سقف لرزان مدارس فرسوده؛ ژانر وحشت آموزش و پرورش در برخی استان ها / شمارش تا 100 سال خرابی مدرسه

ساعت: 15:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801881

فرسودگی مدارس در یزد این روزها با وجود کلاس های درس به دغدغه ای برای دانش آموزان و والدین آنها تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته یزدرس، مناسب بودن فضای آموزشی در هر جامعه حداقل های نظام آموزشی است تا دانش آموزان حداقل در یک مکان امن وقت خود را صرف مطالعه کنند.

اما شکی نیست که با گذشت زمان و در شرایط کند ساخت و ساز مدارس، مدارسی که در حال بهره برداری هستند روز به روز فرسوده می شوند و در یک چشم به هم زدن عمر مفید خود را از دست می دهند.

اگرچه بسیاری از نهادهای دولتی، خیریه و خیرین در آتش سوزی ساختمان مدرسه نقش داشته اند، اما با توجه به تعداد زیاد مدارس تخریب شده برای دستیابی به شرایط ایده آل، قطعاً تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد.

انتظار می رود استان یزد با توجه به رشد علمی مدارس و دانشگاه ها و پیشتازی دانش آموزان یزدی در ماراتن های علمی کشوری و منطقه ای بهترین شرایط تحصیلی را برای آنها فراهم کند، اما آیا یزد با ابتدایی ترین امکانات آموزشی ادامه می دهد یا خیر. یعنی مدرسه! او از زنده بودن بافت تاریخی این شهر رنج می برد.

ویدئویی از ریزش سقف یکی از مدارس یزد به تازگی در امتحانات فضای مجازی منتشر شده است. اگرچه این داستان مدام تکرار می شد، اما باعث نگرانی خانواده ها شد. فرزندانشان در مدارس فرسوده یزد درس می خوانند. سوال اینجاست که چرا آموزش و پرورش پس از دو سال تعطیلی مدارس به دلیل تاج گذاری، وضعیت فعلی این مدارس را درک نکرده است؟

03d43d0a c8bb 41f1 8d1d 0bff80f9ab2d خبر خاکستری

این نگرانی زمانی بیشتر می شود که حقایق تند درباره وضعیت برخی مدارس یزد مطرح می شود که البته نشان از توجه و دقت مسئولان در این است که نوسازی و بهسازی مدارس دغدغه و اولویت اول مدارس است.

* 35 درصد مدارس ناحیه یک یزد تخریب شده است

حبیب فکوری رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا در پاسخ به انتشار فیلمی مبنی بر ریزش سقف مدرسه در این محله که موجب نگرانی برخی خانواده ها شده است، گفت: با توجه به این قسمت از محله یک یزد. در بافت قدیم یزد واقع شده است و حدود 35 درصد از مدارس این منطقه نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

فکوری افزود: البته تعداد زیادی از مدارس این منطقه تعویض و به بافت جدید شهر منتقل شده اند، اما هنوز مدارسی هستند که نیاز به نوسازی یا تعمیر دارند یا سقف و کف حیاط مدرسه قدیمی است. “

* نمی دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد!

رئیس آموزش و پرورش شهرستان یزد ادامه داد: بسیاری از این مدارس بر روی قنات ساخته شده اند و ریزش این قنات ها به کف زندگی آنها آسیب وارد می کند و گاهی به دلیل آجرکاری این مدارس و ضعیف شدن سقف های کاهگلی هنگام بارندگی است. ، سقف و دیوارها سقوط می کند.

cc825aaf 1ec8 46ee 924a b02c125455da خبر خاکستری

فکوری افزود: ناگفته نماند فیلمی که در فضای مجازی پخش شده مربوط به الان نیست و مربوط به این است که چند ماه پیش اقداماتی برای تعمیر و بهسازی آن و سایر مدارس انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه هر چه عمر ساختمان بیشتر شود فرسوده می شود و واقعا نمی دانیم چه بلایی سر آلاینده ها می آید، گفت: 350 مدرسه زیر مجموعه آموزش و پرورش ناحیه یزد است که حدود 150 هزار متر مربع ساختمان دارد. . این مدارس نیاز به تعمیر سقف دارند.

* مدارس صد و ده ساله و نگرانی از آینده مبهم!

وی افزود: متأسفانه عمر برخی از مدارس فعال در ناحیه یزد بیش از صد و ده سال و میانگین تعداد مدارس این ناحیه 40 سال و بیشتر است و این وضعیت باعث شده تا مدارس این ناحیه نسبت به سال 1395 ناهمگون باشد. محله دوم: «این منطقه در حال ساخت است.

8beb1723 6148 493d 8928 4afb9a522619 خبر خاکستری

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد گفت: اقداماتی با همکاری شهرداری، فرماندار و فرماندار یزد برای ساماندهی و بهسازی مدارس فرسوده این منطقه انجام شده است.

* هر شش ماه یکبار 800 میلیون تومان برای تعمیر مدارس در سه ماهه اول هزینه می شود

وی تاکید کرد: دو مدرسه در بافت تاریخی یزد و منطقه فهادان به دلیل سهل انگاری در مضطرب به سر می برند که در وهله اول سعی کردیم بیشترین توجه را به این دو مدرسه داشته باشیم هر چند نمی توان به طور دقیق اقدام کرد. میزان اعتبار و هزینه بازسازی این مدارس را پیش بینی کنید.

فکوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر شش ماه یکبار حدود 800 میلیون تن صرف بهسازی و تعمیر مدارس در یزد می شود و روزی نیست که در مدارس انجام نشود اما کار بر زمین مانده آنقدر باشد که طول بکشد. تلاش بیشتر نسبت به گذشته
رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در پایان گفت: خوشبختانه تمامی دستگاه های ذیربط حمایت های لازم را برای تسریع در این امر دارند و امیدواریم بتوانیم فضای مدرسه را برای دانش آموزان یزدی استاندارد کرده و آرامش را برای آنان و خانواده هایشان ایجاد کنیم.

db41fba2 e607 413c a32e 18e5485befbe خبر خاکستری

یکی از نهادهایی که نقش اساسی در بهسازی و ساخت کلاس ها و مدارس دارد، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است که به دلیل نگرانی های موجود می خواهد نقش خود را بیش از پیش و حداقل سیستم آموزشی استان یزد ایفا کند. نگرانی در مورد وضعیت مدارس را از بین ببرید.

* 25 درصد مدارس فعال استان نیازمند بهسازی و تجهیز هستند

جواد ذاکر هرفتک، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه دفاتر نوسازی مدارس واحد غیرنظامی آموزش و پرورش هستند، اظهار کرد: پس از تعطیلی فیزیکی مدارس به دلیل فوران تاج، استان متوقف نشد و تبدیل شد. شدیدتر شده و خوشبختانه با افزایش اعتبارات به ویژه در سطح کشور، مشکلات ناشی از تورم در این بخش نیز تا حدودی بی اثر شده است تا از اخلال در موارد محوله جلوگیری شود.

وی در این خصوص به افتتاح 23 پروژه شامل 125 کلاس درس با 18 هزار متر مربع زیربنا در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال 40 پروژه با زیربنای 44 هزار متر مربع و 189 کلاس درس آماده است. بهره برداری و علاوه بر آن 165 پروژه دیگر در دست اجراست که علیرغم چالش های ناشی از بیماری عروق کرونر، عملکرد خوب نوسازی مدارس را در استان نشان می دهد.

03b08df2 3723 4d09 97b1 34804b2601f0 خبر خاکستری

مدیرکل نوسازی مدارس استان با بیان اینکه 35 درصد از فضای مدارس استان در اوایل سال 98 جزو تخریب شده ها یا نیازمند بهسازی بوده است، افزود: خوشبختانه تعداد مدارس فرسوده استان با 10 درصد کاهش به 25 مدرسه رسیده است. درصد از 1126 مدرسه استان فعال و کاهش یافته است.

* سقف 15 درصدی مدارس استان یزد همچنان آسیب پذیر و بدون انزوا است

ذاکر همچنین به تعمیر اساسی برخی از فضاهای آموزشی اشاره کرد و اعلام کرد: حدوداً 85 درصد سقف مدارس استان در دو سال گذشته تعمیر شده است و سقف سایر مدارس نیز امسال تعمیر می شود.

وی بهسازی محوطه و حیاط مدارس را از دیگر اقدامات انجام شده از زمان نوسازی مدارس در استان برشمرد و گفت: در حال حاضر محوطه تمامی مدارس استان آسفالت است اما برای مدارسی که دارای مساحت آسفالت هستند و نیاز به آسفالت دارند. از سال گذشته بازسازی شده، در این راستا حیاط 12 مدرسه تعمیر و آسفالت شده است.

* یزد در 5 سال آینده به بیش از 2000 ساعت نیاز دارد

ذاکر حرف تک با تاکید بر موضوع مهاجرت در استان یزد گفت: مهاجرت در استان به ویژه در شهرهای یزد، میبد، اردکان و اشکذر به دلیل صنعتی بودن بیش از جمعیت دانش آموزی در این شهرها افزایش یافته است. با توجه به وضعیت مدارس تخریب شده در روستاها می‌گوید: برآورد می‌شود تا 5 سال آینده و در سال 1405 به 1819 کلاس برای مناطق شهری و 274 کلاس برای مناطق روستایی نیاز داشته باشیم.

این مسئول یادآور شد: بزرگترین مجتمع آموزشی کشور موسوم به مجتمع سبز در منطقه سید گلسرخ با شرایط کاملا استاندارد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حال ساخت است که تا دو سال آینده تکمیل می شود. دانش آموزان مناطق فقیرنشین یزد می توانند در آنجا ادامه تحصیل دهند.

اگرچه هر یک از کارکنان در حوزه مسئولیت خود آمار ارائه می دهند و بدون شک کارکنان آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها مراقبت از مدارس را در اولویت قرار داده اند، اما نمی توان این نگرانی را نادیده گرفت. او نادیده گرفته شد.

با توجه به فصل زمستان و آتش‌سوزی شدید برخی مدارس، نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها وجود دارد و عدالت آموزشی مستلزم حداقل شرایط تحصیلی مناسب برای همه دانش‌آموزان و کاهش چشمگیر خطرات احتمالی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید