وزیر خارجه عراق: روابط با ایران به صراحت از مرحله سکوت منتقل شده است/ به ایرانی ها گفتیم که نیاز به همکاری داریم نه مداخله

وزیر خارجه عراق: روابط با ایران به صراحت از مرحله سکوت منتقل شده است/ به ایرانی ها گفتیم که نیاز به همکاری داریم نه مداخله

روز جدید تهران در حال شنیدن زبان جدیدی از بغداد است که قبلا وجود نداشت.»

وزیر خارجه عراق گفت: روابط عراق با ایران از حالت سکوت به حالت صریح تغییر کرده است.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه تلویزیونی الغد مصر درباره موضوعات مختلف از جمله روابط با ایران صحبت کرد که برخی از آنها به شرح زیر است:

– ما به ایرانی ها گفتیم که نیاز به همکاری مشترک داریم و نیازی به دخالت ایران نداریم.

– نیاز به همکاری مشترک با طرف ایرانی داریم و روابط با کشورهای جنوب خلیج فارس عالی است.

– روابط عراق با ایران از مرحله سکوت به مرحله صریح رفته است.

وزیر خارجه عراق: روابط با ایران از مرحله سکوت به مرحله صریح رسیده است/ به ایرانی ها گفتیم که نیاز به همکاری داریم نه مداخله

– ما گفت وگو و بررسی را با طرف ایرانی به شکل دیگری آغاز کردیم. سیاست خارجی عراق امروز به هیچ کشوری وابسته نیست. در طرف ایرانی نیز تاکید کرده ایم که سیاست خارجی عراق به منافع عراق بستگی دارد.

– ما به تهران گفتیم که مشترکات مذهبی، تجاری، اقتصادی و غیره داریم و نیاز به همکاری و اتحاد مشترک با ایران داریم نه دخالت ایران. دخالت در امور عراق را نمی توان پذیرفت. طرف ایرانی باید این موضوع را درک کند. ما باید دوست و همسایه بمانیم و با هم کار کنیم.

– هیچ توافقی بین بغداد و آنکارا برای اجازه دادن به ارتش ترکیه برای انجام عملیات نظامی در خاک عراق وجود ندارد. ترکیه حق ندارد بدون موافقت دولت بغداد عملیات نظامی در عراق انجام دهد.

– در نظر داریم کشورهای همسایه از عربستان، ترکیه، کویت، اردن و سوریه را به جلسه ای دعوت کنیم تا در مورد مسائل زیست محیطی و مدیریت آب با وجود شرایط سیاسی کنونی بحث و گفتگو کنیم.

– ما با ایرانی ها دوست می مانیم، اما موضوع دخالت ایران در امور داخلی عراق غیرقابل قبول است و جامعه عراق آن را نمی پذیرد.
– در خصوص مشکلات ایران در حوزه آب، با تغییر جهت رودخانه ها در ایران مشکل داریم. این یک مشکل است. مشکل محدودیت یا کاهش آب نیست، مشکل انحراف آب است. ما نیاز به گفتگوی باز با ایران داریم و آن را آغاز کرده ایم.

– قبل از اینکه درباره مشکلات ایران و ترکیه صحبت کنیم، باید گفت که روابط خوبی با این دو کشور داریم. برخی از مشکلات با این کشورها ریشه در دهه های قبل دارد.

حضور نیروهای پ ک ک در خاک عراق برای عراق و ترکیه مشکل ساز است. این گروه در کردستان عراق در مرز ایران و ترکیه پایگاه دارد. این مناطق صعب العبور و برای کنترل نظامی دشوار است. ترکیه برای حمله به عناصر پ ک ک در عراق مداخله نظامی می کند، اما این قانونی نیست.

– زبان گفتاری باید با کشورهای همسایه مانند ترکیه و ایران استفاده شود. ما جایگزینی جز زبان محاوره ای نداریم.
ما به همکاری مشترک برای صدور روادید بین عراق، ایران و ترکیه نیاز داریم.

– باید دغدغه های ایران و ترکیه در حوزه آب را درک کنیم اما چاره ای جز همکاری نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید