مهمترین هدف پژوهش، ارائه راه کار برای حل مشکلات کشور است

استاندار فارس:

استاندار فارس در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از مهمترین اهداف پژوهش علمی ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور است.

به گزارش خبرگزاری موج فارس

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تجلیل از اساتید و پژوهشگران گفت: یک سوال اساسی، اساسی و ریشه ای که وجود دارد این است که ما چه داریم. برای کشور ما انجام شده است؟!» این وظیفه و هنر هرکسی است که بخشی از نقاط ضعف کشور را برطرف کند؛ به همین دلیل است که ما موظفیم این فرهنگ را به دانش آموزان و جوانان منتقل کنیم که توسعه، پیشرفت و اعتلای آن بالا رود. دستاوردهای جمهوری اسلامی با دستان توانمند ایرانیان امکان پذیر است.

استاندار فارس سپس نکاتی را از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد.

اهداف پژوهش اولین نکته ای بود که محمدهادی ایمانیه در این جلسه به آن اشاره و تصریح کرد: سه هدف پژوهشی اصلی وجود دارد که ارتقای سطح علمی کشور یکی از اهداف پژوهش است و ارتقای چشمگیر آن. رتبه بندی ایران این را نشان می دهد. بخشی دیگر از تحقیقات به طور طبیعی طبق قانون برای ارتقای فردی معلمان و دانش آموزان انجام می شود. هدف سوم که گاه نادیده گرفته می شود، هدایت پژوهش برای حل مشکلات کشور است. در این زمینه مدیریت استانی نیز با حداقل بخشی از طرح های تحقیقاتی به حل مشکلات استان و کشور کمک می کند.

مراکز تحقیقاتی دومین نکته ای بود که نماینده عالی دولت در استان فارس به آن اشاره کرد و افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیش از 60 مرکز تحقیقاتی وجود دارد که در حال حاضر بیش از 60 مرکز تحقیقاتی در این زمینه فعالیت دارند. همیشه از مدیران این مراکز سه چیز می خواستم. در مرحله اول اعضای هیئت مدیره را انتخاب کنید که فرصت صرف وقت داشته باشند. در مرحله دوم مدیر مرکز باید حداقل ماهی یک بار جلسات منظم با اعضای شورا داشته باشد و به صورت گروهی فعالیت کند و در مرحله سوم برای ایجاد تحرک و پویایی در مراکز تحقیقاتی ارزیابی انجام می شود. ایجاد می شود و هر سال مجوز سه مرکز آخر تعلیق می شود و در مقابل مجوز تأسیس سه مرکز جدید صادر می شود.

ایمانیه در ادامه به مراکز رشد دانشگاه اشاره کرد و خروج موفقیت آمیز 5 شرکت از این مراکز را در راستای هدف ایجاد مراکز رشد دانست و افزود: جوانان مستعد در روزهای اولیه پس از فارغ التحصیلی، پس از توانمند شدن و توانمند شدن نیاز به حمایت دارند. توانایی کار در محیط بیرونی را پیدا کردند، طبیعتاً جای خود را به افراد جدید می دهند. این گردش بسیار مهم است و هر چه بیشتر باشد پویاتر است.

وی با اشاره به وجود مرکز رشد فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی بر هم افزایی این مرکز با مجموعه پارک های علم و فناوری استان تاکید کرد و ادامه داد: در راستای ارتقای سطح بهداشت و درمان و ارتقای سطح سلامت سطح دانش بر اساس محصولات از ظرفیت پارک علم و فناوری به بهره برداری می رسد، در نظر داریم در آینده نزدیک 600 هکتار زمین به این مجموعه اضافه کنیم.

استاندار فارس خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: محصولات شرکت های دانش بنیان را به صورت انحصاری خریداری کنید چرا که فروش محصولات این شرکت ها یکی از مشکلات این شرکت ها است که گاها به افراد منجر می شود. و شرکت ها مسیر صنایع فناورانه و دانش بنیان باید برداشته شود، بنابراین حمایت از آنها فرهنگ فناوری و دانش بنیان را گسترش می دهد.

محمدهادی ایمانیه در بخشی دیگر از سخنان خود ساخت اتاق تمیز در دانشگاه را اقدامی قابل ستایش برشمرد و خواستار تسریع در تکمیل آن شد و گفت: اتاق تمیز دانشگاه باید به فناوری روز مجهز شود تا بتواند در زمینه تولید دارو استفاده شود

آخرین بخش از سخنرانی نماینده عالی دولت در فارس به موضوعات مرتبط با مجلات بهترین حوزه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اختصاص داشت. ایمانیه گزارش ارسالی از میزان انتشار مجلات دانشگاهی را رضایت بخش توصیف کرد و بر لزوم افزایش تعداد مقالات تاکید کرد و اظهار داشت: هر چه میزان انتشار مجلات معتبر در دانشگاه افزایش یابد، اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بیشتر خواهند شد. تحریم‌های بین‌المللی به آنها اطمینان می‌دهد، بیشتر خواهد شد، علاوه بر این، رتبه اعتباری دانشگاه را بهبود می‌بخشد.



آیا این خبر مفید بود؟