جبهه اصلاحات در ایران: پایان مذاکرات به شدت نگران کننده است/ ظریف بارها هشدار داده است

جبهه اصلاحات در ایران: پایان مذاکرات به شدت نگران کننده است/ ظریف بارها هشدار داده است

روز جدید جبهه اصلاحات ایران در بیانیه ای که خواستار گشایش دیپلماتیک برای لغو تحریم ها شد، تاکید کرد: شکست مذاکرات وین، ادامه تحریم های سرکوبگرانه (که نوعی تروریسم اقتصادی است) و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و تجدید قطعنامه های پرهزینه علیه ایران بسیار مضر و زیان‌های بلندمدت ملی است که پیشگیری معقول و آبرومندانه ایران از آن مستلزم ابتکار و بسیج بیشتر دیپلماتیک در روزهای آینده است.

تعلیق اخیر مذاکرات احیای برجام برای علاقمندان به توسعه و منافع ایران بسیار نگران کننده است. بسیاری از کارشناسان دلسوز، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران، نسبت به دو موضوع تکراری هشدار داده اند: اول. لزوم فرصت طلبی و تسریع در توافق و رفع تحریم ها (با توجه به اینکه نظام بین الملل در حال توسعه سریع و بعضا غیرقابل پیش بینی است و مخالفان و ضد ایرانیان برجام نیز در کارشکنی در روند لغو تحریم ها فعال هستند) و دوم; ضرورت استقرار منافع ملی ایران به جای ترجیحات قدرت های بزرگ از جمله روسیه، آمریکا و چین بر اساس راه حل های کلیدی مذاکره ایران.

متأسفانه شاهد بی توجهی به هر دو هشدار بوده ایم و ایران هم اکنون در معرض هزینه این بی تدبیری قرار گرفته است و برای جلوگیری از آسیب های بیشتر، استفاده بهینه از فرصت های پیش رو ضروری است. از سوی دیگر، با تصویب طرح غیرکارشناسی «اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها» در سال 1399 در مجلس ایران و یکسری کارشکنی‌ها و تأخیرهای مخالفان برجام در ایران و آمریکا، توافق سال گذشته به تعویق افتاد و یک سال طلایی از دست رفت گرانی ادامه یافت. از سوی دیگر، پیشنهاد مذاکره بدون میانجیگری کشورهایی مانند روسیه (که منافع خود را بر منافع ایران مقدم می داشتند) اجرایی نشد و اکنون پس از حمله روسیه به اوکراین و تغییر موازنه ها و معادلات بین المللی، مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است. .

اکنون در شرایطی هستیم که پس از اشتباهات فوق و آنچه روسیه به ایران تحمیل می کند و این مذاکرات، اگر ایران ابتکار عمل برای بازکردن افق را به دست نگیرد، دو احتمال وجود دارد: یا آمریکا و اعضای برجام. اتحاد. اتصال. کمیسیون به دنبال آزادی روسیه برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی با ایران) و ایران فرماندار عملی روسیه می‌شود و در حالی که روسیه تحت تحریم است، ایران در واقع مشمول تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و کشورهای سراسر جهان یا آمریکا و اعضای این اتحادیه است. کمیسیون شرط روسیه را می پذیرد. مذاکرات در وین با شکست مواجه شد و تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است. به عبارت دیگر، در مذاکراتی که ایران شروع به لغو تحریم‌ها کرد، اکنون در یک خط شکست قرار دارد و به گروگان منافع و تحمیل کشور ثالثی تبدیل شده است که تحریم‌های اخیر موضوع آن مذاکرات نبوده است.

در چنین شرایطی، تلاش برای یافتن راه سومی برای لغو تحریم‌ها و دقت هر چه بیشتر برای جلوگیری از اجرای قانون بازنگری هسته‌ای ایران و ایران (INARA) توسط کنگره، ضروری‌تر از همیشه شده است. استفاده از بهترین متخصصان ایرانی (که متأسفانه در ماه‌های اخیر اغلب مورد مشورت قرار نگرفته‌اند)، شجاعت دستگاه دیپلماسی در برقراری ارتباط مستقیم و شفافیت و تعهد شهروندان ایرانی از الزامات موفقیت این بار است.

شکست مذاکرات وین، تداوم هر روزه تحریم های سرکوبگرانه (که نوعی تروریسم اقتصادی است) و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت و تجدید قطعنامه های پرهزینه علیه ایران به قدری زیانبار است و آسیب های ملی درازمدت دارد که منطقی است. و افتخاری که ایران از آن جلوگیری می کند نیازمند دیپلماسی بیشتر در روزهای آینده است. فرصت را نباید از دست داد و دیپلماسی مستقل، فضاسازی، افق سازی و منافع ملی باید با استفاده از ظرفیت کامل انسانی و ملی ایران احیا شود تا از هزینه های فاجعه بار برای ایران جلوگیری شود.

جبهه اصلاحات در ایران

15 مارس 2014

دیدگاهتان را بنویسید