موضوع فساد کالاهای اساسی/گمرک بارها هشدار داده شده اما دولت قبل توجهی نکرده است.

ساعت: 13:36
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1781039

معاون فنی گمرک ایران گفت: فساد کالاهای اساسی ربطی به دولت سیزدهم ندارد و بارها تذکر داده ایم اما توجهی نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صدا و سیما ، مهرداد جمال اروانگی معاون فنی گمرک گفت: موضوع واریز کالا همواره توسط گمرک رصد شده و اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام شده است. اما در بسیاری از موارد به هشدارهای گمرک توجهی نشده است.«در مورد احتمال فساد این کالاها.

وی در تشریح عمده کالاهای فاسد شده در بندر امام خمینی (ره) گفت: اولین محموله کالاهای اساسی فاسد در این بندر 20 هزار تن ذرت وارداتی وارداتی متعلق به شرکت ری دانه بود که وارد منطقه ویژه اقتصادی این بندر شد. پایان مرداد 1392. امام خمینی (ره) و سرویس استاندارد در آذرماه 1392 متوجه شدند کالاهای مذکور مغایر با شرایط استاندارد بوده و توسط اداره کل بندر امام خمینی (ره) به عنوان کالای متروکه به گمرک مربوطه معرفی شده و همان گمرک در در همان سال فوریت کالا با اظهارنامه متروکه به سازمان جمع آوری و فروش اموال تحویل می شود و در نهایت کالا توسط دادستانی بندر ماهشهر ضبط می شود اما اقدام خاصی برای استرداد یا معدوم سازی کالا صورت نگرفته است. .

بازگشت 103 هزار تن ذرت آلوده به خارج از کشور در سال 1395 و عدم قطعیت 22 هزار تن ذرت باقیمانده از سال 1398.

معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: محموله هایی با حجم 125 هزار تن ذرت در سال 1395 وارد منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) شده است که این محموله ها نیز استاندارد، ناهماهنگ و آلوده به سم آفلاتوکسین شناسایی و در نهایت پس از آن پیگیری زیاد گمرک خریدار کالاهای مذکور 103 هزار تن از این غلات را به مصر بازگرداند و 22 هزار تن از این کالاهای اساسی آلوده دو سال است که در بندر امام خمینی (ره) موجود بوده و همچنان در خارج از کشور است. مشخص نشده است.

3700 تن ذرت آلوده از شرکت پشتیبانی دام، که از سال 2009 تاکنون وجود دارد.

اروانگی در ادامه به محموله دیگری از ذرت متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام اشاره می کند که در سال 1397 وارد بندر امام خمینی (ره) شده و بیش از 3700 تن از آن محموله فاقد استاندارد بوده است. اظهارنامه متروکه به سازمان جمع آوری و فروش استان خوزستان تحویل داده می شود اما کالا هنوز واریز نشده است.

نامشخص بودن 4200 تن برنج خوراکی شرکت بازرگانی دولتی ایران از سال 1399 تاکنون

معاون وزیر گمرک به آخرین محموله لجن در بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد. محموله 4200 تنی برنج خوراکی متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: این محموله در تیرماه 1388 به گمرک بندر امام خمینی اظهار شده و مغایر با استاندارد ارسالی اداره استاندارد به سازمان تشخیص داده شده است. برای جمع آوری و فروش اموال دی ماه 1395 با تنظیم اظهارنامه متروکه ولی تا کنون تعیین تکلیف نشده است.

بارها هشدار گمرک اما نادیده گرفته شد/ فساد کالاهای اساسی ربطی به دولت سیزدهم ندارد

ارونگی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به فساد کالاها به ویژه کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی، گمرک طی ده ها مکاتبه وضعیت این کالاها را طی سه سال اخیر تشریح و تذکرات لازم را به مراجع ذی صلاح صادر کرد، اما خیلی به این هشدارها توجه نکرد. . لازم به ذکر است که حجم کالاهای اصلی فاسد شده در بنادر شمالی کشور از کالاهای رسوبی اصلی بنادر جنوبی از جمله بندر امام خمینی (ره) بیشتر است که استاندارد راز فساد ده ها هزار نفر را فاش کرد. تن کالاهای اساسی آلوده و این کالاهای فاسد باید فورا تعیین تکلیف شوند. لازم به ذکر است که کالاهای مذکور در بنادر کشور در سال های گذشته دارای فساد بوده و بدیهی است فساد این کالاها ربطی به دولت سیزدهم ندارد.

کد خبر 5341874

دیدگاهتان را بنویسید