من هرگز به داشبورد روی فرش نگاه نمی کنم / در کشتی های تخت نتیجه به کسی داده می شود که جایگاه محکمی دارد.


ساعت: 18:16
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808191

رئیس کمیسیون داوری فدراسیون گفت: در مبارزه مساوی نتیجه به دست فردی می رسد که جایگاه محکمی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد مصلایی پور که به تازگی به عضویت هیات داوران اتحادیه جهانی کشتی درآمده است، درباره نحوه ورودش به عرصه داوری کشتی گفت: پدرم مربی و داور کشوری در استان یزد بود و از 5 سالگی مبارزه را شروع کردم. -6 به همراه پدرم «در نوجوانی و جوانی در استان یزد در این زمینه فعالیت داشتم اما به دلیل ادامه تحصیل فعالیتم متوقف شد و با ورود به دانشگاه با دوستانم از مجددا دانشگاه در حالی که اعلام نشده بود دوره کارآموزی کشوری قضایی در باف یزد برگزار می شود و من به پیشنهاد پدرم در این کلاس شرکت کردم و داور کشوری شدم.

وی ادامه داد: در ابتدا بحث داوری برای من چندان جدی نبود اما حمایت های پدرم باعث شد وارد عرصه بین المللی مبارزه شوم.

ماسلی پور سال 2007 را زمان بین المللی شدن خود در داوری کشتی عنوان کرد و گفت: در جام سرکسیان ارمنستان بازیکن درجه سه بین المللی شدم. در المپیک نوجوانان سنگاپور، اولین المپیک برای این رده سنی دوم شدم و در سال 2011 پس از قضاوت در بین جوانان به رنکینگ بین المللی رسیدم. در سال 2019 داور المپیک شدم.

این داور S1 مبارز ایرانی آرامش را یکی از ارکان مهم در قوه قضائیه کشتی می داند و تاکید کرد: من معلم فدراسیون کشتی نیز هستم. اولین چیزی که به داوران کارآموزی که متقاضی ورود به این رشته هستند می گویم سینه داشتن و استراحت روی تشک است. این چیزی است که مربیان سازمان ملل نیز بر آن تأکید دارند و از آن قدردانی می کنند. این یکی از عناصر موثری است که باعث ارتقا و بدتر شدن رتبه سالانه می شود.

وی این اشتباه را غیرقابل تفکیک از قوه قضائیه توصیف کرد و افزود: من همیشه در درمانگاه قضات می گویم وقتی قضاوت می کنید، چشم شما فقط برای لحظه به هیئت است. من هیچ وقت به هیئت مدیره نگاه نمی کنم تا ببینم نتیجه ام تایید می شود یا نه و برایم مهم نیست. داور باید با قطعیت رای خود را بدهد. در وسط می توانیم اشتباهات را ببینیم یا تکنیک های پیچیده ای را اجرا کنیم، من خودم از مربی دعا می کنم که در این مواقع درخواست چالش کند. چون وقتی به چالش کشیده می شود، فیلم توسط هیئت داوران تماشا می شود و اگر اشتباه باشد، تصحیح می شود. بنابراین خطای قضاوت جای برنده و بازنده را در مسابقه تغییر نمی دهد.

رئیس کمیسیون داوری فدراسیون داوری درباره عضویت خود در کمیسیون جهانی کشتی گفت: در سال 2020 اتحادیه جهانی کشتی اسامی 13 نفر را به عنوان مقر کمیسیون کشتی اعلام کرد. یک جلسه آنلاین با لالوویچ برگزار می شود تا هر کدام از این موارد مشخص شود، افراد در کدام کشور کار خواهند کرد؟

مصلایی پور داشتن یک صندلی داوری بین المللی را به نفع تیم کشتی می داند و می افزاید: اگر جایگاه قوی داشته باشیم همانطور که 50 تا 50 کشتی به کشور میزبان داده می شود در کشتی های مساوی به کسی نتیجه می دهند. که جایگاه قوی دارد.»

مصلی پور با اشاره به انتخابات اخیر هیئت داوران گفت: مهدی بشیرزاده به عنوان داور المپیکی، مزدک گیتی به عنوان اولین داور بین المللی و مسعود امجدی برنده این انتخابات شدند و سه نفر دیگر نیز طی روزهای آینده منصوب خواهند شد.

این داور که بازی های المپیک 2020 توکیو را نیز قضاوت می کند، درباره ارزیابی ای که از داوران کشورمان می کند، گفت: داوری داوران ما خیلی خوب است. من کاری به صفحات وب ندارم، از دید قاضی به مسائل نگاه می کنم. شاید کسانی که از داوری دور هستند فکر کنند سر و صدای داور یا مربی اشتباه داوری است اما در فینال لیگ برتر آزاد و غرب و مسابقات قهرمانی کشور در گلستان قضاوت های خوبی دیدیم و امتیاز من این است. امتیاز 90 از 100 من خودم انتظار چنین چیزی را نداشتم، اما قضاوت ها عالی بود.

مصلایی پور با اشاره به حضورش در هیئت داوران اتحادیه جهانی گفت: اولین سالی است که این مقام را کسب می کنیم، در ابتدا نباید توقع زیادی داشته باشیم. باید آنقدر خودمان و اثربخشی خود را نشان دهیم که آقای آنتونیو از جایگاه داور ایرانی آگاه باشد. رئیس کمیسیون جهانی کشتی اکنون زمانی که یک کشتی گیر آلمانی در وسط تشک حضور دارد، عرصه را ترک می کند، اما داور می داند که آنتونیو چقدر قوی است و غیبت او تأثیری در نگاه او به همکار کشتی خود آنتونیو ندارد. ما باید به همان موقعیت برسیم.

وی در خصوص حقوق قضات تاکید کرد: در شورای قبل مصوبه ای داشتیم که به تصویب فدراسیون رسید که هر سال 25 درصد حقوق قضات افزایش یابد، اما نرخ تورم به قدری بالاست که این افزایش 25 درصدی باعث شده است. به این معنا نیست که ما را به جایی که می‌خواهیم ببر.»

رئیس کمیسیون قضایی فدراسیون کشتی که امروز (22 بهمن) میهمان برنامه دایره طلایی بود، به این نتیجه رسید که رتبه داوران ایرانی در دو سال گذشته کم نشده است. در سال 2021، چندین ایمیل به اتحادیه جهانی ارسال شد تا به دلیل بیماری عروق کرونر قلب، رتبه خود را کاهش ندهند. این اقدام با حمایت ایران انجام شد و امسال به داوران بین المللی تعلق گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید