گشت ارشاد، حجاب اجباری و سکوت او را شکست

گشت ارشاد، حجاب اجباری و سکوت او را شکست

روز جدید حجاب و ارشاد گشت مهم ترین موضوعات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در هفته ای که گذشت. پس از انتشار ویدئویی در اتوبوس های بارت در صبح روز چهارم تیرماه که در آن دختری توسط سایر مسافران به دلیل هشدار نسبت به حجاب و فیلمبرداری و تهدید به ارائه این فیلم به سپاه از اتوبوس خارج شد، موضوع حجاب مطرح شد. در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر و اینستاگرام مورد توجه کاربران قرار گرفت.

محمد دراری، هادی صفری – حجاب و تور ارشاد مهم ترین موضوعات هفته گذشته در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. پس از انتشار ویدئویی در اتوبوس های بارت در صبح روز چهارم تیرماه که در آن دختری توسط سایر مسافران به دلیل هشدار نسبت به حجاب و فیلمبرداری و تهدید به ارائه این فیلم به سپاه از اتوبوس خارج شد، موضوع حجاب مطرح شد. در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر و اینستاگرام مورد توجه کاربران قرار گرفت. این مشکل با انتشار ویدیوی دیگری در شبکه های اجتماعی که در آن یک پلیس زن در خیابان راه می رود، بی اعتنا به فریادها و مقاومت زنی که می گوید دخترش مریض است، منتشر شد، در حالی که زن با دستانش سعی می کند او را متوقف کند. ماشین را به حرکت درآورید.

ویدئوهای منتشر شده در مورد الزام حجاب و گشت ارشاد در هفته گذشته منجر به بیش از 71000 توییت از 30000 کاربر تنها در توییتر شد. داده ها نشان می دهد که روند ارسال این توییت ها تا پایان روز شنبه 9 تیرماه کاملاً صعودی بوده که نشان دهنده حساسیت کاربران توییتر به این موضوع است. حساسیتی که نه تنها متوقف نشد، بلکه ادامه یافت.

بررسی شبکه ریتوییت های مرتبط با این موضوعات نکات مهمی را بیان می کند. بیش از 25000 توئیت در این زمینه منتشر شد و داده های به دست آمده از شبکه بازنشر توییت های مربوط به اخراج دختر هشدار دهنده از BART نشان می دهد که برانداز ترین و مخالف ترین کاربران جمهوری اسلامی در این زمینه واکنش نشان می دهند و بیش از 60 درصد شبکه محتوای آنها نسبت داده می شود و سایر کاربران سهم کمتری از واکنش ها دارند. در این میان، معتدل ها سهم بسیار کمی از توییت ها و ریتوییت ها دارند.

اما در رابطه با رفتار گشت ارشاد با مادری که دخترش بیمار است، ماجرا کمی متفاوت بود. در این داستان، اگرچه طیف متنوع تری از مخالفان جمهوری اسلامی فعال بودند، اما توییت ها و ریتوئیت های آنها حدود 40 درصد کل شبکه را تشکیل می داد و در مقایسه با تعداد قبلی، علی رغم اینکه کاربران معتدل و اصلاح طلبان فعال تر بودند. سطح فعالیت کاربر اساسی و انقلابی است، تغییر محسوسی وجود ندارد. در این مورد کاربران روزانه نویسندگان نیز فعال بودند و توییت هایی را منتشر می کردند.

اما در رابطه با رفتار گشت ارشاد با مادری که دخترش بیمار است، ماجرا کمی متفاوت بود. در این داستان، اگرچه طیف متنوع تری از مخالفان جمهوری اسلامی فعال بودند، اما توییت ها و ریتوئیت های آنها حدود 40 درصد کل شبکه را تشکیل می داد و در مقایسه با تعداد قبلی، علی رغم اینکه کاربران معتدل و اصلاح طلبان فعال تر بودند. سطح فعالیت کاربر اساسی و انقلابی است، تغییر محسوسی وجود ندارد. در این مورد کاربران روزانه نویسندگان نیز فعال بودند و توییت هایی را منتشر می کردند.

نکته مهمی که در هر دو نمودار مشهود است این است که مواضع کاربران انقلابی با سایر کاربران اعم از اصلاح طلبان، روزنامه ها و مخالفان جمهوری اسلامی فاصله محسوسی دارد و به وضوح در اقلیت قرار دارند. این در حالی است که در میان کاربران معتدل که در نمودار با رنگ آبی مشخص شده اند، می توان نام افرادی مانند وحید اشتری و مرتضی کیا از مسئولان سابق جنبش دانشجویی دانشگاه تهران را نیز مشاهده کرد. از آنجایی که مواضع این افراد با مواضع کاربران انقلابی متفاوت است، توییت های آنها مورد توجه دیگر کاربران معتدل و اصلاح طلب قرار می گیرد و جایگاه آنها در نمودار در وسط قرار دارد. حضور پررنگ کاربران معتدل و اصلاح طلب در مورد برخورد گشت ارشاد با مادری که دخترش بیمار بود، در مقایسه با آنچه در BART رخ داد، نشان می دهد که حتی کاربرانی که در موارد قبلی سکوت کرده اند، این بار دست به اعتراض زده اند. مورد.

این را می توان در واکنش کاربران محجبه به گشت ارشادی و حجاب اجباری مشاهده کرد. به موازات اتفاقاتی که در توییتر می افتاد، کمپین اینستاگرامی راه اندازی شد که در آن افراد محجبه به گشت ها و حجاب اجباری اعتراض کردند. در این کمپین که بیش از 40 هزار نفر در یک روز به آن پیوستند، بسیاری از محجبه ها اعتراض خود را به رفتار گشت ارشاد اعلام کردند. و این در حالی است که در تمام سال های گذشته محجبه ها اعتراض جمعی و علنی به گشت ارشاد نداشته اند و به تعبیری می توان واکنش آنها را شکستن سکوت در این مورد تعبیر کرد. سکوتی که توییتر را هم شکست و کاربر محجبه ای به نام مریم شوندی در توییتی با بیش از 16000 لایک نوشت:

وقت آن است که زنان چادری در خیابان ها جمع شوند و با گشت ارشاد مخالفت کنند».

ما از خشونت، تفرقه و نفرت حمایت نمی کنیم، حجاب زمانی ارزشمند است که بر اساس اراده و انتخاب هر فرد باشد، سیاست های بازدارندگی نه تنها کمکی به معنویت جامعه نکرد، بلکه ارزش انتخاب ما را نیز آلوده کرد… چطور اعتراض نکنیم؟!»

شکستن سکوت زنان محجبه معترض به گشت ارشاد و حجاب اجباری شاید یکی از مهمترین ویژگی های اعتراضات اینترنتی در روزهای اخیر باشد و نشان می دهد که اکنون اقشار مختلف جامعه ایران به این موضوع معترض هستند و اعتراضات به این سوال مشکل را نمی توان به گروه خاصی تقلیل داد و این موضوع آن را به عنوان یک مشکل جزئی معرفی کرد که به خارج از مرزهای ایران نیز سرایت می کند. تا لحظه تنظیم این خبر، نزدیک به 700 هزار نفر در اینستاگرام به این کمپین پیوسته و گفته اند که آنها «مخالف حجاب اجباری» هستند.

آنچه مهم است این است که بسیاری از مصرف کنندگان معترض این روزها به حجاب اجباری در هفته های گذشته که براندازان در این زمینه دست به کار شده اند سکوت کرده اند. این نشان می دهد که اعتراض به این موضوع ربطی به گروه های سیاسی خارج از کشور ندارد و یک امر شرکتی داخلی است. این ارقام نشان دهنده تغییر شگرف جامعه ایران در دو دهه گذشته است. اگر زمانی حتی صد هزار نفر حاضر به امضای اعتراض به گشت ارشاد و حجاب اجباری نبودند، اکنون صدها هزار نفر در یک کمپین خودجوش در عرض یک روز خود را علیه حجاب اجباری اعلام می کنند. بررسی ها همچنین نشان می دهد که نگرش مردم نسبت به حجاب تغییر کرده است و اگرچه درصد قابل توجهی از مردم در سراسر کشور حجاب دارند، اما به نظر می رسد بسیاری مخالف حجاب هستند. این نشان می‌دهد که نه تنها استفاده از گشت ارشاد در 16 سال گذشته نتیجه‌ای نداشته است، بلکه این سیاست‌ها در سایه تغییر سبک زندگی و تحولات فناوری، مردم را به این نتیجه رسانده است که حجاب کار درستی نیست. انجام دادن سیاستگذاران فرهنگی کشور نیز باید نسبت به تحولات فرهنگی و ارزشی جامعه در دو دهه اخیر آگاه باشند و در شرایط امروزی بر اساس آداب و فرهنگ جامعه سیاست گذاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید