مردان مو بلند بارها با متون در مورد فحاشی هشدار داده اند.

مردان مو بلند بارها با متون در مورد فحاشی هشدار داده اند.

یک وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: ارسال پیامک هشدار دهنده، توقیف خودرو و ضبط عکس از افراد بی حجاب و بدحجابی فاقد هرگونه سند قانونی است که بر اساس آن با این افراد برخورد شود.

طرح جدید پلیس برای مقابله با زن ستیزی و کشف حجاب در جاده ها، اصناف و خودروها از روز شنبه پنجم فروردین ماه با استفاده از تجهیزات و دوربین های روز دنیا که به گفته فرمانده انتظامی کشور فاقد حاشیه خطا هستند، در سراسر کشور اجرا می شود. ، افراد بدحجاب و بی حجاب در خیابان ها شناسایی و با ارسال پیامک کشف حجاب را به آنها اعلام کردند. در صورت شناسایی در محدوده خودرو، بار اول به فرد اخطار داده می شود و در صورت تکرار خودرو توقیف می شود. در حوزه صنفی در صورت کشف حجاب خدمه یا مشتریان تذکر جدی و اخطار پلمب داده می شود.

پیام معنادار عباسی عبدی درباره ارسال اس ام اس با حجاب

دکتر حسن کیا، وکیل دادگستری و وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه اقدامات فوق برای برخورد با کشف حجاب غیرقانونی است، گفت: مجازات افشای حجاب جزای نقدی است و فقط شامل حجاب می شود. یا عدم استفاده از حجاب در خیابان ها و اماکن عمومی. توقیف خودرو، ارسال پیامک و ضبط عکس بدون مستندات قانونی است. همچنین مشکل خطا در ثبت این تصاویر و شناسایی هویت وجود دارد و قطعاً در این زمینه و در قسمت ارسال پیامک هشدار، جای خطا وجود دارد.
300

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

تشخیص موارد حجاب در اماکن عمومی، تجاری و خودروها با استفاده از دوربین های تشخیص چهره تا چه اندازه با قوانین مربوط به حیا و بی حجابی سازگار است؟

در مقوله بی حجابی تنها یک ماده قانونی داریم که مجازات آن جزای نقدی است و فقط شامل حجاب یا عدم حجاب در ملاء عام می شود. سایر اقدامات انجام شده در خصوص کشف حجاب شامل ارسال پیامک، ضبط تصاویر و فیلم و توقیف خودرو است که بسیاری از حقوقدانان آن را نقض حریم خصوصی می دانند که هیچ کدام سند قانونی ندارد که بتوان از آن برای شخص بیحبی استفاده کرد. مستقیماً مورد تعرض قرار گرفته، خودرویی را توقیف کرده یا از آن فرد فیلم و عکس گرفته است. سمت های مذکور هیچ ارتباطی با مفاد قانونی ندارد. اگرچه پلیس مجری قانون است و باید طبق قانون و زیر نظر قوه قضائیه کار کند، اما نمی تواند اولاً پرونده جدیدی به قانون اضافه کند و بر اساس آن افراد را دستگیر و به مراجع قضایی تحویل دهد. مسئولین.

تا چه حد می توان از صحت تصاویر ثبت شده از داخل خودرو یا از جاده مطمئن بود؟

این مورد بسیار قابل بحث است; خیلی قابل قبول نیست که بگوییم هیچ نوع خطایی در این زمینه وجود ندارد. بارها پیش آمده که مردانی با موهای بلند پشت فرمان بوده اند و تصاویر آنها توسط این دوربین ها ثبت شده و پیامک هایی با هشدار فحاشی برای آنها ارسال می شده است. دوربین هم مثل هر سیستم دیگری گاهی اوقات خطا دارد و نمی توان گفت درصد آن صفر است. حسگر دوربین طبق تعریف نرم افزاری ممکن است به موهای بلند حساس باشد و آن را به عنوان فحاشی ثبت کند. در همین حال، ممکن است عکس مردی با موهای بلند یا زنی که روسری یا روسری همرنگ موهایش بر سر دارد، به اشتباه به عنوان بدون پوشش ثبت شود. بنابراین نمی‌توانیم خیلی روی صحت این تصاویر تکیه کنیم.

پرداختن به بی حجابی زمانی صحیح است که عمل بی حجابی آشکار و علنی باشد. به اصطلاح “جنایت آشکار” مرتکب شده است. یعنی اگر فردی در یک مکان عمومی کشف حجاب کند و در همان لحظه پلیس حضور داشته باشد و شاهد این صحنه باشد، منطقی است که پلیس آن فرد را به بهانه ارتکاب جرم مشهود به دستگاه قضایی معرفی کند. اما با ضبط تصاویر و سپس ارسال پیامک، فرد به مراجع ذیربط فراخوانده می شود و قانون اعمال می شود، عموماً خلاف ماده قانونی مربوط به حجاب (افشای حجاب در معابر عمومی) است.

مجازات تعیین شده در قوانین مربوط به حجاب چیست؟

درگیری هایی مانند پلمب اماکن و مجتمع های تجاری به دلیل تردد زنان محجبه در داخل، قانونی نیست و متاسفانه شاهد هیجانی شدن درگیری ها هستیم. در بحث امر به معروف و نهی از منکر، فرمانده فقط موظف به تذکر لفظی است و هر چیزی بیش از آن (مثل تماس لفظی یا فیزیکی) خلاف شرع است.

درخواست نیز غیرقانونی است. اولاً در صورت تائید جرم به دلیل شدت مجازات باید پیگرد قانونی داشته باشد. دوم اینکه بالاترین مجازات برای این کار جزای نقدی است و اصلاً حکم حبس وجود ندارد که بر اساس آن افراد بی حجاب را می توان دستگیر و دستگیر کرد.

مسدود کردن حساب‌ها، مصادره مدارک هویتی، عدم ارائه خدمات عمومی به افراد بی حجاب یا مواردی از این دست قانونی نیست، زیرا مقرراتی برای آن وجود ندارد.

به نظر می رسد در صورت کشف حجاب و مشاهده موارد بی حجابی، هم صاحب ملک و هم فرد بی حجاب جریمه می شوند. آیا این اقدام قانونی است؟

اصلا. بر اساس اصل فردیت جرم و مجازات، جزای نقدی فقط باید برای شخص مرتکب جرم تعیین شود. مجازات مغازه یا مجتمع یا پلمب محل به دلیل حجاب آشکار زن اصلاً جایز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید