من دو بار پیام وزیر خارجه اوکراین را به مقامات روسیه منتقل می کنم


ساعت: 20:00
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893969

وزیر امور خارجه پیش از ترک تهران برای سفر به روسیه گفت: من دو بار پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به مقامات روسیه رسانده ام.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (سه شنبه 17 شهریورماه) قبل از ترک تهران به مقصد مسکو درباره سفر خود به روسیه گفت: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران در مسکو است. اوکراین بر اساس درخواست جمهوری اسلامی ایران.

وی تصریح کرد: برخی طرف های اروپایی خواستار مداخله جمهوری اسلامی ایران در بحران اوکراین و کمک به کاهش درگیری ها، بازگشت به میز مذاکره و توقف جنگ هستند. بنابراین یکی از اهداف اصلی این سفر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان دادن به این وضعیت در اوکراین است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با آقای لاوروف نیز در خصوص تحولات در افغانستان رایزنی خواهیم کرد. من با همتای روس خود در مورد برخی از مسائل دوجانبه که در دستور کار ما نیز قرار دارد، گفتگو می کنم.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، امیر عبداللهیان و لاوروف قرار است روز چهارشنبه در مسکو با یکدیگر دیدار کنند. هفته گذشته لاوروف از دیدار خود با امیر عبدالاخیان خبر داد.

لازم به ذکر است که از ابتدای بحران اوکراین، وزیر امور خارجه کشورمان دو بار پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به روسیه ابلاغ کرد.

او پیشتر گفته بود که دو بار پیام وزیر خارجه اوکراین را به مقامات روسیه رسانده است. امیر عبدالاخیان اردیبهشت امسال در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه لهستان در تهران، با بیان اینکه ما مخالف جنگ در اوکراین و در همه جای دنیا هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی بین اوکراین و روسیه باید به این نتیجه برسد. ختم جنگ در اولین فرصت ممکن و برقراری آتش بس در آن کشور.

اخیراً (1 و 2 ژوئیه) سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران سفر کرد و امیر عبدالاخیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بار دیگر بر مخالفت ایران با جنگ اوکراین تاکید کرد. امیر عبدالخیان در این خصوص گفت: در مورد اوکراین همچنان معتقدیم که اقدامات آمریکا با استفاده از ابزار ناتو ریشه شرایط کنونی است، اما جمهوری اسلامی ایران جنگ در اوکراین را یک موضوع نمی داند. راه حل منطبق با موضع کلی سیاسی در قبال جنگ و عدم وجود سیاست استاندارد دوگانه و پرهیز از گفتگو.» و از مذاکرات سیاسی استقبال کرد. من تاکنون دو بار پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به آقای لاوروف رسانده ام و در هر دو مورد، طرف روسی برای گفتگو و راه حل دیپلماتیک اعلام آمادگی کرده است، بیایید موضوع باشیم.

لازم به ذکر است که امیر عبدالخیان پس از تصدی این سمت در مهر و اسفند سال گذشته دو سفر رسمی به مسکو داشت. او در 13 اکتبر 1400 وارد مسکو شد و در 14 اکتبر با همتای روسی خود دیدار و گفتگو کرد. آخرین سفر در 24 مارس سال گذشته بود که امیر عبدالخیان در سفری چند ساعته به فدراسیون روسیه و دیدار با لاوروف و رایزنی در خصوص مسائل دوجانبه، توسعه منطقه ای و بین المللی و مذاکرات وین به انجام رسید. رئیس دستگاه دیپلماسی سال گذشته نیز آیت الله رئیسی را به مسکو همراهی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید