مهاجرانی: اگر ژاپن اسلامی نشدیم حداقل مثل ترکیه باشیم! / چند هزار شرکت ایرانی در ترکیه فعال هستند!

مهاجرانی: اگر ژاپن اسلامی نشدیم حداقل مثل ترکیه باشیم!  / چند هزار شرکت ایرانی در ترکیه فعال هستند!

نکته مهمی که در سخنان اردوغان به چشم می خورد، تصویر ترکیه است که دوست همه دنیاست و با همه رهبران جهان رابطه دارد و در هر جای دنیا به دنبال منافع ترکیه و رفاه ملت ترکیه است.

سید عطاءالله مهاجرانی در اعتماد نوشت: پس از انتخابات روز شنبه 24 اردیبهشت (14 اردیبهشت)، اگرچه اردوغان نتوانست اکثریت آرا را کسب کند و در دور اول پیروز شود، اما همه نشان می دهد که در دور دوم انتخابات 7 خرداد. (28 می)، احتمال پیروزی او نه تنها کمتر از حریفش نیست، بلکه بیشتر است.

سخنان او پس از انتخابات نشان از اعتماد بیشتر دارد. نکته مهمی که در سخنان اردوغان به چشم می خورد، تصویر ترکیه است که دوست همه دنیاست و با همه رهبران جهان رابطه دارد و در هر جای دنیا به دنبال منافع ترکیه و رفاه ملت ترکیه است.

واضح است که این سخنرانی به وضوح به نتایج اردوغان و ترکیه در سوریه و عراق مربوط می شود، اما اکنون که هر دو پروژه تجزیه سوریه و عراق شکست خورده است، بدیهی است که اردوغان باید با رویکرد و ادبیات جدید صحبت کند.

اردوغان چگونه با رویکردی سنجیده ترکیه را در اقتصاد و سیاست جهانی مطرح کرد؟ مثلاً در جنگ روسیه و اوکراین با موضعی سنجیده توانست منافع کشور و ملت ترکیه را تامین کند. می دانیم که روسیه و اوکراین بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان هستند. در مورد کیفیت گندم، کیفیت گندم این دو کشور به دلیل حاصلخیزترین و مرغوب ترین زمین های کشاورزی یعنی «چرنوزم» یا چرنوزم متفاوت است.

جنگ روسیه و اوکراین باعث سقوط در صادرات گندم شد. دلیل دیگر تحریم روسیه توسط آمریکا و غرب بود. این در حالی است که ترکیه با استفاده از موقعیت بسیار مناسب ژئوپلیتیکی با همکاری سازمان ملل متحد و روسیه و اوکراین به صحنه آمده است تا ابتکار عمل صادرات گندم از روسیه و اوکراین را به دست گیرد. سیاستی که به «ابتکار صادرات غلات دریای سیاه» معروف شد. در واقع ترکیه نقطه ای را لمس کرد و وارد صحنه ای شد که نقطه تلاقی منافع همه یعنی روسیه، اوکراین و اروپا بود.

این ابتکار ترکیه اخیرا برای دو ماه دیگر تمدید شد. زمانی که کشتی‌های ترکیه به بنادر اوکراین می‌روند، ترکیه با روسیه هماهنگ می‌کند تا مطمئن شود کشتی‌ها ایمن هستند و مورد هدف ارتش روسیه قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر ترکیه در صادرات غلات روسیه به اروپا و آفریقا نیز نقش دارد.

این رویکرد، یعنی استراتژی مبتنی بر صلح و کسب حداکثر منافع برای ترکیه، در بیست سال اخیر چهره اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی و سیاسی ترکیه را به کلی تغییر داده است. به طور خلاصه اردوغان توانست اقتصاد ترکیه را در دو دهه سه برابر کند. استانبول را به یکی از مرفه ترین و زیباترین شهرهای جهان تبدیل کنید. جذب سرمایه خارجی به ارقام مهم و تعیین کننده ای در اقتصاد ترکیه رسیده است.

از سال 1973 تا 2002، سرمایه گذاری خارجی جمع آوری شده در ترکیه 15 میلیارد دلار و از سال 2003 تا کنون تقریباً بیش از 300 میلیارد دلار بوده است! این سرمایه در صنعت ساختمان، انرژی و خدمات، رسانه و … هزینه شد. تعداد شرکت های با سرمایه خارجی در سال 2002 یعنی ابتدای دوره حکومت اردوغان 5600 شرکت بود، الان بالغ بر صد هزار شرکت با سرمایه خارجی در ترکیه فعالیت می کنند که چند هزار شرکت ایرانی هستند!

شرکت های ایرانی و اخیراً شرکت های فعال در زمینه علوم و فناوری های نوین با تشویق و برنامه ریزی جذب ترکیه شده اند. واحدهای صنعتی بخش خصوصی ایران با سرمایه گذاری بخش خصوصی ترکیه به رونق اقتصاد ترکیه کمک می کنند.

به عنوان مثال، یکی از دوستان در مورد یک کارخانه نساجی در مشهد صحبت کرد که کل تولید آن توسط یک شرکت پرده ترکیه خریداری می شود، محصول در ترکیه کمی اصلاح شده و سپس به عنوان تولید ترکیه صادر می شود. در واقع انرژی ارزان و دستمزد ارزان نسبت به ترکیه ارزش افزوده قابل توجهی برای شرکت ترکیه ای که دنیا را می شناسد و راه و رسم صادرات را می شناسد و مشکلات بانکی و بیمه ای شرکت های ایرانی را ندارد باعث سود قابل توجهی می شود. . دو دهه پیش یکی از مسئولانی که به ژاپن رفته بود گفت ما می خواهیم ژاپن اسلامی شویم! خیلی خوب نشدیم، بیا ترکیه را پیدا کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید