشمی گفت: سیاست بسیار اشتباهی که دنبال می‌شود این است که عده‌ای فکر می‌کنند اگر حجاب ندارند باید هر کاری بکنند. به قول یکی از مسئولان، اگر شکست بخوریم، باید از این کشور برویم. این افراد نگران بقای خود هستند.

در پی مرگ مهسا امینی پس از دستگیری توسط گشت ارشاد، درخواست ها برای انحلال گشت ارشاد افزایش یافت.

در همین حال فیضه هاشمی رفسنجانی با اشاره به سیاست های حجاب ستیز به قرن جدید گفت: سیاست بسیار اشتباهی که دنبال می شود این است که عده ای فکر می کنند اگر در حفظ حجاب کوتاهی کنیم باید با همه چیز مقابله کنیم. “

وی تاکید می کند که در بحث حجاب باید راه درست را طی کرد و بر اساس بیانات آیت الله بیات زنجانی به رفتار گشت اعتراض می کند.

تفسیر سخنرانی فیضه هاشمی رفسنجانی درباره حجاب و ارشاد در قرن جدید را بخوانید.

خانم هاشمی، نظر شما درباره رفتار جنجالی دولت ها در خصوص حجاب و گشت زنی چیست؟

این یک طرز فکر و نگرش غلط را نشان می دهد، همان دیدگاهی که می گوید هدف وسیله را توجیه می کند و این طرز فکر با سیاست های متضاد اعمال می شود. آنچه برایشان بد است، وقتی برایشان مفید باشد، خوب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. این مشکل با دین و اخلاق و شئون انسانی ما سازگار نیست.
مدافعان گشت ارشاد دل برای اسلام و نظام نسوخته اند

به نظر شما چرا سیاست درستی در مورد حجاب رعایت نمی شود؟

سیاست بسیار اشتباهی که دنبال می‌شود این است که برخی فکر می‌کنند اگر در مقابل حجاب کوتاهی می‌کنند، باید در مقابل همه چیز شکست بخورند. همانطور که یکی از مقامات گفت، اگر شکست بخوریم، باید این کشور را ترک کنیم. پس دلشان برای انقلاب و اسلام نمی سوزد. این افراد نگران بقای خود هستند.

علاوه بر این، برای بقای خود، قانون حجاب اجباری را به اعتبار نظام پیوند زدند. یعنی اگر قانون حجاب اجباری نباشد و تعارضی نداشته باشد به محتوای نظام خدشه وارد می شود. باید از آقایان بپرسید که این مسائل از چه زمانی و بر چه اساسی جزو محتوای سیستم بوده، اگر نبود چه ضرری دارد؟

مطالبات مردم در طول سالیان متمادی افزایش یافته است، بنابراین معتقدند پاسخ به یک خواسته منجر به مطالبات بیشتر می شود و بقای خود را در خطر می بینند. اگر هدف اشاعه دین است، به گفته آیت الله بیات زنجانی، این رفتارها غیر دینی است. طبق تجربه، این رفتارها باعث افزایش دین نشد، بلکه باعث شد مردم به دین ستیزی و دوری از دین بپردازند و ایمان مردم کم شود. بنابراین با توجه به تناقضاتی که وجود دارد می توان فهمید که هدف مردم ترویج دین نیست.

گرایش مردم به دین رو به کاهش است زیرا…

اگرچه محمدرضا پهلوی مانند رضاشاه حجاب را اختراع نکرد، اما تحقیر دین یکی از سیاست های او بود. نتیجه این سیاست، شکل گیری انقلاب اسلامی با شعار حکومت اسلامی بود. در خاطرات وزرای سابق یکی از دغدغه های آنان افزایش پسران ریش دار و دختران با حجاب بوده است. همچنین فرخی پارسا بیان کرد: حجاب در دبیرستان ها ممنوع شده و تعداد دختران محجبه افزایش یافته است. حالا بعد از انقلاب دین و حجاب اجباری شد و برخوردهای نفرت انگیز با افراد بی حجاب نمایان شد و نتیجه آن هر روز دیده می شود. گرایش مردم به دین کم شده است. پس نتیجه این بود که دین را ترویج نکنیم.

دستورالعمل ها به 3 دلیل اشتباه هستند

به گفته آیت الله بیات زنجانی، هدایت به 3 دلیل اشتباه است، اول از نظر اخلاقی، دوم از نظر شرعی و سوم از نظر شرعی. اوایل انقلاب تفکرات متفاوت بود و از قانون اجباری حمایت می کردند، اما الان 4 نسل از انقلاب می گذرد و حتی در خانواده های مذهبی که فرزندانشان بی حجاب هستند هم همین وضعیت را می بینیم.

آیا کشیدن موی سر دختران باعث حفظ کرامت انسان می شود؟

از سوی دیگر، در مقدمه قانون اساسی آمده است که مردم با ارزش های والای و جهانی اسلامی تربیت می شوند. آیا این روش های ما باعث گسترش اسلام شد یا همه از دین فرار می کردند؟ یا گفته می شود قانونگذاری به سلسله سنت جریان دارد. در حالی که در قرآن و سنت حجاب لازم نیست. یا این که قانون اساسی نفی همه منطق فکری و اجتماعی است. وقتی زنان را به این شکل مجبور به رعایت حجاب می کنیم، آیا این یک بحث فکری و اجتماعی نیست؟ اسمش چیه؟

در مورد گشت ارشاد اصل 2 قانون اساسی می گوید جمهوری اسلامی یک نظام نظامی مبتنی بر اعتقاد به کرامت انسانی و ارزش های والاست. آیا گشت ارشاد با کشیدن موی دختران و در آغوش گرفتن و کتک زدن آنها از کرامت انسانی محافظت می کنند؟

چرا زنان را در مقابل زنان قرار می دهند؟

یا اینکه عده ای زن ها را در مقابل زن قرار می دهند و می گویند در مترو و بانک به آنها راه ندهید. امروز در یکی از روزنامه ها خواندم که می گوید زن ها نباید حتی در تور و تور باشند. آنها شوهران را در مقابل همسران خود قرار می دهند زیرا می خواهند حجاب را کنترل کنند و با قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر می خواهند آن را کنترل کنند.
من مخالف حجاب اجباری هستم

خانم هاشمی با حجاب اجباری مخالفید؟

من حجاب دارم اما با حجاب اجباری مخالفم.

تصمیم شما چیست؟

وقتی مسئولان را آتش زدند اسیدپاش های اصفهان دستگیر نشدند، در درگیری که در اتوبوس رخ داد و سپیده رشنو دستگیر شد و به این وضعیت افتاد و ماجرای مهسا امینی به قوانین گشت ارشاد برمی گردد و آن سیاست که همه بله آنها به زور به بهشت ​​برده می شوند. این قوانین باید حذف شوند و هشدارهایی مانند قبل داده شود. در فتوای آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند که بدون خشونت و عصبانیت و ضرب و شتم نسبت به بی‌حجاب‌ها به امر و ارشاد خوب اکتفا کنید. اگر سیاست اینگونه شود دیگر ماجراجویی های مردم از بین می رود.
آنها تا زمانی که مجبور نباشند از سیاست های اشتباه عقب نشینی نمی کنند

آیا امکان عقب نشینی دولت از فشار گشت ارشاد وجود دارد یا احتمال اعتراض را پیش بینی می کنید؟

تا زمانی که مجبور نبودند از نهضت و سیاست غلطی که من آن را بازگشت به عقلانیت و دین می نامم عقب نشینی نکردند. امیدوارم این حوادث به مردم بفهماند که چقدر زمان برای فداکاری داریم؟ دختران ما تا کی باید زجر بکشند؟ من آینده چندان روشنی نمی بینم و مردان نشان داده اند که از دین فاصله می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید