موتورسواران پیشرو در گلستان در تصادفات رانندگی جان باختند

ساعت: 13:09
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791799

به دلیل همجواری شهرها و بی قانونی بیش از 50 درصد قربانیان تصادفات جاده ای در گلستان را موتورسواران و راکبان آنها هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; 210 هزار موتورسیکلت در استان گلستان وجود دارد که بر اساس آمار پلیس راهور 30 ​​هزار موتورسیکلت در استان گلستان فاقد پلاک هستند.

آمارها نشان می دهد 50 درصد قربانیان تصادفات جاده ای را موتورسواران و رانندگان آنها در استان گلستان تشکیل می دهند. گلستان نیز شاهد مشکلاتی از جمله عدم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، عدم تایید صلاحیت موتورسواران و جهت گیری اشتباه از دیگر عواملی است که باعث شده موتورسواران شاهد سهم زیادی از قربانیان در تصادفات جاده ای باشند.

علاوه بر تعداد بالای موتورسواران کشته شده در تصادفات، بسیاری از این افراد در اثر این تصادفات دچار قطع عضو و شکستگی دست و پا شده اند.

موضوع تصادفات موتورسیکلت ها نیز حائز اهمیت است، زیرا بسیاری از این افراد در رده سنی 15 تا 30 سال قرار دارند و نیروهای مولد و جوانی هستند که می توانند در آینده کشور نقش آفرینی کنند، البته زمانی که جامعه بخواهد. متأسفانه در اثر بی احتیاطی باری بر دوش جامعه شده و هزینه های دیگری برای دولت ایجاد کرده اند.

یکی دیگر از دلایل افزایش درصد تصادفات موتورسیکلت در استان گلستان نسبت به سایر استان های کشور فاصله نزدیک بین شهرهای استان گلستان است.

شهروندان گلستانی نیز از قانون گریزی موتورسواران و آزار و اذیت موتورسیکلت ها گلایه دارند که می طلبد پلیس در این زمینه برنامه ریزی مضاعفی داشته باشد.

مهدی رزاق نژاد معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و انقلاب مرکز استان گلستان ادامه داد: 6 هزار پرونده تصادفات جاده ای در دستگاه قضایی تشکیل شده است که بیشتر آنها بین موتورسواران توزیع می شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ناحیه گلستان گفت: عوامل فردی (سلامت فردی و تعادل روحی و جسمی و سن و مهارت و انگیزه استفاده از موتور سیکلت)، عوامل اجتماعی (دسترسی آسان به موتورسیکلت و فرهنگ موتورسیکلت و وجود قوانین)، موتورسیکلت (میزان قدرت و نوع آنها و نقص فنی و تجهیزات آنها مانند کلاه ایمنی، کلاه ایمنی و لباس) از عوامل اصلی تصادفات موتورسواران محسوب می شود.

رزاق نژاد خاطرنشان کرد: قوه قضاییه مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرم به عنوان معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده است.

وی گفت: 6.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف تصادفات جاده ای می شود و تصادفات بار روانی و اجتماعی بر خانواده وارد می کند به طوری که 25 درصد حادثه دیدگان جاده ای به عضویت کمیته امداد در می آیند.

این مسئول بر لزوم همکاری قوه مجریه در زمینه کاهش سوانح رانندگی تاکید کرد و گفت: قطعاً اگر ببینیم دستگاه های اجرایی در این مسیر کوتاهی می کنند، منصرف می شویم.

رزاق نژاد گفت: در مورد رانندگی با گواهینامه نیز در قانون و ماده 723 به این موضوع تاکید شده است و بر اساس این قانون رانندگی با وسیله نقلیه موتوری باید گواهینامه رانندگی باشد و اگر برای بار اول اقدام کند، قانون گدار جریمه نقدی خواهد داشت. تا دو ماه حبس.و برای ارتکاب مجدد تا 6 ماه حبس نیز در نظر گرفته می شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون برای رانندگی بدون گواهینامه مجازات تعیین کرده است و اگر فرد بدون گواهینامه منجر به تصادف شود قطعا مجازات می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید