مهره شوم در روابط باکو و تهران

مهره شوم در روابط باکو و تهران

بررسی نقش اسرائیل در ایجاد تنش در روابط جمهوری آذربایجان و ایران

بر اساس گزارشی که در روز 6 مارس در روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، سلاح های اسرائیلی در جریان جنگ 2020 قره باغ کوهستانی به ارتش آذربایجان منتقل شد و استفاده ارتش آذربایجان از این سلاح ها منجر به کشته و آواره شدن هزاران ارمنی شد. غیرنظامیان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، درگیری ریشه‌دار در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به جنگی آشکار و خونین تبدیل شد که طی آن هر دو کشور با تحریم‌ها و محدودیت‌های شدید صادرات از سوی ایالات متحده و آمریکا مواجه شدند. اروپا افشای صادرات تسلیحات اسرائیل به آذربایجان به دلیل نقض حقوق بشر توسط ارتش آذربایجان، از جمله استفاده از مهمات خوشه ای ممنوعه و هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی، جنجال و انتقاد دیده بان حقوق بشر سازمان ملل را برانگیخت. این افشاگری ها همچنین منجر به تشدید تنش بین اسرائیل و ارمنستان شد. در پی این بحران، ایروان در سال 2020 سفیر خود را از تل آویو فراخواند و از اسرائیل خواست صادرات تسلیحات به آذربایجان را متوقف کند و در این درگیری موضع بی طرفی اتخاذ کند.

پرواز اسلحه از اسرائیل به آذربایجان

بر اساس اسنادی که به تازگی به دست آمده، خطوط هوایی سیلک وی نزدیک به یک دهه است که از طریق پایگاه هوایی آودا اسرائیل برای انتقال مواد منفجره پرواز می کند. قانون هوانوردی اسرائیل حمل و نقل معمول مواد منفجره از فرودگاه شلوغ بن گوریون را ممنوع می کند، بنابراین در سال 2016 به شرکت هواپیمایی آذربایجان اجازه فرود در فرودگاه اودا داده شد. برخی از پروازهای این شرکت هواپیمایی با مجوز رسمی از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان انجام شد. افشای این پروازها نگرانی های داخلی را در مورد خطرات احتمالی حمل این نوع محموله های هوایی برانگیخت و مقامات اسرائیلی را بر آن داشت تا تحقیقاتی را در مورد تبعیت این شرکت هواپیمایی با مقررات برای محافظت از مردم آغاز کنند.

تحقیقات پس از آن آغاز شد که گزارشی از سوی پروژه گزارش‌دهی جرایم و فساد سازمان‌یافته (OCCRP) فاش کرد که خطوط هوایی سیلک وی بین سال‌های 2014 تا 2017 350 پرواز مخفی انجام داده و صدها تن سلاح از بلغارستان به سوریه و سایر کشورهای منطقه منتقل کرده است. و همچنین گروه داعش. این افشاگری پس از آن صورت گرفت که یک خبرنگار در سال 2016 درخواست قانون آزادی اطلاعات را به دولت ایالات متحده ارائه کرد. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که خطوط هوایی سیلک وی که متعلق به شرکتی با روابط قبلی با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و خانواده وی است، چندین قرارداد امضا کرده است. قراردادهای سودآور با ارتش آمریکا جالب اینجاست که این شرکت هواپیمایی بیش از 419 میلیون دلار وام از بانک صادرات و واردات آمریکا برای توسعه ناوگان خود دریافت کرده و برای ادامه فعالیت، سه فروند هواپیمای باری 747-8 از بوئینگ خریداری کرده است.

بانک صادرات و واردات آمریکا یک آژانس فدرال است که سیاست اصلی آن حمایت از خرید محصولات ساخت ایالات متحده مانند هواپیماهای بوئینگ است. با این حال، خطوط هوایی آذربایجان ادعاهای مبنی بر صدها پرواز مخفی برای حمل سلاح را به شدت رد کرد و گفت که این گزارش “نتیجه یک کمپین سازماندهی شده برای انتشار اطلاعات نادرست توسط نویسندگانی است که انگیزه های ژئوپلیتیکی علیه آذربایجان دارند”. علیرغم انتشار این ادعاها، خطوط هوایی سیلک وی با چندین سازمان بزرگ در سراسر جهان از جمله ارتش ایالات متحده، شرکت بوئینگ و شرکت تابعه آن بوئینگ گلوبال خدمات، وزارت دفاع کانادا، نیروهای مسلح آلمان و فرانسه روابط قراردادی دارد. ارتش و ملل متحد

اتحادیه اسرائیل و آذربایجان

تل‌آویو و باکو روابطی عمل‌گرایانه و محتاطانه برقرار کرده‌اند و در چارچوب این روابط جمهوری آذربایجان به بازاری چند میلیارد دلاری برای صنایع دفاعی اسرائیل تبدیل شده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که از سال 2005 با وجود تحریم تسلیحاتی، تقریبا 70 درصد زرادخانه تسلیحاتی آذربایجان توسط اسرائیل تامین شده است. علاوه بر این، شرکت‌های فناوری اسرائیلی ابزارهای جاسوسی پیشرفته از جمله جاسوس‌افزار بحث‌برانگیز Pegasus را از شرکت بدنام تسلیحات سایبری اسرائیل NSO تهیه کرده و به آذربایجان فروخته‌اند. در این راستا، آذربایجان نیز به نوبه خود نیازهای نفتی اسرائیل را تامین می کند و مهمتر از آن، تمامی دسترسی های مورد نیاز اسرائیل به مرزهای ایران را برای تل آویو فراهم می کند. در سال 2011، اتحاد بین باکو و تل آویو با امضای قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار برای خرید باتری پهپادهای جستجوگر موشک باراک و پهپادهای هرون از صنایع هوافضای اسرائیل تقویت شد. علاوه بر این، کشورها برای مشارکت و همکاری در سامانه‌های پدافند هوایی و تقویت صنعت تسلیحات داخلی آذربایجان موافقت کرده‌اند.

همکاری اسرائیل و آذربایجان به بخش نظامی محدود نمی شود، بلکه به سرمایه گذاری های اقتصادی بین دو کشور نیز گسترش یافته است. دولت باکو اخیرا مناقصه هایی را برای بازسازی “مناطق آزاد شده” در قره باغ برگزار کرده و از کارآفرینان خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق انرژی سبز دعوت می کند. شرکت های اسرائیلی قبلاً در این پروژه ها شرکت کرده اند که شرکت سرمایه گذاری OurCrowd یکی از آنهاست.

شرکت OurCrowd تفاهم نامه ای با شرکت سرمایه گذاری دولتی آذربایجان برای همکاری سرمایه گذاری استراتژیک امضا کرد. شرکت سرمایه گذاری دولتی آذربایجان روی 10 تا 15 استارتاپ سرمایه گذاری خواهد کرد که OurCrowd می خواهد راه اندازی کند. مقامات آذربایجان معتقدند که این سرمایه گذاری می تواند به اقتصاد آذربایجان کمک کند. تمرکز این شرکت بر روی حوزه هایی مانند انرژی، مراقبت های بهداشتی، کشاورزی، فناوری غذایی و آموزش است.

حضور موساد در آذربایجان

آخرین اخبار نشان می دهد که باکو به آژانس اطلاعاتی موساد اسرائیل اجازه داده است تا یک شعبه عملیاتی در خاک خود ایجاد کند. باکو به موساد اجازه داد تا دستگاه های شنود و ردیابی را در آذربایجان برای نظارت بر فعالیت های ایران نصب کند و در ازای این لطف باکو، اسرائیل نیز به آذربایجان تسلیحات داد. همچنین گزارش شده است که باکو فرودگاهی را برای کمک به اسرائیل در صورت تصمیم به حمله به سایت های هسته ای ایران آماده کرده است. دسترسی اسرائیل به فرودگاه‌های آذربایجان می‌تواند تغییری در توانایی تل‌آویو برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران باشد، زیرا به جنگنده‌های بمب‌افکن اسرائیلی اجازه می‌دهد به جای اتکا به سوخت‌گیری در هوا، از شمال بلند شوند و سپس در باکو فرود آیند.

تمرینات برای بارگیری مجدد جت های جنگنده اسرائیل قبلاً توسط یک افسر ارشد اطلاعات ارتش آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است. این افسر اطلاعاتی آمریکا این تمرینات را «بسیار حداقلی» و «نه خیلی خوب» توصیف کرده بود. در سال 2010، در طول رزمایش مشترک با رومانی، ایالات متحده نسبت به شبیه سازی بمباران یک کشور عضو ناتو توسط ایران ابراز ناراحتی کرد و در نهایت اسرائیلی ها مجبور شدند فعالیت های نظامی خود را در آنجا کاهش دهند. در حالی که استفاده از فرودگاه های جمهوری آذربایجان موفقیت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را تضمین نمی کند، قطعا احتمال چنین حمله ای را افزایش می دهد.

فردی به نام “شیمون” که یکی از عوامل موساد بود، در مصاحبه ای با روزنامه تایمز در سال 2012 فاش کرد که جمهوری آذربایجان کشوری است که در آن عوامل موساد به صورت مخفیانه و به عنوان “نقطه دقیقی برای کار اسرائیلی ها” فعالیت می کنند. اطلاعات» علیه ایران در «نقطه صفر اطلاعاتی» در نظر گرفته می‌شود که نزدیک‌ترین فاصله را با هدف دارد. به گفته شیمون، حضور موساد در این جمهوری قفقاز جنوبی قابل توجه و در عین حال پشت پرده است. عملیات های انجام شده در سال های اخیر نزدیکی اسرائیل به ایران را افزایش داده است. ظاهراً منطقه مرزی جمهوری آذربایجان و ایران که تنها چند ساعت با پایتخت باکو فاصله دارد، منطقه حیاتی برای عملیات اسرائیل در ایران است.

تضعیف امنیت ایران

در سال 2018 گزارش شد که موساد اسناد محرمانه مربوط به برنامه هسته ای ایران را از طریق آذربایجان منتقل کرده است. مقامات ایرانی ده نفر مظنون به ارتباط با سازمان جاسوسی را که متهم به حمله به مقامات اطلاعاتی ایران در استان آذربایجان غربی بودند، دستگیر کردند. این شبکه جاسوسی متهم است که از طریق روش های خشونت آمیز مانند آدم ربایی، تهدید و ضرب و شتم اقدام به استخراج اطلاعات از پرسنل اطلاعاتی ایران کرده است. آنها همچنین متهم به آتش زدن منازل و خودروهای مرتبط با سرویس های امنیتی ایران و تلاش برای کشتن فیزیکی ماموران اطلاعاتی شدند. این گروه گویا تحت رهبری عوامل موساد در آذربایجان غربی، تهران و هرمزگان فعالیت می کرد.

اخیراً پس از 30 سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور، جمهوری آذربایجان در 29 مارس سفارت خود را در تل آویو افتتاح کرد. در این مراسم که با حضور جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان برگزار شد، الی کوهن وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: من و بایراموف برای تشکیل یک جبهه متحد علیه ایران توافق کردیم. واکنش ایران به این اظهارات سریع و واضح بود. ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: باکو نه تنها از ارائه توضیحات به مقامات تهران در مورد سخنان تنش‌زای کوهن خودداری کرد، بلکه حتی اتهامات جدیدی را علیه ایران مطرح کرد. کنعانی در پیام توئیتری خود هشدار داد که هدف تل آویو ایجاد اختلاف بین مسلمانان است. وی به برادران و خواهران مسلمان آذربایجان (اکثریت شیعه) توصیه کرد که از نیات واقعی دشمن صهیونیستی آگاه باشند.

خطوط هوایی موساد و سیلک وی ثابت کرده اند که اجزای حیاتی یک همکاری استراتژیک نظامی و اطلاعاتی بین اسرائیل و آذربایجان علیه ایران هستند و این همکاری احتمالاً با افزایش تنش ها گسترش خواهد یافت. تا زمانی که تل آویو مایل به دور زدن تحریم ها برای رفع نیازهای نظامی باکو باشد، باکو بیش از هر زمان دیگری به اسرائیل وابسته خواهد شد. باید منتظر ماند و دید باکو چقدر حاضر است برای دشمنی خود با ایران هزینه کند. اربیل و باکو در سال‌های اخیر دریافته‌اند که استفاده اسرائیل از خاک این دو منطقه به عنوان سکویی برای حمله به ایران توسط تهران هرگز قابل تحمل نخواهد بود. اما آیا آذربایجان می تواند اقدامات ضد ایرانی تل آویو را در داخل مرزهای خود کنترل و محدود کند؟ ثبات و امنیت منطقه ممکن است به این موضوع بستگی داشته باشد. به خصوص که چشم انداز ژئوپلیتیک غرب آسیا به سرعت در حال تغییر است.

منبع: روزنامه هم میهن

دیدگاهتان را بنویسید