ما با پدیده مهاجرت استارت آپ ها و مدیران عامل جویای کار مواجه هستیم

ما با پدیده مهاجرت استارت آپ ها و مدیران عامل جویای کار مواجه هستیم

سه ماه از فیلتر شدن شبکه های اجتماعی در ایران می گذرد و در این مدت کارشناسان و فعالان اقتصادی و حتی برخی نمایندگان مجلس بارها نسبت به وضعیت اسفبار کسب و کارهای کوچک و بزرگ هشدار داده اند. به عنوان مثال، ماه گذشته رئیس اتاق ایران از تخریب بیش از 400 هزار کسب و کار به دلیل محدودیت فضای ارتباطی کشور خبر داد که در این میان معیشت 9 میلیون نفر در خطر است. همچنین سازمان نظام صنفی رایانه ای در هفته سوم مهرماه بر اساس نظرسنجی خود از کاهش 50 تا 75 درصدی فروش خبر داد. بر اساس این نظرسنجی 25 درصد خسارت روزانه را 50 تا 60 میلیون تومان برآورد کردند. به علاوه 21 درصد بین 50 تا 100 میلیون تومان و 26 درصد بالای 100 میلیون تومان تخمین می زنند.

بر اساس این گزارش، حامد بیدی، مدرس دانشگاه و مدیر استارتاپ اجتماعی کارزار، گفت: تقریباً به جایی رسیده ایم که به طور قطع می توان گفت که اکثر کسب و کارها آسیب جدی دیده اند. آمارهای منتشر شده توسط سایت «چشم انداز شغلی» که بین هشت هزار نفر توزیع شده، نشان می دهد در ماه های اخیر از هر چهار نفر یک نفر بیکار شده و کار یک نفر تحت تاثیر فیلترینگ قرار گرفته است. این میزان مشکلات را نشان می‌دهد، اما علاوه بر تاثیر منفی فیلترینگ بر کسب‌وکارهای آنلاین که بسیاری از آن‌ها منجر به ورشکستگی یا تجدید ساختار گسترده شده است، کسب‌وکارهای غیراینترنتی نیز آسیب دیده‌اند.»

وی در خصوص آسیب هایی که به کسب و کارهای غیراینترنتی وارد شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بسیاری از بوتیک ها و خرده فروشان، تبلیغات، اطلاع رسانی و تعامل با مشتریان خود از طریق این شبکه های اجتماعی فیلتر شده و اکنون نیز در این شرایط متضرر شده اند. بنابراین ما باید مراقب باشیم که تأثیر این فیلترینگ را به مشاغل اینترنتی محدود نکنیم. در عوض، طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​که غیراینترنتی نیز هستند، در سراسر جهان ضربه خورده‌اند.

بدی همچنین درباره خطر مهاجرت استارتاپ ها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات گفت: در حوزه نیروی انسانی بیشترین آسیب به فعالان فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ وارد شده است و تجربه آنها عملاً بی فایده است زیرا همه ابزارهای رایج وجود دارد. حتی گوگل ادز هم مسدود شد و با این شرایط طبیعتاً در ایران از تخصص آنها استفاده نمی‌شود.»

کرزار مدیر عامل پلتفرم افزود: طبیعی است در چنین شرایطی از فعالان و متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ گرفته تا سطح مدیریتی استارت آپ ها ترجیح می دهند در کشور دیگری به زندگی خود ادامه دهند. امروز با پدیده مهاجرت استارت آپ ها و پدیده جویای کار مدیران عامل مواجه هستیم که به صورت فراگیر در حال وقوع است.»

او در مورد مدیران عاملی که مجبور به تعطیلی کسب و کار خود بودند، گفت: «یک مدیر عامل بود که مثلاً با یک تیم ده نفره کار را اداره می کرد که بیش از حد در بخش فناوری اطلاعات این شرکت ها بودند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اتفاقاتی که در جامعه می افتد، شرکت خود را تعدیل و تعطیل می کنند. طبیعتاً در این شرایط باید خودشان به دنبال کار باشند. در واقع فردی که تا دیروز به عنوان مدیرعامل کار می کرد به دنبال شغلی است که بتواند به عنوان کارمند مشغول به کار شود.

دیدگاهتان را بنویسید