میل به روستا دلیل سفر خواهر امام رضا(ع) به ایران شد/ چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکرد؟


ساعت: 22:57
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908734

رجبی دوانی گفت: حضرت معصومه (علیها السلام) امام رضا (علیه السلام) را رئیس ولایت و امام خود می دانست، اما فقط برای زیارت نزد برادرش نمی رفت، بلکه این گرفتاری را پذیرفت تا به روستا نزدیک شود. خریداری شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج، در روز اول ذی قعده سال 173 هجری قمری، دختری در شهر مدینه به دنیا آمد که مقدر شده بود کریمه اهل بیت باشد و امامی به وجودش افتخار می کرد. چه افتخاری بالاتر از آن که امام رضا علیه السلام به او لقب «معصومه» (بانوی بهشتی غرق در عبادت و نماز، ملبس به زشتی ها و شبنم های خوشبوی خلقت) داد و فرمود: «کسی که معصومه را در کوم زیارت کند، مانند اوست. چه کسی مرا زیارت کرده است.» این بانو کیست؟ امام صادق (علیه السلام) در رؤیای صادقه به آیت الله مرعشی رو کرد و ایشان با دعا و راز و نیاز، تعقیب قبر مطهر حضرت زهرا (س) را آغاز کردند: سلام علیکم. تو در کریمه اهل بیت (ع) زنی که در روز وفات شفاعت می کند مانند مادر پاکش فاطمه عطار (س).

به بهانه نزدیک شدن به سالگرد وفات مظلومانه حضرت فاطمه معصومه (س) گفت وگویی کوتاه با استاد محمدحسین رجبی دوانی انجام دادیم که در ادامه مشاهده می کنید:

آناج: از سفر حضرت معصومه (علیها السلام) به ایران و آرزوی زیارت با مولی عزیزش حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بگویید.

امام رضا (علیه السلام) توسط مامون عباسی به مرکز حکومت خود در ایران و شهر مرو یا خراسان دعوت شد و در بدو ورود، گروه زیادی از علویان یا برادران پیامبر (ص) نیز نزد برجسته ترین فرزندشان آمدند. پیامبر اکرم (ص) و امامش به ایران آمدند.

همچنین حضرت معصومه (س) به امید دیدار برادرش از مدینه خارج شد، اما در ساوه مریض شد و سپس فرمود مرا به قم ببر، چند روزی از ورودشان به قم نگذشته بود که در همان دیار از دنیا رفتند و به خاک سپرده شدند. بلند شد

جدا از اینکه در ایران شهرهای شیعه مانند قم، کاشان، سبزوار، توس و ری برجسته بودند، اما سایر مناطق ایران که سنی مذهب بودند، بر خلاف اعراب سنی که ائمه را نمی شناختند، به آنها ظلم می کردند و به آنها احترام می گذاشتند. در ایران فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حتی مورد علاقه ایرانیان اهل سنت بودند، بنابراین محلی که این بزرگواران می توانستند در آن احساس امنیت کنند و توسط خلفا محافظت شوند، عمدتاً ایران بود و بنابراین رفتن آنها به ایران مهم بود.

بدون شک حضرت معصومه (س) و امام رضا (علیه السلام) از یک مادر هستند.

آناج: حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) از یک مادر هستند، درست است؟

مسلم است که حضرت معصومه (علیها السلام) از یک مادر امام رضا (علیه السلام) بوده است، سکینه خاتوم، مادر امام رضا (علیه السلام) نیز مادر حضرت معصومه (علیها السلام) بوده است، اما در بقیه به جز حضرت اختلاف داریم. معصومه (علیها السلام) که بعد از امام رضا (علیه السلام) مهم ترین فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) است، فرزندان مشهور دیگری نیز به نام احمد بن موسی (علیه السلام) دارند; حضرت شاهچراغ مدفون در شیراز و امامزاده حمزه در شهرری، امامزاده صالح در شمیران و از همه مهمتر دو فرزند دیگر امام کاظم (علیه السلام) که از علما و فقیهان و اهل حدیث بودند. اسحاق بن موسی و علی بن موسی که از علما بودند و ظاهراً در مدینه زندگی می کردند، از علم امام بهره بردند.

علت ازدواج نکردن حضرت معصومه (س) ازدواج نکردن ایشان بود

آناج: در مورد حضرت معصومه (س) بحث هایی وجود دارد که هارون الرشید از ازدواج ایشان جلوگیری کرده و علت عدم ازدواج ایشان چه بوده است؟

به همین دلیل که فرزندان امام کاظم زیاد بودند، به همان دلایل باید گفت که حضرت معصومه (سلام الله علیها) نمی توانستند ازدواج کنند، زیرا در آن زمان ازدواجی بین آنها نبود.

اسلام بر ازدواج تاکید زیادی دارد و یکی از سنت های پیامبر است و از این رو خاندان پیامبر بیش از هر خانواده دیگری باید از دستورات رسول خدا (ص) پیروی کنند، اما این که این بزرگواران تا قبل از ازدواج ازدواج نکردند. در سن 27 و 28 سالگی به این دلیل نیست که نمی خواهند به سنت الهی عمل کنند یا مانع بیرونی اجازه آن را نمی دهد، بلکه به این دلیل است که کسی صلاحیت، شایستگی، شایستگی و همسری را نداشت. از آنجایی که بسیاری از پسرعموهایشان در انقلاب ها و قیام های آن زمان به شهادت رسیدند و همچنین یکی از افراد دیگر بود که لایق نبود، چه کفش و چه کفشش.

حضرت معصومه (علیها السلام) الگوی مناسبی برای زنان و امام رضا (علیه السلام) الگوی بزرگی برای مردان مسلمان است.

آناج: لطفاً از اهمیت فعالیت های فرهنگی و اینکه بانوان بزرگواری چون حضرت معصومه (سلام الله علیها) الگوهای بسیار خوبی برای بانوان ایرانی هستند، بگویید.

حضرت معصومه (س) می تواند الگوی بزرگ و مناسبی برای زنان ما باشد و امام رضا (علیه السلام) الگوی همه به ویژه مردان ماست.

حضرت معصومه (سلام الله علیها) معلوم است که از معصومین نیست، اما از نظر علم و زهد و علم در سطح بسیار بالایی قرار داشت و توانست از فرصت ها استفاده کند، با این حال شش سال بیشتر نداشت. در سنین پیری که پدر بزرگوارش دستگیر و زندانی شد، اما در این شش سال فواید فراوانی را از وجود پدر دید، به گونه ای که پاسخ سوالات شرعی کسانی را که به امام کاظم (علیه السلام) دسترسی نداشتند، می داد. ، آنها در زمینه علمی بسیار پیشرفته بودند. بنابراین اگر در مقام عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام بود جای تعجب نداشت، اما از نظر علم و دانش و دانش از پدر و برادر بزرگوار خود بهره مند بود و این علم معصوم است که در کنار فضایل دیگر. ، حوزه های علمیه را در سرتاسر جهان ساخت، باشد که کشور در جوار مرقد مطهر این حضرت رشد کند و علمای ما این افتخار را داشته باشند که در جوار آن حضرت تحصیل کنند و در پرتو وجود حضرت معصومه (س) به این درجات دست یابند.

حضرت معصومه (س) به ایران آمدند تا نزدیک روستا باشند

حضرت معصومه (علیها السلام) امام رضا (علیه السلام) را از مقامات ولایت و امام خود می دانست، اما فقط برای زیارت نزد برادرش نمی رفت، بلکه این سختی را برای نزدیک شدن به روستا پذیرفت. پس تمام تلاش خود را کرد تا به ایران بیاید اما نتوانست به امام رضا (ع) برسد. بانوان ما می توانند با آنچه از عمر کوتاه و پربار او باقی مانده، الگوی او باشند و خود را به زیورهای معنوی بیارایند.

حضرت امام رضا (علیه السلام) نیز در زمینه های مختلف ما را راهنمایی کردند، رعایت حقوق و حفظ کرامت مردم در سیره امام رضا (ع) نمود پیدا می کند، برخورد با انحرافات و کژی ها در عملکرد امام رضا به وضوح نمایان است. چگونه خواست با غلامان و غلامان و افراد پست اجتماعی بنشیند اما نخست وزیر به مامون خیانت نکرد و اجازه نشستن به او ندادند.

همه اینها برای ما درس است، ما می توانیم از سایه این بزرگوار نهایت استفاده معنوی را ببریم و به خود ببالیم که خود را شیعه امام رضا (ع) بدانیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید