مونوریل قم همچنان در راه آهن بلاتکلیفی است / ستون‌های یادبود مونوریل به آینده

ساعت: 22:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793346

ساخت مونوریل از سال 88 به بن بست خورده است، اما او نمی داند که این پروژه به دلیل عدم کارشناسی دقیق و نبود مکان مناسب، سال ها به آینه ای دقیق برای همشهریان تبدیل خواهد شد و همچنان منتظر یک کار جدی است. تصمیم گیری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از پروژه های مهم استان که به آینه ای دقیق برای شهروندان تبدیل شده است پروژه مونوریل است. پروژه مونوریل در کوم در دو فاز برنامه ریزی و آغاز شده است. فاز اول این پروژه از انتهای پاخور تا حرم و فاز بعدی از معبد تا ابتدای پردیسان است که از ابتدا ساخت ستون های مونوریل آغاز شد اما با وجود مشکلات فراوان این پروژه در سال 1392 متوقف شد. .
چگونه جاده مونوریل در Kum متولد شد
امروز کمتر کسی حکایت غم انگیز منوریل قم را شنیده است، پروژه ای که در سال 88 کلنگ زنی شد و قرار بود 30 ماه دیگر به اتمام برسد و حجم زیادی از ترافیک شهر را به دوش می کشد.
یکی از بهانه هایی که در آن زمان به مونوریل داده شد، بحث ایستگاه مرکزی قطار سریع السیر تهران-کم-اصفهان بود که طبق بررسی های اولیه قرار بود در کنار و مجاور پارک شمالی رایدر ساخته شود. تا اولین ایستگاه مونوریل.برای تامین مسافر.
همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، محل ترمینال مرکزی شهر کوم در پارک شمالی رایدر دیده شد. بنابراین، این منطقه به نقطه تبادل بین مونوریل، ایستگاه راه آهن سریع السیر و پایانه مرکزی شهر تبدیل می شود که اثربخشی مونوریل در حمل و نقل مسافر را توجیه می کند.

8ebabb95 b035 4de6 80aa 0399d9aa6e7d خبر خاکستری

این پیشنهاد که در آن زمان با حمایت نمایندگان کوم در مجلس، فرماندار وقت و اعضای شورای اسلامی شهر همراه بود، به سرعت مورد قبول دولت قرار گرفت و در کمتر از یک سال دو راه آهن، یک مترو و یک مونوریل به کوم ایت انجام شد. توزیع شد و به تصویب شورای عالی نهضت رسید و به این ترتیب زنگ احداث مونوریل در کوم به صدا درآمد.
طبق آنچه در آن زمان گفته شد قرار بود مونوریل از پارک سوارکاری شمال شروع و تا 18 کیلومتری پردیسان ادامه یابد. باز کن.
پس از موافقت دولت با استقرار دو خط آهن در کوم، سازمان قطار شهری کوم به ریاست فرماندار وقت تشکیل شد. و در مرداد ماه همان سال عملیات اجرایی خط مونوریل کوم با حضور مسئولان کشوری و استانی برداشته شد. اما زمان زیادی نگذشت که مونوریل راه اندازی شد. البته گروهی در استان به شدت موافق بودند و گروهی مخالفت نکردند زیرا این پروژه توسط دولت پرداخت شده بود، اما مخالفان اصلی دلیل آن را عبور از مونوریل از مقابل حرم اعلام کردند.

ترمز مونوریل جلوی ایستگاه حرم
این مزایا و معایب ادامه یافت و همزمان با تامین مالی پروژه، میلیاردها ستون یکی یکی از دل زمین رشد کردند.
در هر صورت این سوال که چگونه مونوریل از جلوی حرم عبور کرد باعث توقف اجرای این پروژه در استان شد و در این زمینه نظرات بسیاری از سوی کارشناسان و کارمندان بسیاری مطرح شد.چنین مشکلی. مشکلی که از ابتدا بوده و هست و باید قبل از شروع و مکان یابی بدون شناخت ستون های میلیاردی حل می شد و بعد پروژه تعطیل می شد.
با وجود اینکه پیشنهادهایی مبنی بر عبور مونوریل از جلوی حرم مطرح شد، اما این پیشنهادات هرگز عملی نشد و مونوریل وارد بن بست شد که راه گریزی از آن نبود.
در هر صورت با تمام جزئیات فاز اول این پروژه، با وجود قطع و قطع بودجه، مشکلات اقتصادی، تحریم ها و برخی مشکلات دیگر، لاک پشتی به کار خود ادامه داد تا به آنچه امروز می بینید رسید.

dc29525f fd97 4689 bfd8 adacf46cea69 خبر خاکستری

فاز دوم این پروژه ها که تنها یک رکن است بلااستفاده ماند و تصمیمی مبنی بر تخریب یا تغییر هدف آن گرفته نشد. البته هر اتفاقی که می افتد نیاز به یک تصمیم جدی دارد چرا که مطمئنا یکی از خواسته های مردم این خواهد بود که چرا در ابتدا کارشناسی دقیقی وجود نداشت که امروز بعد از صرف میلیاردها تن اکنون باید برای مونوریل اتفاق بیفتد.
شاید در ابتدا اگر به جای عجله در اجرای طرح، حتی چند سال کار کارشناسی و رایزنی با مالکان این منطقه به او داده می شد، می توانست در زمان تعیین شده پروژه ای کاملاً مقرون به صرفه برای مقابله با چنین مواردی بسازد. یک رسوایی و شکست انجامش نده

پروژه مونوریل به 1200 میلیارد تن بودجه نیاز دارد
به هر حال آنچه امروز مهم است این است که این طرح با تمام مشکلات موجود در استان اجرا شده و باید مورد توجه قرار گیرد. البته در این خصوص سید مرتضی سقائیان نژاد شهرداری کوم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مونوریل گفت: مونوریل مشکلات زیادی داشت و تکمیل نشدن پروژه به دلیل عدم وجود مونوریل است. 18 کیلومتر طولانی تر است و به حدود پنج کیلومتر کاهش یافته است و دیگر مسافری در مسیر تعیین شده برای آن وجود ندارد.
وی عملکرد مونوریل را برای 3 دستگاه اتوبوس مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: قیمت بلیت مونوریل 15 تا 20 هزار تن برآورد می شود در حالی که با این قیمت ها مسافران کمی وجود دارد؛ اما با توجه به این موضوع، قیمت بلیت مونوریل 15 تا 20 هزار تن است. اگر پروژه در پردیس شروع می شد، محاسبات تغییر می کرد، اما اکنون مونوریل کارایی کافی برای حمل مسافر ندارد.
شهردار کوم همچنین به مسائل حقوقی حمل و نقل مونوریل اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه مونوریل مسائل حقوقی است. از جمله افزایش مساحت ایستگاه های آن از 2000 متر به 3000 متر بدون هیچ چارچوبی که مشکلات حقوقی زیادی ایجاد کرد.
وی همچنین به مشکل کمبود بودجه پروژه توجه کرد و اذعان داشت: برای تکمیل پروژه مونوریل به 1200 میلیارد تن بودجه نیاز داریم که در این صورت نمی توان این هزینه را نه برای شهرداری و نه برای دولت تامین کرد. به صورت عملی و اقتصادی، تکمیل این پروژه با مشکلات زیادی مواجه است.
سقائیان نژاد اتمام پروژه را تضمینی دولت دانست و گفت: با توجه به برآورد هزینه 1200 میلیاردی آیا دولت می تواند بودجه را تضمین و تامین کند و در غیر این صورت طبق ماده 127 برای بخش خصوصی به بخش خصوصی واگذار کند. ? شناسایی و تکمیل کاربردهای آن از جمله اهداف تفریحی، فرهنگی و گردشگری.

75e763c4 0080 44b6 b6f4 7f59747d897c خبر خاکستری

مونوریل در صورت تکمیل چه خدماتی به شهروندان ارائه می دهد؟
به همین دلیل حسن ملکی نژاد، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم، درباره طرح مونوریل گفت: پروژه ای که نه تنها در قم، بلکه در کشور باعث ناراحتی مردم می شود، مونوریل است که یک پروژه ملی است. اگر این پروژه هزار میلیاردی است که باید تکمیل شود، این شهر باید از چه چیزی استفاده کند؟ آیا می تواند در خدمت شهروندان باشد؟
وی گفت: قیمت بودجه کوم برای مونوریل ظلم به مردم کوم است. این یک پروژه ملی است و بودجه شهری را خرج نمی کنیم. به همین دلیل باید بودجه ملی هزینه شود.

تغییر استفاده از مونوریل از ترافیک به گردشگری
از سوی دیگر سید مجتبی علامه یکی از کارشناسان حوزه شهری با اشاره به پروژه مونوریل گفت: همانطور که اشاره کردیم مونوریل یکی از معضلات استان است که اگر به هدف خود نرسد. می تواند کاربری آن را تغییر دهد و از ترافیک به سمت گردشگری حرکت کند. هر کاربری مناسب است و شغل ایجاد می شود. این طرح می تواند با تغییر کاربری و ایجاد اشتغال، سرمایه های هدر رفته را احیا کرده و نشاط اجتماعی را برای شهر به ارمغان بیاورد.

5e66e321 4876 41a5 a082 87cb1fd097d5 خبر خاکستری

تکلیف نهایی مونوریل در سفر رئیس جمهور به کوم مشخص می شود
همچنین در این ارتباط اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مهلت قوه قضائیه در خصوص پروژه نیمه تمام مونوریل گفت: شهرداری قم در بازدید آتی از این پروژه تصمیم نهایی را در خصوص این پروژه خواهد گرفت. رئيس جمهور.
در هر صورت امیدواریم هر چه زودتر تکلیف پروژه مونوریل مشخص شود. تست کنید یا می توانید با کمک کاربر آن را تغییر دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید