مهاجرت انبوه استارت‌آپ‌ها از ایران، Innotex 1402 افسرده‌تر از جشنواره فجر است.

مهاجرت انبوه استارت‌آپ‌ها از ایران، Innotex 1402 افسرده‌تر از جشنواره فجر است.

به گفته مدیر واحد کسب و کار جدید اتاق بازرگانی تهران، مهاجرت انبوه استارت آپ ها از ایران به یکی از بحران های نوظهور در حوزه کسب و کار نوین تبدیل شده است. بر اساس آمار رصدخانه مهاجرت ایران، تعداد مهاجرت دانشجویی از حدود 17000 دانش آموز در سال 2000 به حدود 70000 دانش آموز افزایش یافته است.

اینوتکس را می توان معادل جشنواره فیلم فجر برای دنیای فناوری، زیست کره نوآوری و دانش در ایران دانست، رویدادی که هر ساله تعداد زیادی از فعالان نوآور را به کشور جذب می کند. آفتاب‌نیوز رویداد امسال را ناامیدکننده و در مقایسه با برنامه‌ریزی نشده‌ترین و کم‌بازده‌ترین اینوتکس تاریخ می‌داند.

قبل از هر سال تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران بخش خصوصی با عنوان VC برای بررسی طرح های مختلف ارائه شده در این رویداد حضور داشتند. وحید فهر در این خصوص گفت: تعداد صندوق های پژوهش و فناوری حاضر در نمایشگاه اینوتکس امسال بیش از مجموع سرمایه گذاران خطرپذیر در سال گذشته بوده است. بسیاری از فعالان حوزه فناوری بر این باورند که صندوق‌های پژوهشی و فناوری به‌ویژه در 2 سال اخیر اغلب به محلی برای واگذاری رانت و تسهیلات ارزان قیمت به برخی استارت‌آپ‌های رسمی و به‌اصطلاح چشم روشنی تبدیل شده‌اند که توسط بخشی از الیگارشی حاشیه‌ای حمایت می‌شوند رسما

این صندوق ها اغلب توسط دفتر علم و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت یا تأسیس می شوند.

حمید بیدی، مدیر پلتفرم کمپین نیز درباره این نمایشگاه گفت: امسال اینوتکس به عنوان یک نمایشگاه دانشجویی بسیار خوب بود!

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، وزیر کشور، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر ارتباطات البته به نوبه خود از این اتفاق تقدیر کردند.

حضور نمایشگاه در حوالی رودهن، مسافت طولانی، عدم توجه و توقع سازماندهی کافی ترافیکی بین تهران و پارک پردیس، موقعیت نامناسب غرفه ها و حتی خطر برخی از مکان های پرتردد از جمله انتقاداتی بود که به آن وارد شد. اینوتکس 402.

حضور گسترده غرفه های بسته یا نیمه بسته که تنها یک کارمند با چند بروشور مستقر بود از دیگر پدیده هایی بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.یکی از کارکنان این غرفه ها به آفتاب نیوز گفت: شرکت ما با یک هلدینگ در ارتباط است. (خصولتی)، هر سال. ما معمولا برای انجام تکالیف حاضر می شویم و برای من خوب است، بهتر از این است که در دفتر بنشینم، مردم اینجا را دوست ندارند!

میشم رجبی، مدیر استودیوی استارتاپی رادین در این باره گفت: فضای عمومی نمایشگاه این احساس را ایجاد کرد که دولت، سرمایه گذاران غیردولتی که سرمایه خود را از منابع کسب و کار تامین می کنند، انگیزه کمی برای حضور در نمایشگاه دارند. نمایشگاه.”

اینترنت در کلاس درس یکی دیگر از موضوعاتی بود که مورد انتقاد گسترده شرکت کنندگان در پانل ها و جلسات اولیه نمایشگاه قرار گرفت. روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پیش از این در دفاع از این طرح گفته بود: «نگوییم اینترنت کلاسی، بگوییم اینترنت حرفه ای» برخی افراد و مراکز خاصی پیشنهاد می شود، اما فعالان حوزه فناوری معتقدند این پیشنهاد مطرح می شود. مقدمه ای برای تحقق آرزوی دیرینه طیف رادیکال برای قطع کامل اتصال جهانی اینترنت در ایران است، پروژه ای که به طور کامل در کره شمالی اجرا شده است.

روی کاغذ، پارک فناوری پردیس، نهادی زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است، اما به دلیل ماهیت هیئت مدیره و هیئت امنای پارک و حمایت سیاسی خارج از مجموعه، این نهاد ارتباط چندانی با این مجموعه ندارد. رئیس جمهور و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گردن ننهده و ظاهراً این موضوع یکی از کانون های بحران در برگزاری رویدادهایی مانند اینوتکس محسوب می شود.

به گفته برخی از منتقدان پنل های مختلف اینوتکس مانند: پنل قانون جهش تولید دانش بنیان و ابعاد اقتصادی آن، پنل رقابت و انحصار در اقتصاد دیجیتال، کارگاه آموزشی: مدلی از تامین مالی مشارکتی در فناوری ها و پروژه ها بر اساس دانش، هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی ایران، کارگاه: فرآیند صادرات محصولات و خدمات فناورانه/ دانش بنیان، مدیریت پس از سرمایه گذاری یا تامین مالی تحلیلی نوآوری و فناوری از بازار سرمایه. ظرفیت ها و توانمندی های بسیار تئوریک و به دور از الزامات عملی و نیازهای تکنولوژیکی ضروری توسط فعالان اکوسیستم بحران زده ایران طراحی و اجرا شد.

به گفته مدیر واحد کسب و کار جدید اتاق بازرگانی تهران، مهاجرت انبوه استارت آپ ها از ایران به یکی از بحران های نوظهور در حوزه کسب و کار نوین تبدیل شده است. بر اساس آمار رصدخانه مهاجرت ایران، تعداد مهاجرت دانشجویی از حدود 17000 دانش آموز در سال 2000 به حدود 70000 دانش آموز افزایش یافته است.

تبیین رانت در بین استارت آپ های رسمی و نزدیک به برخی مسئولان و افراد خاص یکی از عوامل اصلی دلسردی نخبگان و مهاجرت آنها به حساب می آید. با توجه به رویکرد سیاست خارجی و رکود تورمی و تشدید تحریم ها، شرایط اقتصادی به گونه ای است که اجازه رشد شرکت ها و استارت آپ های نوظهور جدی را دشوار می کند.

در مقابل همه اینها، به نظر می رسد معاونت علمی بیشتر روی حرکات بلاغی تمرکز کرده است، مثلاً این معاونت نام خود را طولانی تر از آنچه هست کرده است و اکنون نام رسمی او این است: «معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان نهاد ریاست جمهوری است» که موضوع انتقاد و کنایه تند فعالان این عرصه و فضای مجازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید