میراث بدهی دولت قبل تا پایان دولت سیزدهم باقی ماند

معاون رئیس جمهور افزود: در پایان دولت گذشته حدود 60 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد که به دلیل خالی بودن خزانه از این تخصیص ها باقی ماند. نمی توانستیم از حقوق استفاده کنیم چون طبق قانون می توانستیم در سال 1400 از 54 هزار میلیارد تومان استفاده کنیم که دولت قبل به طور کامل از آن استفاده کرده بود. همچنین متوجه شدیم که با سررسید اوراق قرضه روبرو هستیم. 534 هزار میلیارد تومان مبلغ اصل و سود اوراقی است که در دولت سیزدهم سررسید می شود.

میرکاظمی افزود: سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان اوراق مصرفی در دولت قبل را تسویه کردیم. امسال 15 هزار میلیارد تومان در ماه اوراق مصرف شده قبلی را تسویه می کنیم. از سوی دیگر حدود 3000 شی ناتمام در کشور روی زمین مانده بود. میانگین طول عمر این پروژه ها 16.9 سال گزارش شده است. اگر به همین منوال ادامه دهیم این پروژه ها چندین سال طول می کشد.

رئیس سازمان برنامه از رکورد تخصیص بودجه عمرانی خبر داد و گفت: سال گذشته با مدیریت هزینه و افزایش درآمد، در پایان سال برای اولین بار بیشترین میزان پرداخت تملک دارایی های سرمایه ای را داشتیم و حدودا 202 ژامبون پرداخت شده است.» البته با توجه به تورم، ارزش این مبلغ 202 همات نیست، اما رقم بالایی محسوب می شود.

وی افزود: هر چه جلوتر رفتیم با بدهی های جدیدی مانند برداشت بیش از 60 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی که توسط دولت قبل ایجاد شد، مواجه بودیم اینها بدهی هایی است که دولت سیزدهم باید بپردازد. . یا در حوزه واکسن می گفتند واردات آن وابسته به FATF است اما در دولت سیزدهم مقداری از پول آزاد شد و واکسن هم وارد شد.

میرکاظمی به کاهش تولید گندم در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مورد بعدی خشکسالی بود که با آن مواجه شدیم که باعث کاهش تولید شد و نیاز به واردات افزایش یافت. از سوی دیگر قیمت های جهانی در نیمه اول سال 1400 افزایش یافت. در بودجه 8 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شد که 6.5 میلیارد دلار آن توسط دولت قبل هزینه شد و میزان ذخایر استراتژیک بین 30 تا 70 درصد زیر خط قرمز بود. بدهی به بانک ها و بدهی به تامین اجتماعی از دیگر چالش های این دولت است که جزو تعهدات ماست.

وی به افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی اشاره کرد و تصریح کرد: سال گذشته در سطح جهان سه برابر افزایش قیمت داشتیم و برای برخی اقلام تا 300 درصد افزایش قیمت داشتیم. پارسال 4.5 میلیون تن گندم برداشت کردیم و مصرف کشور 11.5 میلیون تن بود. ضمن اینکه باید 5 میلیون تن ذخیره داشته باشیم. در نیمه دوم دهه 1400 افزایش قیمت جهانی دیگری رخ داد و در پایان سال جنگ بین روسیه و اوکراین باعث سومین افزایش قیمت جهانی شد.

میرکاظمی همچنین به مزایای حذف ارز از 4200 پرداخت و گفت: برای حذف ارز ترجیحی باید بگوییم که مصرف کاذب زیادی داشتیم و کالاهای یارانه ای ما در کشورهای همسایه به وفور دیده می شد. محصولات وارداتی یا تولیدی با ارز 4200 سه روز پس از عرضه داخلی در بازارهای منطقه به فروش رسید.

وی در پاسخ به این سوال که شرایط اقتصادی نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است، گفت: نمی گویم تنگناهایی که داشتیم برطرف شده است زیرا بدهی ها و اوراق تا پایان برنامه سیزدهم دولت است. یعنی امسال باید حدود 180 پرونده را ببندیم. این مشکل در سال های بعد نیز وجود دارد. در برنامه دولت 180 اوراق تسویه و 103 اوراق منتشر می شود.

میرکاظمی همچنین درباره برنامه اختصاصی دولت برای پروژه های نیمه تمام توضیح داد: پروژه های نیمه تمام مختلفی به ارزش حدود 3 هزار حمت در کشور وجود دارد و میزان منابعی که هر ساله وارد بودجه می شود برای پیشبرد آنها کافی نیست. یعنی این مبلغ پرداخت شده است اما مبلغ در حال تعدیل بیشتر از مبلغ پرداختی است. تعداد زیادی پروژه تعریف شد که نیازی به آنها نبود. چه نیازی به صرف منابع برای پروژه هایی که غیراقتصادی هستند وجود دارد؟ ما باید موثر عمل کنیم. به همین دلیل پروژه جدیدی تعریف نمی شود و به ندرت مشکل جدیدی در یک استان مشخص می شود.

میرکاظمی در پایان به کمبود وام های دولت سیزدهم از بانک مرکزی پرداخت و گفت: بودجه کشور بین 1200 نهاد توزیع می شود و ممکن است در مقطعی یک موسسه به پول بیشتری نیاز داشته باشد. ماده 125 دولت را قادر می سازد در زمان نیاز از منابع شرکت برداشت کند و به محض نیاز یا رفع مشکل مالی آن پول را مسترد کند. در واقع هیچ شرکتی در مواقع ضروری بی پول نمی شود. مزیت این روش عدم استفاده از حقوق بانک مرکزی است. بانک مرکزی در برخی روزها پول ایجاد می کند. وقتی دولت نیاز به پول دارد، بانک مرکزی اعتبار می دهد که به آن پول پرقدرت می گویند. اما اگر این پول از حساب‌های دولت برداشت می‌شد، طبق گزارش وزارت اقتصاد، تورم کمتری نسبت به استقراض از بانک مرکزی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید