موریانه های مجازی فرهنگ محلی جنوب کرمان را از بین می برند


ساعت: 17:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882667

انگار مسئولان فرهنگی شهرها خواب هستند، از یک گشت ساده در خیابان ها می توان فهمید، پوشش و ظاهر دختران جوان با شهرهای جنوب کرمان یکی نیست، اما انگار موریانه های مجازی فرهنگ بومی ما را ربوده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بسیاری از آسیب های اجتماعی که امروزه در فضاهای شبکه های اجتماعی خود را نشان می دهد، ریشه در مناسبات و بافت اجتماعی جامعه دارد و فضای این شبکه ها باعث بروز و آشکار شدن این اعمال می شود، بنابراین آسیب های اجتماعی زیر پوست جامعه و حضور در شبکه های اجتماعی وجود دارد. جامعه سایبری تنها باعث افشای این اقدامات شده است تا به راحتی شاهد گسترش بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی در این فضاها باشیم.



یکی از این رفتارها که تا حدودی به هویت دینی، اسلامی و بومی ما لطمه زده و اگر قابل کنترل نباشد، دشمن به اهداف خود رسیده است، بحث حجاب یا بی حجابی در سطح جامعه است.

حضور گسترده مخالفان اسلام و انقلاب در فضای مجازی، فضاسازی علیه مقوله حجاب، باعث آلوده شدن اذهان کودکان و نوجوانان حاضر در این فضاها به استدلال های نادرست ارزش های اسلامی شده است، این در حد نیست. جامعه، اما برای تسخیر تمام ارزش های اسلامی و حذف همه معانی و مفاهیم عمیق اسلامی وارد این پیشنهاد شدند.

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی در جامعه به ویژه در دوران کرونا و بعد از کرونا، شاهد تغییرات چشمگیری در نگرش مردم هستیم که از منظر کلان منجر به تغییرات اساسی در سبک زندگی شهروندان شده است. به طوری که دنیای مجازی و زندگی اجتماعی مردم با هم در ارتباط هستند و افزایش ساعت ها استفاده از شبکه های اجتماعی مستند شده است.

موریانه های مجازی به زندگی شهرهای جنوب کرمان آمدند

قدمی در خیابان برمیدارم، شهرها پوستشان را کنده اند، انگار نسل جوان این شهرها از جای دیگری آمده است. لباس‌ها، پوشش‌هایشان عوض شده است. از خودشان جلو می زنند تا دیگر لباس و لباسشان مثل گذشته نباشد، وقتی می گوییم گذشته، منظور ده ها یا صدها سال پیش نیست، منظورمان دو سه سال گذشته است که همه چیز وجود داشته است. در زمینه پوشاک مردمی تغییر کرد. مثل اینکه چشمانت را ببندی و باز کنی و ببینی کل شهر یک شبه غارت شده فرهنگی.

در کوچه و پس کوچه های شهر چشمم به مغازه شلوغی افتاد، رفتم داخل، خانم فروشنده ای بود با موهای رنگ شده که روسری فقط قسمت پایین سرش را پوشانده بود، کتی جلویش که قابل تشخیص نبود. پوشیدن و نپوشیدن و بیشتر از همه برای شلوارهای زیبا و کوتاه که قوزک پا را نشان می داد، مشتری های زن و مرد با هم داخل مغازه بودند.

فرهنگیان نیز از ظاهر فروشندگان برخی اتحادیه های صنفی نگران هستند.

شوخی ها و صحبت های دختر و پسر در این مغازه ها شهرهای جنوبی کرمان را زرد کرد.

با خانمی که بر خلاف بقیه حجاب کامل داشت و به خرید می رفت صحبت کردم و از او پرسیدم برایت مهم نیست چرا زنان دیگر اینقدر تغییر کرده اند؟ آیا او می تواند همانطور که می خواهد لباس بپوشد

پرسیدم چرا حجاب کامل داری؟ گفت: من خودم را انتخاب کرده‌ام، اما شاید نسل‌های بعد از ما چنین انتخاب نکنند.

به سراغ خانم دیگری رفتم که چتر نداشت اما پوشش مناسبی داشت، از او هم پرسیدم، گفت: چندین بار در جاهای مختلف تذکر داده ام اما واکنش ها به تذکر داده شده همه خوب نیست زیرا نسل های جدید. مثل گذشته فکر نکنید و این متاثر از فضای مجازی و آزادی بیش از حد است.

راست می گفت، در این وبلاگ مجازی اگر ورق بزنید در هر صفحه انواع مدل هایی را می بینید که لباس عرضه می کنند، مدلی که لباس های یک فروشگاه را تبلیغ می کند در واقع فرهنگ جامعه را تزریق می کند. فرهنگی که برای ما نیست.

در حال حاضر تعداد کمی از فروشندگان مانتوهای مناسب با فرهنگ و لباس زنانه ارائه می دهند، و من همیشه به این فکر می کنم که آیا اصناف با فروش این نوع لباس ها مخالف هستند؟

انگار مسئولان فرهنگی شهرها خواب هستند، از یک گشت ساده در خیابان ها می توان فهمید، پوشش و ظاهر دختران جوان با شهرهای جنوب کرمان یکی نیست، اما انگار موریانه های مجازی فرهنگ بومی ما را ربوده اند.

اتفاقا ماجرا به همین جا ختم نمی شود، دختران جوان با انتشار عکس های شخصی خود در پروفایل و صفحات اینستاگرام از یک سو و با حجاب در سطح شهر و اماکن عمومی از سوی دیگر تهدیدی برنامه ریزی شده علیه زنان را نشان می دهند. . مسلمان دارد و این باعث می شود افرادی که در این شبکه ها حضور دارند با دیدن این صحنه ها اعتقادات مذهبی خود را تضعیف کنند و در برخی مواقع ممکن است زنی حجاب خود را رها کند یا در رعایت آن تردید کند یا ضعیف شود. ضعیف شده یا تغییر کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید