مورد عجیب «دیپلمات طالبان» در بازار مسکن تهران

مورد عجیب

روز جدید سفارت افغانستان دو میلیارد پول نقد نداشت. بنابراین مشاور املاک مجبور شد برای مفتی محمد عظیم نورانی، سه همسر و 12 فرزندش، با 716 میلیون تن به دنبال صاحبخانه بگردد که هیچ پولی نمی خواهد و با اجاره ماهانه 60 میلیون تنی تسویه حساب می کند.

خانه ای مناسب و باب میل، منشی سوم سفارت افغانستان در ایران، اخیراً بهای گزافی را برای طالبان پرداخته است. این نامه که در فضای مجازی منتشر شده، نشان می دهد که مفتی محمد عظیم نورانی نتوانسته سه همسر و 12 فرزند خود را در خانه هایی که افغانستان برای دیپلمات های خود در نزدیکی منطقه الاشیا ساخته است، اسکان دهد. در نتیجه سفارت مجبور شد به دنبال خانه های بزرگتر برای آنها بگردد و در نهایت خانه ای را با 2300 دلار در ماه اجاره کند. در این نامه هزینه اجاره این واحد مسکونی به مدت یک سال 28750 دلار ذکر شده است که البته 1150 دلار آن به جیب مشاور املاک مجربی رفته که موفق به تسویه معامله شده است. بدین ترتیب دیپلمات افغان با پرداخت 60 میلیون تن اجاره ماهانه، مستاجر مورد نظر خانه شد. فرارو با جستجوی آگهی های اجاره در تهران خانه هایی با چنین ارزشی پیدا کرد.

شماره یک اجاره بها در شهر تهران بر اساس آمارهای رسمی در ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور میانگین 45.6 درصد افزایش داشته است. به همین دلیل دولت برای حمایت از مستاجران، وام مسکن 1401 تهران را به 100 میلیون تن رساند. در مراکز روستایی و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 70 میلیون تن به مستاجران وام می دهند و در سایر شهرها مبلغ وام مسکن به 40 میلیون تن می رسد. هیچ یک از این وام ها به شخصی تعلق نمی گیرد که با سه زن و 12 کودک از طرف طالبان به عنوان منشی سوم سفارت افغانستان به ایران سفر کرده باشد. گفته می شود مفتی محمد عظیم نورانی ماهانه 5000 دلار دریافت می کند که 300 دلار آن مسکن است. هر چند پنج هزار دلار با احتساب قیمت دلار ملی در روز سه شنبه 9 خردادماه به حدود 130 میلیون تن در ماه می رسد، اما مالیات مسکن 300 دلاری مندرج در فیش حقوقی معادل هشت میلیون تن خواهد بود. در تهران با این پول بالاخره فقط خانه های یک خوابه 50 متری را اجاره می کنند.

سفارت افغانستان در تهران به دلیل خانواده مفتی محمد عظیم نورانی مجبور به جستجوی خانه های بزرگتر شده است. خانه ای که اجاره ماهانه آن به زبان ما دو هزار و 300 دلار یا 60 میلیون تن است. ممکن است صاحبخانه از آن دسته افرادی باشد که غریبه را دیده، چشمانش برق می زند و می گوید تمام سال اجاره می دهم. او در کل مدت قرارداد حدود 716 میلیون تن دریافت کرد. سفارت افغانستان در ایران نیز 1150 دلار یا حدود 30 میلیون تن برای اجاره خانه به مبلغ 28750 دلار (معادل بیش از 2.5 میلیون افغانی و حدود 756 میلیون تن) پرداخت کرد.

برخلاف آنچه من و شما در ابتدا فکر می کردیم، طالبان برای نمایندگی آنها در ایران آنقدر هزینه نکردند.

موضوع دوم اجاره ماهانه 60 میلیون تنی در بازار مسکن تهران را باید معادل دو میلیارد تن رهن کامل دانست. اگر مستاجر بخواهد با موجر به توافق برسد، ابتدا باید دو میلیارد برای رهن کامل یک ساله پرداخت کند یا ماهیانه 60 میلیون اجاره بدون پیش پرداخت بدهد. توافق مالی بین موجر و مستاجر به اشکال دیگر امکان پذیر خواهد بود. به عنوان مثال می توان یک میلیارد تن گوجه فرنگی را پیش پرداخت و 30 میلیون تن اجاره را در ماه پرداخت کرد. پیش پرداخت 500 میلیونی و اجاره ماهیانه 45 میلیونی راه دیگری برای توافق خواهد بود. با پرداخت 1.5 میلیارد تن پیش پرداخت اجاره چنین واحدی به 15 میلیون در ماه می رسد. سفارت افغانستان در تهران با صاحبخانه موافقت کرده است که تمام مبلغ اجاره ماهانه خانواده مفتی محمد عظیم نورانی شامل سه زن و 12 کودک را به صورت ماهانه پرداخت کند و احتمالاً در مجموع 12 اجاره بها را در قالب اجاره بها تحویل خواهد داد. 27600 دلار 716 میلیون خالص.

شماره سه دو میلیارد تن پول عدد بزرگی است. اگر آن را به صورت عدد بنویسید، عدد صفرهای قبل از 2 می تواند نظر شما را جلب کند، اما در بازار اجاره مسکن در تهران، با کدام خانه ها می توانید رهن کامل پیدا کنید؟ بلوک 145 متری یوسف آباد 200 متر جردن 145 متر با دو پارکینگ کنار ظفر آپارتمان نوساز 180 متری مرزداران 141 متر میرداماد 130 متر زعفرانیه 170 متر در قیطریه، 150 متر در سعدآباد 140 متر در پاسداران، 150 متر در قلهک، 200 متر در یکی از خیابان های گلستان به پاسداران، 200 متر واحد، مجهز به استخر در منطقه دروس و. ..

سفارت افغانستان در عباس آباد قرار دارد و از خانه دیپلمات ها در الهیه تهران یاد می کند. با فرض اجاره واحد مسکونی محمدعظیم نورانی با سه همسر و 12 فرزند در حوالی الهیه، جستجو به الهیه، کیطریه، اندرزگو، صبا، کاوه، پل رومی، شریعتی، سبحان، سهیل، بهار، شمالی، صدر، محدود می شود. کلندری شمالی. اتفاق می افتد. بلوک 170 متری به تازگی دارای سه اتاق خواب و امکاناتی مانند جکوزی داخل بلوک، دو تراس کاربردی، نشیمن و پنجره های مرتفع اعلام شده است. اگر روی امکانات تمرکز نکنیم و با توجه به جمعیت خانوادگی منشی سوم سفارت افغانستان شامل سه زن و 12 کودک به دنبال گزینه ای با اتاق های بیشتر باشیم، به بلوک 185 متری نزدیک قیطریه می رسیم. که در سال 1395 ساخته شده و دارای چهار اتاق خواب (دو اتاق مستر) می باشد. یک بلوک چهار خوابه 230 متری در الهیه به قیمت دو میلیارد تن پیدا می شود. در نیاورا یک بلوک 260 متری چهار اتاقه آگهی شده است که حدود 20 سال از ساخت آن می گذرد.

در ولنک یک ساختمان زیباتر به مساحت 300 متر با چهار اتاق 15 متری، دو پارکینگ و فضاهای مشترک مانند استخر، سونا و جکوزی وجود دارد. اینها سهامی بود که می شد دو میلیارد تومان در تهران رهن کرد، اما سفارت افغانستان دو میلیارد تومان پول نقد نداشت، مشاور املاک با همان 28750 دلار حساب باز کرد و 1150 دلار برای خودش گرفت و 716 دلار پرداخت کرد. میلیون.بقیه برای مفتی محمد عظیم نورانی، سه همسر و 12 فرزندش، به دنبال خانه هایی هستند که صاحبان آن به دنبال پول پیش نیستند و می خواهند فقط 60 میلیون تن در ماه اجاره کنند. شاید فکر کنید این دیوانه است، اما چنین خانه هایی در تهران وجود دارد. تعدادی از آنها را در جدول زیر مشاهده می کنید:

مشخصات واحدهای مسکونی با اجاره ماهانه 60 میلیون











موقعیت واحد مسکونی متراژ و قدمت آپارتمان تسهیلات برای واحدهای مسکونی
وولنگ 200 متر مربع – 16 سال سه اتاق خواب، استخر، سونا و جکوزی مشترک
زعفران 200 متر مربع – پنج سال سه اتاق خواب، حمام و اتاق نشیمن
محمد 200 متر مربع – 11 سال سه خواب، یک مستر، پنجره بلند
زعفران 205 متر مربع – پنج سال سه اتاق خواب، استخر، سونا و جکوزی مشترک
بیا دیگه 140 متر مربع – هر شش سال سه خواب مبله
اینجا 140 متر مربع – 17 سال دو خواب مبله
زعفران 170 متر مربع – چهار سال سه خواب، یک مستر، مبله کامل

دیدگاهتان را بنویسید