مهاجرت مستاجران به مناطق ارزان تر تهران در حال افزایش است

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران از توسعه بازار مسکن، در تیر ماه سال 1401 میانگین موزون قیمت آپارتمان های مسکونی فروخته شده در مناطق 22 گانه تهران به 44 میلیون و 840 هزار تومان رسید. در حالی که منطقه یک با میانگین قیمت 84 میلیون و 522 هزار تومان بیشترین و منطقه 17 با 22 میلیون و 890 هزار تومان کمترین قیمت مسکن را به خود اختصاص دادند.

بانک مرکزی شهریورماه سال گذشته سقف ساخت و خرید مسکن با قانون ترجیحی در تهران را از 200 میلیون تومان برای زوجین به 400 میلیون تومان افزایش داد. وام نوسازی یا جعلا که قبلا برای تهرانی ها 40 میلیون تومان بود به 80 میلیون تومان افزایش یافته است. اما به لطف این تغییر در پرداخت عوارض تسهیلات، رشد قیمت مسکن در تهران متوقف نشد و هر روز قیمت هر متر مربع افزایش یافت.

تورم در بازار مسکن بیداد می کند
بر اساس آمار مرکز آمار، قیمت مسکن در سراسر کشور نسبت به ماه قبل 3.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 31.8 درصد افزایش داشته است. تورم مسکن در 12 ماهه منتهی به تیرماه امسال نیز 27.9 درصد گزارش شده است. در خصوص تورم سالانه مسکن سراسر کشور در تیرماه 1401 نیز آمارها حاکی از افزایش حدود 28 درصدی است، در این میان گزارش میدانی نشان می دهد; وضعیت تورم مسکن بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است. اگرچه در روش های آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص توسعه بازار مسکن شهر تهران همیشه تفاوت وجود دارد، اما نتایج گزارش های هر دو دستگاه روند تغییرات بازار را نزدیک به یکدیگر نشان می دهد. هر دو نشان دهنده انگیزه های تورمی بازار مسکن در فصل تابستان 1393 هستند.

ترکیبی از شرایط سخت اقتصادی در بخش مسکن
آرام شدن بازار نمی تواند مشکل مسکن مردم را حل کند.
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور پیش از این گفته بود؛ به دلیل شرایط سخت اقتصادی، این خانوارها علیرغم تمایل به سکونت در خانه خود، به خانه های اجاره ای نقل مکان کرده اند. 36 درصد خانوارهای کشور که طیف 8 میلیون نفری را تشکیل می دهند از مسکن استیجاری استفاده می کنند و شرایط برای این خانوارها در سال های اخیر بسیار سخت شده است. در این روند 10 ساله، سکونت بیش از 50 درصد خانوارها در مسکن استیجاری افزایش یافته است.

به گفته این فعال صنعت ساختمان؛ کاهش تولید مسکن دلیل اصلی افزایش قیمت اجاره بهای این محصول شده است. تمایل به تولید مسکن در بخش خصوصی به دلیل ترکیبی از شرایط سخت اقتصادی، عدم حمایت، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و مهمتر از همه ارائه آمار به دور از واقعیت، توسط گیرندگان به شدت کاهش یافته است. بخش مسکن، دلیل کاهش استقبال بخش خصوصی از تولید مسکن است.

مهاجرت اجباری مستاجرین تشدید شد
در همین رابطه هادی سرهوش یکی از فعالان بازار مسکن می گوید: مستاجران و خریداران مسکن دیگر امیدی به سیاست دولت ندارند و دیگر شعار کاهش اجاره بها و قیمت مسکن در تهران را باور نمی کنند. مسکن رکود داشته و همین امر باعث کاهش معاملات مسکن در تهران شده است.

به گفته این فعال بازار؛ وضعیت اجاره به گونه ای تغییر کرده است که بسیاری از مستاجران منطقه ای نقل مکان کرده اند. در سال جاری بسیاری از مشتریان شرکت های تجاری در مناطق مرکزی و پایین شهر تهران متقاضیان جدیدی برای اجاره آپارتمان داشتند.وی ادامه داد: به غیر از مناطق 1 و 2 اکثر مستاجران سایر مناطق تهران مجبور به نقل مکان به مناطق ارزان تری هستند. به قیمتی گزاف، بیش از درآمدشان و مرکز شهر داشتند.

این فعال مسکن تاکید کرد: البته انتقال مستاجران به مناطق ارزانتر از چند سال گذشته آغاز شده است اما امسال این روند شدت گرفته تا جایی که بازار اجاره در مناطق مرکزی و پایین شهر بسیار بهتر شده است. . نسبت به مناطق بالای تهران

سرخوش گفت: تابستان امسال بیش از 40 درصد مستاجران تهرانی نتوانستند در مناطق نسبتاً خوب شهر قرارداد اجاره خود را تمدید کنند و به ناچار به مناطق مرکزی و پایین شهر کوچ کردند.به گفته این فعال بازار; کاهش چنین تقاضایی برای اجاره مسکن در مناطق مرکزی تهران نوید خوبی برای بازار ندارد و احتمال افزایش این نوع جابجایی حتی در فصل پاییز و زمستان پیش رو وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید