موسویان: اسرائیل باید بداند که نظریه های دیگری در مورد بمب هسته ای وجود دارد

موسویان: اسرائیل باید بداند که نظریه های دیگری در مورد بمب هسته ای وجود دارد

روز جدید سید حسین موسویان در دومین روز از همایش «پنل 5 دوحه- ایران، آمریکا و اسرائیل» دو نظریه را در این موارد مطرح کرد.

خلاصه ای از سخنان آقای موسویان به شرح زیر است:

آیا شما صحبت می کنید:

محمود محارب، استاد و نویسنده مرکز مطالعات عربی قطر: برنامه هسته ای ایران و اسرائیل

محمود محارب

گودت بهگات، استاد دانشگاه دفاع ملی وزارت دفاع آمریکا: در مورد روابط ایران و آمریکا

گاودت بهگت

مطالب مهم از استاد بهجت از دانشگاه دفاع ملی آمریکا:

ایران و آمریکا در 40 سال گذشته در تمامی محورهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی روابط خصمانه داشته اند و در تمامی مسائل و بحران های منطقه خاورمیانه مواضع و راهبردهای متناقضی داشته اند و عملاً درگیر یک نیابت بوده اند. جنگ کردند و یکدیگر را مقصر دانستند. دو کشور در غیاب روابط دیپلماتیک و با وجود مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم به این وضعیت ادامه می دهند، اما واقعیت این است که می توان روابط و همکاری های دو کشور را بهبود بخشید و در راستای ثبات و امنیت منطقه همکاری کرد. اما رهبر ایران که تصمیم گیرنده اصلی و نهایی در مسائل کلان سیاسی و امنیتی کشور است، به آمریکا اعتمادی ندارد، زیرا معتقد است آمریکا اساسا جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی شناسد. در عین حال آنها ذهنیتی دارند که متعلق به دوران جنگ سرد است.

موسویان در این مورد پاسخ داد:

موضع رهبری ایران را باید واقع بینانه و منصفانه دید. بله، درست است که آنها به آمریکا اعتماد ندارند و همیشه گفته اند. اما واقعیت دیگر این است که او در طول 32 سال ریاست خود به همه دولت های قبلی این فرصت را داد تا حسن نیت آمریکا را محک بزنند. در زمان آقای هاشمی، ایران آزادی گروگان های غربی و آمریکایی را تسهیل کرد. در زمان آقای خاتمی، ایران در افغانستان برای مقابله با تروریسم با آمریکا همکاری کرد. در دوره آقای احمدی نژاد، ایران به عنوان حسن نیت دو زندانی آمریکایی را به صورت یک جانبه آزاد کرد و در دوره آقای روحانی نیز ایران برجام را امضا کرد.

در هر چهار دولت و در هر چهار مورد; این آمریکا بود که عهدشکنی کرد و توافقات را زیر پا گذاشت. علاوه بر این، در دوران آقای روحانی و یک سال قبل از برجام، رهبری ایران رسماً اعلام کردند که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای و انجام تعهدات ایالات متحده، ایران مایل است در مورد سایر موضوعات مورد مناقشه گفتگو کند. اما برجام موافقت شد و ایران به تعهد خود عمل کرد و ترامپ از برجام خارج شد. بنابراین، مهم است که ببینیم آیا توافق برای احیای برجام حاصل شده است یا خیر، آیا آمریکا به تعهد خود عمل می‌کند یا دوباره زیر قولش می‌رود. اگر او به تعهد خود عمل کند، ممکن است شرایط تغییر کند.

محتوای اصلی دکتر محمود محارب:

اسرائیل تنها کشوری در خاورمیانه است که دارای بمب هسته‌ای است و در چند دهه گذشته تلاش کرده است تا انحصار خود را بر بمب هسته‌ای حفظ کند. با اغراق در برنامه هسته ای ایران به عنوان یک تهدید هسته ای در خاورمیانه، اسرائیل در واقع به دنبال اعمال حداکثر فشار بر ایران و تغییر رژیم است و هدف آن آگاه ساختن افکار عمومی از خطر بمب هسته ای و عمدتا اسرائیل برای مخالفت با هرگونه تهدید است. توافق هسته ای که به برنامه هسته ای ایران مشروعیت می بخشد و هدف آن نابودی کامل برنامه هسته ای ایران است. اسرائیل به دنبال ایجاد ائتلاف عربی-آمریکایی-اسرائیلی است و قصدش حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران در سایه این اتحاد است.

موسویان در این خصوص گفت:

من همیشه به خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه، نابودی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و شکست ایران در ساخت بمب هسته‌ای اعتقاد داشته‌ام و همیشه این را مطرح کرده‌ام. اما نظریه دیگری وجود دارد. کنت والتز که یکی از برجسته ترین پژوهشگران روابط بین الملل در تاریخ معاصر است. فرین افرز در سال 2012 مقاله ای با عنوان: چرا ایران باید بمب هسته ای بسازد؟ [۱]

وی در این مقاله نظریه علمی مهمی را تحت عنوان: تعادل بمب هسته ای یعنی ثبات ارائه کرد. او در این مقاله این نظریه را ارائه می‌کند و می‌گوید دسترسی ایران به بمب هسته‌ای باعث تعادل قدرت و تضمین ثبات و امنیت در خاورمیانه خواهد شد. والتز معتقد است که کشورهای عربی منطقه قادر به ایجاد چنین موازنه ای نیستند و ایران تنها کشور منطقه است که می تواند با ساخت بمب هسته ای تعادل هسته ای ایجاد کند و ثبات خاورمیانه را تضمین کند. بنابراین اسرائیل باید بداند که نظریه های علمی و معتبر دیگری نیز وجود دارد.

منبع: انصاف نیوز

دیدگاهتان را بنویسید