من 27 اختراع در کارنامه خود دارم / می خواهم اختراعاتم را در کشورم محقق کنم

به مناسبت روز جوان با یکی از جوان ترین نخبگان استان به گفتگو نشستیم.

محمد جامی فر یکی از نخبگان علمی جوان استان قزوین است که دستاوردهای علمی بسیاری را به دست آورده است.

وی که 23 سال سن دارد و اهل قزوین است، با وجود سن کم، 27 اختراع در زمینه های مختلف پزشکی، الکترونیک و مهندسی پزشکی دارد که از مهمترین آنها می توان به کشتی تولید برق از نمک دریا و دستگاه بی سیم اشاره کرد.

این جوان نخبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین; وی در خصوص شروع ایده و طرح خود گفت: سال سوم دبیرستان بودم که خبر «حدود 20 تا 25 سال دیگر سوخت های فسیلی رو به اتمام است» توجهم را جلب کرد.

وی افزود: اعلام این خبر چالشی را در ذهن من ایجاد کرده که دوست دارم بتوانم انرژی های دیگر را جایگزین سوخت های فسیلی کنم.

این دانشمند جوان گفت: از آنجایی که 90 درصد تجارت از طریق دریا انجام می شود و حدود دو سوم آب جهان را آب نمک تشکیل می دهد، تصمیم گرفتم از برق در آب نمک یا نمک دریا و قطب های مثبت و منفی استفاده کنم. برق برای برق در این آب وجود دارد.

جامی فر گفت: مهمترین مزیت این طرح این است که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز برای تردد و معکوس کردن اقتصاد، گامی مثبت در جهت رفع آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی خواهد بود.

از کشورهای مختلف دعوت به همکاری شدم

وی ادامه داد: در سال 94 این ایده در ذهن من شکل گرفت اما متاسفانه چون راهنمایی و راهنمایی نداشتم 4 سال طول کشید تا بتوانم آن را ثبت کنم.

این نخبه علمی جوان گفت: یکی از نقاط ضعف اصلی در استان قزوین نبود مرکز تخصصی برای مدیریت ثبت اختراعات جوانان و نوجوانان است، در حالی که اگر این فرصت فراهم می شد قطعا در مدت زمان کوتاه تری می توانستم اختراع خود را ثبت کنم. .

جامی فر اذعان داشت: پس از چهار سال تلاش سرانجام در سال 1378 موفق به ثبت ایده خود از طریق سازمان ثبت احوال و فرهنگستان نخبگان کشور شدم.

وی افزود: خوشبختانه به لطف این پروژه چندین عنوان جهانی و مدال طلا از لهستان، کرواسی، ماکائو و هند کسب کردم. همچنین گواهی بهترین اختراع در زمینه انرژی را از مالکیت معنوی جهانی و لوح تقدیر دیگری از سفیر اندونزی دریافت کردم.

این نخبه جوان دانشگاهی گفت: اخذ دکترای افتخاری از دانشگاه دورتموند آلمان و دو مدرک از ایتالیا و کرواسی از دیگر موفقیت هایی است که با اختراع کشتی تولید انرژی از آب دریا به دست آورده ام.

جامی فر ادامه داد: در ابتدا در رشته علوم انسانی تحصیل می کردم اما با توجه به دعوت نامه ای که از انگلیس برای ادامه تحصیل برایم ارسال شد، پس از فارغ التحصیلی در رشته فنی ادامه تحصیل دادم و اکنون ترم آخر الکترونیک در باراجین هستم. دانشگاه آزاد.”

این نخبه علمی جوان گفت: اختراع دیگری که تاکنون ثبت کرده و نمونه اولیه آن را ساخته ام، دستگاه بی سیمی است که در حوزه پزشکی طراحی شده است.

جامی فر افزود: این دستگاه برای افرادی طراحی شده است که قلبشان با باتری کار می کند. با این دستگاه نیازی به جراحی و تعویض باتری هر چهار سال یکبار نیست، اما قلب بیماران هر سال بدون جراحی شارژ می شود.

وی ادامه داد: دستگاه بی سیم به صورت بی سیم طراحی شده و باید در فاصله 15 سانتی متری بیمار قرار گیرد تا قلب انسان در چند دقیقه به صورت خودکار شارژ شود.

این دانشمند جوان گفت: اکنون دستگاه بی سیم نمونه اولیه شده و تاییدیه لازم را دریافت کرده است، اما کشتی برقی و نمک دریا قیمت بسیار بالایی می طلبد که در حال حاضر موفق به ساخت نمونه اولیه آن نشده ام.

جامی فر گفت: اکنون صنایع دریایی شهید تمجیدی و شهید جولایی خواستار توافق برای تولید پروژه تولید برق هستند اما به دلیل ادامه تحصیل هنوز تصمیم نهایی در این زمینه نگرفته ام.

وی افزود: همچنین از 12 کشور دیگر برای شرکت در پروژه تولید نیروگاه دعوتنامه دریافت کردم که مهمترین آنها استرالیا، کره شمالی و دانشگاه دورتموند آلمان است.


مافیا؛ سدی در برابر پیشرفت نخبگان

این نخبه علمی جوان گفت: هدفم این است که بتوانم این اختراع را در کشورم به مرحله تولید برسانم که متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسئولان نداشته ام.

جامی فر گفت: چندین بار به مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان، شهرداری ها، استان ها و دانشگاه آزاد برای دریافت حمایت های مورد نیاز خود مراجعه کرده ام اما متأسفانه هر بار نادیده گرفته شده و تنها مدیر عامل شهرک صنعتی البرز است که اینجانب. حمایت کردن

وی گفت: متأسفانه برخی از مسئولان نه تنها از نخبگان حمایت نمی کنند، بلکه مبالغی را به عنوان توافق برای تولید محصولی ارائه می کنند که توجیهی ندارد.

این نخبه علمی جوان اذعان داشت: از دانشگاه آزاد باراجین هم درخواست همکاری کردم که متاسفانه 50 درصد مالکیت محصول را پیشنهاد دادم اما قبول نکردم.

جامی فر ادامه داد: تولید ایده کشتی مولد برق مستلزم هزینه های بسیار بالایی است اما از سوی دیگر این خطر وجود دارد که در طول کار از ایده کپی کنند و تمام وقت و هزینه ای که انجام شده را از دست بدهند.

وی گفت: شرکت هایی که برای توسعه طرح پیشنهاد همکاری می دهند مبالغی را جمع آوری می کنند که با توجه به سود پیش بینی شده بسیار غیرمنطقی است.

این نخبه علمی جوان افزود: سال ها پیش به دلیل تصادفات شدید قصد همکاری با یکی از شرکت های کپسول آتش نشانی خودرو را داشتم، با وجود اینکه قیمت نهایی محصول 200 هزار تن بود، پیشنهاد 25 میلیونی برای خرید دستگاه دادند. “

جامی فر گفت: اگر این دستگاه به مرحله تولید برسد و در خودروها نیز اجرا شود، قطعا مزیت جدیدی برای خودروها خواهد بود، علاوه بر این که هزینه های تولید در تولید انبوه را به نصف کاهش می دهد و حتی می توانند از این محصول به عنوان یک محصول اختراعی استفاده کنند. و صادرات بین المللی به کشورهای دیگر.

این نخبه علمی جوان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مافیایی در کشور وجود دارد که اجازه رشد اختراعات و ایده های جدید را نمی دهد و انتظار دارد پروژه ها به نفع آنها پیش برود و همین عامل باعث مهاجرت برخی نخبگان از کشور می شود. . “

وی ادامه داد: می خواهم طرح و اختراع خود را در کشور خودم به مرحله تولید برسانم تا امتیازی برای وطنم محسوب شود.


استان قزوین مرکز تخصصی پرورش و ثبت ایده در زمینه های مختلف ندارد

جامی فر با بیان اینکه اولین فرزند خانواده از یک خانواده است، گفت: پدرم شغل آزاد و مادرم خانه دار است و تمام موفقیت هایم مرهون تلاش و پشتکار خودم و دعای خیر پدر و مادرم است. خانواده معمولی . .

وی بیان کرد: از مسئولان انتظار دارم شرایط را برای پیشرفت جوانان و نوجوانان فراهم کنند و مراکز آموزشی برای پرورش و هدایت نخبگان برای ثبت ایده ها و اختراعاتی که متاسفانه در استان کم داریم فراهم کنند.

این نخبه علمی جوان با اشاره به اینکه استان قزوین مرکز تخصصی برای پرورش و ثبت ایده در حوزه های مختلف ندارد، گفت: شرکت های مبتنی بر دانش و مراکز رشد در استان تنها روی تعداد محدودی پروژه کار می کنند، بنابراین در صورت وجود پروژه پروژه بدون تجربه خود را به داشتن تجربه کارشناسی برای راهنمایی و راهنمایی او.

جامی فر گفت: به دلیل نبود مرکز آموزشی برای مخترعان و ایده پردازان در استان، شخصا شرکت توسعه و سرمایه گذاری بین المللی و وسام فاخر را ثبت نام کردم که به سمت مطالعه ایده، اختراع، معرفی و ثبت نام در مسابقات بین المللی و داخلی حرکت کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما جوانان موفق زیادی دارد که در صورت حمایت قطعا می توانند در جهت رفع نیاز ایران گام بردارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید