تلاطم بازار مسکن در حال افزایش است/ سقف لرزان خانه مستاجران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، متأسفانه این روزها قیمت ملک به قدری افزایش یافته که حقوق ماهانه 4 میلیون کارگر کفاف زندگی را نمی دهد چه برسد به خرید خانه. برای کارگرانی که با دستمزد مصوب وزارت کار زندگی می کنند، به استثنای سایر هزینه های باورنکردنی، این رقم به نیم متر در ماه و تا شش متر در سال می رسد، در حالی که قیمت ملک در استان کردستان امروز به شدت در نوسان است. به عنوان مثال قیمت یک آپارتمان از متری 4 و نیم میلیون تن در مناطق حاشیه ای شروع و در مناطق مجلل به 22 میلیون تن در هر متر مربع می رسد.

روند رو به رشد اجاره بها یکی از پیامدهای افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن است. این خلاصه ای از اظهارات کارشناسان و فعالان بازار مسکن است.

541ac513 a004 4115 86c3 c08fee8b764b خبر خاکستری

این روزها به دلیل کمبود پرونده های اجاره و مسکن مناسب برای مستاجران، مدت کوتاهی پس از افزایش چشمگیر آذرماه، اجاره بها افزایش یافته و به نظر می رسد اجاره بها در زمستان رو به افزایش باشد.

آقای زندی یکی از کارآفرینان سنندجی می گوید: «در هفته های اخیر نمونه های مشابه زیادی داشته ایم، ودیعه و اجاره بهای پیشنهادی از سوی صاحبخانه ها آنقدر نجومی و غیرمتعارف شده است که کمتر مستأجری توان پرداخت آن را دارد.

زندی افزود: اجاره خانه سه خوابه برای سه خانواده شاید قابل اعتماد نباشد اما این اتفاق افتاده است و خیلی ها دوست دارند مانند گذشته چندین خانواده در یک خانه داشته باشند، البته تفاوت این است که قدیمی ها یک خانه بزرگ داشتند. حیاط و چند اتاق. قبلا جدا بود اما الان ویلاهای قدیمی وجود ندارد و می خواهند با آرامش در آپارتمان زندگی کنند و این یکی از عواقب گرانی بازار مسکن و نداشتن قدرت خرید مردم این منطقه است.

bf144822 268c 4a52 957c 43b8d2b1a0a6 خبر خاکستری

دود بی برنامه ای که به چشم مردم می رود

سپس با امین صادقی، مستأجری که وسط سال در سرما و گرمای زمستان به سر می برد گفت وگو کردیم تا برای خود و خانواده اش سرپناهی پیدا کند.

او می گوید: سال هاست که ما و خانواده چهار نفره مان آرزوی داشتن سقف را داشتیم، اما در این شرایط فقط در رویاهایمان باید آن را پرورش دهیم.

صادقی افزود: سال هاست که برای داشتن یک خانه کوچک نقلی حتی در حاشیه شهر، بسیاری از نیازهای اولیه زندگی خود را برآورده می کردیم تا بتوانیم در آینده با پس انداز صاحب خانه شویم و از این شر خلاص شویم. خانه.”

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از صاحبخانه ها از خانه ای که در اختیار مستاجر قرار می دهند به عنوان منبع درآمد استفاده می کنند به همین دلیل بدون رعایت شرایط بازار به صورت خودسرانه و با توجه به شرایط بازار قیمت ها را افزایش می دهند و به همین دلیل بنده و خانواده ام در این فصل قرار داریم. یک سال برای خودم و خانواده ام سقف اجاره پیدا کنم، چون پرداخت 2 میلیون ماهی و 60 میلیون وام مسکن از توان من به عنوان کارگر خارج است.

صادقی گفت: متأسفانه عدم نظارت مسئولان مربوطه باعث شده است که دود این بی برنامگی ها به چشم مستاجران هم برسد، چرا که متاسفانه در کشور ما هیچ مبنایی برای قیمت گذاری مسکن وجود ندارد و تا زمانی که معیارهای خاصی رعایت نشود. . در غیر این صورت وضعیت ادامه خواهد داشت.

5eb9484a 2f7b 4b13 b3b5 6c4948f07046 خبر خاکستری

لزوم همکاری جدی با کارگزاران و شرکت های متخلف

برای تحقق این امر لازم است با برخی از شرکت هایی که همسو با این افزایش اجاره بها هستند و به نوعی مالکان خانه را به افزایش اجاره بها تشویق می کنند و همچنین با افرادی که خودسرانه اجاره بهای خانه را افزایش می دهند، همکاری جدی صورت گیرد. .

و اما …

تناسب عرضه و تقاضا در بازار مسکن و اجاره بها و مداخله سریع دولت و مجلس برای تنظیم این بازار یکی از راهکارهای کنترل وضعیت مسکن است. به نظر می رسد باید شاهد نقش آفرینی هر چه بیشتر کارکنان در ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها باشد تا اجاره خانه در شرایط فعلی اقتصادی و فصل واگذاری به چالشی برای مستاجران تبدیل نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید