موضوع توافق هسته ای جدا از موضوع اعتراضات در ایران است


ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918679

نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت و گو با الجزیره گفت: موضوع توافق هسته ای کاملا جدا از موضوع اعتراضات در ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه با الجزیره گفت: حذف ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد برای وضعیت زنان پیامی به تهران است که ما خشونت علیه زنان را محکوم می کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: موضوع توافق هسته ای کاملا جدا از موضوع اعتراضات در ایران است.

نماینده آمریکا در بخشی از این گفتگو خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرده است که ما تولید سلاح هسته ای توسط ایران را قبول نداریم.

بر اساس این گزارش، در نشست اخیر کمیسیون زنان سازمان ملل، قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون با 29 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع به تصویب رسید.

پیش از رای گیری، نمایندگان برخی از کشورها علیه پیش نویس این قطعنامه صحبت کردند.

نماینده روسیه در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در بیانیه ای علیرغم مخالفت با لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان، گفت: این جلسه برای چیست؟ پاسخ این است که آمریکا و برخی دیگر از اعضا که خود حقوق بشر را نقض می کنند، سعی می کنند یک کشور مستقل و مستقل را از کمیسیون وضعیت زنان حذف کنند. این برخلاف قوانین موجود و روند کاری Ekosuk است.

نماینده پاکستان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد نیز با لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان مخالفت کرد و گفت قانونی برای اخراج اعضا وجود ندارد. وی گفت: عضویت ایران در سال 2021 و برای مدت چهار سال با رای اعضای این شورا صادر شد و اکنون نباید پایان یابد.

نماینده سوریه نیز در این نشست مخالفت خود را با قطعنامه پیشنهادی آمریکا اعلام کرد: لغو عضویت ایران سابقه خطرناکی برای این نهاد تلقی می شود.

نماینده برزیل وضعیت زنان و دختران در ایران را موضوعی نگران کننده برای جامعه جهانی خواند، اما گفت: سابقه اخراج کشوری از چنین کمیسیونی وجود ندارد و در طرح پیشنهادی آمریکا مشخص نیست که چگونه اخراج می شود. ایران به بهبود وضعیت کمک خواهد کرد.

نماینده ونزوئلا در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد نیز با لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان مخالفت کرد و گفت که این به یک “سنت خطرناک” تبدیل خواهد شد.

او گفت که چنین کاری باعث تضعیف نهادهای بین المللی می شود.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل از حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل دفاع کرد و گفت: وظیفه کمیسیون وضعیت زنان مبارزه با تبعیض علیه زنان است. «عضویت ایران در این کمیسیون مایه ننگ این نهاد است.

نماینده رژیم صهیونیستی همچنین از حذف ایران از کمیسیون زنان حمایت کرد و گفت: هر کشوری که به قطعنامه حذف ایران از این نهاد رای مثبت ندهد، «همدست ایران» تلقی خواهد شد.

نماینده کانادا همچنین با قرائت بیانیه خود گفت: ایران با فاجعه‌ترین موارد نقض حقوق بشر مواجه است.

بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل رای منفی دادند.

دیدگاهتان را بنویسید