موج هفتم با بستر جدید کرونا؛ BA4 و BA5 با بدن چه می کنند؟!

موج هفتم با بستر جدید کرونا؛  BA4 و BA5 با بدن چه می کنند؟!

روز جدید : درست در روزهایی که همه فکر می کردند کرونا از بین رفته است، این بیماری مانند آتش از خاکستر برخاست و کم کم دارد بالا می رود. متاسفانه کم توجهی به ویروس کرونا و کنار گذاشتن پروتکل های بهداشتی باعث شده است که هر روز بر تعداد مبتلایان و فوتی ها افزوده شود و کشور در آستانه موج هفتم قرار گیرد.

درست در روزهایی که همه فکر می کردند کرونا از بین رفته است، این بیماری مانند آتش از خاکستر برخاست و کم کم دارد بالا می رود. متاسفانه کم توجهی به ویروس کرونا و کنار گذاشتن پروتکل های بهداشتی باعث شده است که هر روز بر تعداد مبتلایان و فوتی ها افزوده شود و کشور در آستانه موج هفتم قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، بیماران اصلی موج جدید با زیرسویه های BA4 و BA5 خواهند بود که علائم آن تقریباً مشابه Omicron با درصد عفونت بالاتر است که طبیعتاً نیاز به رعایت پروتکل های بیشتری دارد.

یک استاد موسسه واکسن انسانی در مرکز پزشکی دانشگاه دوک آمریکا گفت: BA.4 و BA.5 نسبت به نسخه اصلی سویه Amicron، BA، سه برابر کمتر به آنتی بادی های خنثی کننده واکسن های کووید موجود حساس هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که BA.4 و BA 5. آنها چهار برابر بیشتر از BA.2 در برابر آنتی بادی های تولید شده توسط واکسن مقاوم هستند.

دکتر ناتان گرابو، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی ییل، می گوید: «مردم باید بدانند که زیرسویه هایی مانند BA.5 بخشی طبیعی از تکامل ویروس هستند.

وی گفت: دلتا هرگز آخرین نسخه نبود و آمیکرون نیز آخرین نسخه نخواهد بود. تا زمانی که شیوع کووید در جایی در جهان وجود دارد، چیز جدیدی ظاهر می شود.

او و سایر پزشکان می گویند: بهترین راه برای جلوگیری از سویه های جدید واکسیناسیون است. اگر افراد بیشتری به طور کامل واکسینه شوند، احتمال انتشار و جهش ویروس کاهش می یابد.

علائم این بیماری مشابه Omicron است، یعنی. آبریزش بینی و اکثر علائم گوارشی، اما گفته می شود هر فرد در این زیر رشته تا 18 نفر را مبتلا می کند!

دیدگاهتان را بنویسید