موضع برلین در مورد ادامه مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین

ساعت: 17:36
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1790085

یکی از مقامات وزارت خارجه آلمان امروز بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از منطقه، به دلیل منفعل بودن اروپا در تعهدات خود، به انتظار برلین مبنی بر واقعی بودن خواسته های تهران اشاره کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مقام وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای 2018 و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و ادامه بی‌عملی اروپا در قبال تعهداتش. از انتظار برلین مبنی بر واقعی بودن خواسته های ایران صحبت کرد!

به گزارش این شبکه تلویزیونی، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در این زمینه گفته است که پیشنهادات ایران در مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای اش غیرقابل قبول است!

وی در این خصوص گفت: انتظار داریم ایران با پیشنهادهای واقع بینانه به مذاکرات بازگردد! ما همچنان می خواهیم به مسیر دیپلماتیک ادامه دهیم. اما زمان در حال اجرا است.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تعلیق مذاکرات هسته ای با ایران “فنی” است و به هیئت ها اجازه می دهد تا مواضع خود را در پایتخت های خود بیشتر بررسی کنند.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین روز شنبه اعلام کرد که هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 پایان نیافته و ادامه خواهد داشت.

او گفت: «هر دو طرف تصمیم گرفته‌اند که یک وقفه فنی داشته باشند، به‌ویژه برای مشورت با سرمایه‌های خود و بررسی وضعیت اوضاع. آمادگی تهران برای اطمینان از بازگشت برجام به وضع موجود در دوران ترامپ؛ این کار نمی کند، کاملا منطقی است.

میخائیل اولیانوف افزود: می‌توانیم به بیانیه مشترک رهبران ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا که در 30 اکتبر منتشر شد و شامل نقل قولی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است، چرخش مثبتی بدهیم. اینکه واشنگتن آماده احیای توافق است تا زمانی که ایران همین کار را انجام دهد. متعهد باشید. شاید این نشانه یک ضمانت سیاسی باشد و فقط به عنوان بخشی از روند مذاکره نوشته شود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین افزود: اینکه ایران ضمانت می خواهد نیز قابل بحث است. ایران به عنوان طرف اصلی مذاکرات باید پیشنهادات خود را ارائه دهد و مسائلی که مطرح می کند کاملا منطقی و موجه است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در وین هفته آینده از سر گرفته شود. از شدت شرایط بکاهید.

دور هفتم مذاکرات در وین از دوشنبه تا جمعه هفته گذشته برگزار شد و ایران دو پیش نویس پیشنهادی برای لغو تحریم ها و برنامه هسته ای خود ارائه کرد. طرف های مذاکره آماده بازگشت به وین برای پاسخ به پیشنهادات ایران هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید