موفقیت های نفتی، برگ برنده در دست تیم مذاکره کننده

موفقیت های نفتی، برگ برنده در دست تیم مذاکره کننده

چهره جدید:عملکرد یک ساله دولت سیزدهم نشان داد که اگرچه تحریم های اعمال شده محدودیت های زیادی را برای صنعت نفت کشور به همراه داشته است، اما اراده مدیران و ایمان کارشناسان می تواند از تاثیر تحریم ها در حوزه تولید و صادرات نفت بکاهد.

افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی با عقد قراردادهای فروش جدید، تمرکز بر بازارهای جدید صادراتی و استفاده از روش های مختلف فروش از جمله تهاتر، سیاست دولت وزیر نفت در خصوص صادرات نفت است.

این سیاست ها منجر به رکورد فروش نفت و میعانات گازی طی سه سال گذشته و افزایش 40 درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه پایانی دولت قبل شده است.

2.5 برابر شدن درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن حاصل سیاست های اجرا شده در دولت سیزدهم بوده است.

اما چه شد که در این یک سال به چنین موفقیتی دست یافتیم؟ شروند برای دریافت پاسخ مناسب در این زمینه به بهانه یک سال از تشکیل دولت با جواد اوجی وزیر نفت گفت وگو کرده است.

مهمترین چالش ها و موفقیت های شما در سال گذشته دولت چه بوده است؟

وقتی دولت سیزدهم در شهریور 1400 کار نفت خود را آغاز کرد، بزرگترین چالش بحث میعانات گازی روی آب بود. 87 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم و شرایط سختی بود و از طرفی زمستان را پیش رو داشتیم.

فروش میعانات گازی برای ما مهم بود به خصوص در اوج زمستان باید تولید گاز را به حداکثر می رساندیم. یعنی حداکثر تولید میعانات را داریم و باید این محصول جانبی را صادر می کردیم. باید تدابیری اندیشیده می شد و تدابیر خوبی اندیشیده می شد. با بازاریابی مناسب روش های مختلف در قراردادها و سقف فروش را افزایش داده ایم و میعانات گازی جدید را مانند گذشته روی آب ذخیره نکرده ایم و تاکنون بیش از 40 درصد از میعانات ذخیره شده روی آب را استفاده کرده ایم.

روش کار این بود که مصرف داخلی را افزایش دادیم و صادرات خوبی را نیز در دستور کار قرار دادیم. یعنی چیزی به حجم میعانات موجود در آب اضافه نکردیم و میعاناتی که در آب بود را صادر یا مصرف کردیم. مصرف داخلی در پتروشیمی ها و پالایشگاه ها بود که از این موقعیت استفاده کردند. در اردیبهشت 1400 صادرات میعانات گازی ما بسیار کم بود. 7 هزار بشکه در روز الحمدلله حجم صادرات نیز به 237 هزار بشکه افزایش یافت و علاوه بر آن مصرف داخلی را افزایش دادیم و ارزش افزوده بیشتری به دست آوردیم.

چگونه بر کمبود گاز در زمستان غلبه کردید؟

فروش میعانات گازی و تولید حداکثری گاز در فصل زمستان مانع از خاموشی شد. الحمدلله پارسال حتی یک ساعت هم افت تولید گاز نداشتیم. در ماه های اول دولت، سوخت را به مخازن مایع کارخانه افزایش دادیم تا به سوخت ثانویه و مایع روی بیاورند.

پیش بینی شما از درآمدهای نفتی در سال 1401 چیست؟ یعنی چه برنامه ای برای افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی دارید؟

یکی از چالش های پیش روی دولت، فروش نفت است. در حال حاضر با بازاریابی و ورود به تمامی بازارهای آسیا، آمریکای لاتین، اروپا و آسیای دور، بازارهای خوبی پیدا کرده ایم و در این میان از روش های نوین و نوین قراردادی برای افزایش حجم صادرات استفاده کرده ایم. علاوه بر این، استفاده از نیروهای متخصص در صنعت نفت که دارای توانایی و تعهد بودند، به تغییر روند فروش نفت و میعانات گازی کمک کرد.

میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت نسبت به دولت قبل چقدر تغییر کرده است؟

متأسفانه در چند سال گذشته به دلیل تحریم ها سرمایه گذاری زیادی در زمینه نفت و گاز صورت نگرفته است. تولید نزدیک به مصرف و بی عیب بود. به خصوص زمانی که بعد از کرونا پیک مصرف داشتیم و از ظرفیت های پالایشی استفاده نکردیم. این عدم سرمایه گذاری منجر به کاهش تولید شد و شاهد تحقق سقف مطلوب برنامه ششم توسعه طبق اسناد بالادستی نبودیم. بر اساس برنامه ششم توسعه، میزان تولید گاز شیرین باید به یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب در روز برسد که 850 میلیون بود. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 80 میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد در حوزه میادین نفت و گاز و پالایشگاه ها امضا کرده ایم. تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری با گازپروم روسیه در بخش های مختلف امضا شده است و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.

با کاهش اوج اپیدمی کرونا، احتمال افزایش سفر و به طور کلی ترافیک قابل پیش بینی بود. برای تامین بنزین مردم با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مصرف بنزین در حال حاضر در بالاترین حد خود قرار دارد و گاهی اوقات بیش از تولید است. در تابستان مصرف بنزین گاهی به 120 میلیون لیتر در روز می رسید در حالی که تولید 103 میلیون لیتر بود و این مشکل امنیت انرژی را تهدید می کند. اما وزارت نفت با تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب توانست بنزین را به دست مردم برساند.

به نظر شما افزایش تولید نفت در دولت سیزدهم تا چه اندازه به تقویت قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات برجام کمک کرد؟

از زمانی که ترامپ در سال 2017 تحریم های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد تا صادرات نفت را به صفر برساند، آرزوی او با تلاش مستمر نیروهای صنعت نفت به خاک سپرده شد. با بازاریابی جدید و کار جهادی توانستیم حجم صادرات را افزایش دهیم و این قطعا برگ برنده ای در دست تیم مذاکره کننده ایرانی است. هدف دشمن کاهش صادرات و کاهش درآمدهای ارزی بود، اما الحمدلله با همکاری همه نیروها شکست خورد و اکنون دست برتر را در مذاکرات داریم.

در صورت مذاکره و اجرای برجام، آیا ایران می‌تواند سهم خود را از بازارهای جهانی بازپس گیرد؟

اگر تحریم ها برداشته شود، ایران آماده است بخشی از انرژی خود را به کشورهای دیگر عرضه کند. همانطور که بارها اعلام کرده ایم، تحریم های ظالمانه آمریکا علاوه بر مشکلاتی که برای مردم ما ایجاد کرده، به بسیاری از کشورها لطمه وارد کرده است و جمهوری اسلامی قطعا در صورت توافق آمادگی حضور پررنگ در بازارهای جهانی را دارد. رسیده است.

توسعه نفت چگونه به مناطق نفت خیز اما محروم کمک می کند؟

سیاست ما این است که هر جا تأسیسات نفتی داریم مردم سود ببرند. چه در سفرهای استانی و چه در برنامه‌های خودمان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، تلاش کرده‌ایم تا پروژه‌های عام المنفعه مانند مدرسه‌سازی، جاده‌سازی، آب‌رسانی، حمایت از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و … را تعریف کنیم. برای مناطق محروم

سفرهای استانی رئیس جمهور و حضور در صحنه در کنار مردم نشان از تمایل دولت به رویارویی مو به مو و حل مشکلات دارد. وزارت نفت متعهد به اجرای کامل مصوبات سفر و اجرای مسئولیت اجتماعی به جوامع محلی است و تاکنون بیش از 14 هزار میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافته است.

بیشتر فعالیت های ذکر شده در مناطق غنی از نفت و گاز انجام می شود و در این حوزه بیشتر منابع مالی صرف کارهای عمرانی می شود.

ما در تابستان امسال شاهد خسوف قابل توجهی نبودیم. چگونه شاهد این موضوع بودیم؟

امسال اگر خاموشی اتفاق نمی افتاد بیشتر آن مربوط به سوخت رسانی به نیروگاه ها بود که با تلاش سربازان گمنام صنعت نفت محقق شد. تابستان امسال یکی از تصمیمات وزارت نیرو با همکاری وزارت نفت برای عبور بدون وقفه پیک بار تابستان امسال افزایش ظرفیت تولید برق از طریق ظرفیت بیکار نیروگاه های صنعت نفت بود. پروژه هایی که موفق شدند با موفقیت انجام شوند و تا به امروز خاموشی های گسترده در شبکه برق نداریم. در زمینه گازرسانی به این نیروگاه ها، وزارت نفت در سال جاری از تعهدات خود فراتر رفته است. شایان ذکر است علاوه بر همه اینها، وزارت نفت تولید سه نیروگاه را به شبکه سراسری برق اضافه کرد.

چشم انداز وضعیت انرژی جهان را چگونه پیش بینی می کنید؟

در مورد عرضه جهانی انرژی، با توجه به درگیری‌های روسیه و اوکراین و مشکلات تامین انرژی در اروپا، می‌توان گفت که امسال قطعاً جهان زمستان سختی خواهد داشت. برای واردکنندگان اروپایی انرژی افزایش قیمت حامل های انرژی مشاهده می شود. فاصله زمانی تا زمستان کوتاه است و تحویل آن از کشورهای دیگر زمان بر است.

چه برنامه ای برای کاهش فروش نفت خام و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از نفت دارید؟

یکی از دیدگاه های ما بحث جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز بود. شما می دانید که نفت و پتروشیمی به دلیل اهمیتی که در دنیا دارند نمی توانند تحریم شوند. از طرفی تبدیل گاز و نفت برای ما ارزش افزوده داشته است. از این رو وزارت نفت در بودجه 1401 سرمایه گذاری در پالایشگاه های نفت را تصویب کرد و بزرگترین چالش برای احداث پالایشگاه ها تامین منابع مالی است و با توانمندی سازندگان و متخصصان بومی مشکلی نداریم. برای تامین مالی، دولت کمک کرد تا از سرمایه و منابع نقدی بانک ها و هلدینگ های بزرگ اقتصادی استفاده کنیم و بانک ها و شرکت ها به جای وام دادن، سهامدار این پروژه ها شدند. از بورس انرژی هم برای تامین سرمایه کمک می گیریم تا توان و مشارکت مردم مهار شود.

قراردادها و همکاری های جدید با شرکت های روسی از جمله تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت و گازپروم روسیه در چه مرحله ای است؟

بعد از دیدار رئیس جمهور با پوتین، موضوع به طور جدی آماده شد و سفرهای مختلفی انجام شد، حتی من رفتم و مذاکرات جدی را با طرف روسی آغاز کردیم. روس ها نیز به این موضوع علاقه داشتند. مذاکراتی را با طرف روسی در زمینه های مختلف از جمله توسعه میادین نفت و گاز، ساخت کارخانه گاز مایع، سوآپ و تجارت فرآورده ها و گاز آغاز کرده ایم که برخی از آنها به تفاهم نامه تبدیل شده است. همچنین قرارداد 4 میلیارد دلاری برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز با روس ها داشتیم. بخشی از 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز کشور با مشارکت و سرمایه گذاری خارجی تامین می شود.

منبع: همشهریان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید