امام معصومه (ع) تعبیر متفاوتی از هویت زن ارائه کرد/ امام معصومه (ع) نشان داد که علاوه بر عفاف و عفت می تواند اجتماعی باشد.


ساعت: 14:19
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843056

مدیر مؤسسه آموزش عالی نورالزهرا زنجان گفت: حضرت معصومه (س) با شخصیت اسلامی خود، تفسیر سوم و متفاوتی از هویت زن را به همگان ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا علمی فرد در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س)، روز دختر و آغاز دهه کرامت، گفت: اگر بخواهیم درباره شخصیت حضرت معصومه (س) صحبت کنیم و آن را بیان کنیم. الگوی دختران جامعه مدرن، یکی از مهمترین ویژگی هاست. او بود که تفسیر سوم از هویت زنانه را خلق کرد.

وی با اشاره به اینکه چند نوع نگاه به زن وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک نوع نگاه زنان را تنها برای تولید مثل در خانه و خانواده قرار می دهد و زنان را از حضور در اجتماع منع می کند.

علمی فرد افزود: دیدگاه دیگر این است که این امکان را به زنان می دهد که به هر قیمتی به صورت کاملا افراطی در انواع فعالیت های بدون محدودیت شرکت کنند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی نورالزهرا زنجان گفت: حضرت معصومه (س) با شخصیت اسلامی خود، تفسیر سوم و متفاوتی از هویت زن را به همگان ارائه کرد.

وی گفت: تعبیر سوم این است که زن شایسته، بانویی است که حضورش در جامعه به هیچ وجه به عفت او لطمه ای وارد نکند و عفت او خللی در حضور و برنامه ریزی او در جامعه ایجاد نکند.

«این دو در صورتی قابل جمع است که حضور زن در جامعه به گونه ای باشد که اندام های جسمی و زنانه او نباشد، بلکه شخصیت و موقعیت و موقعیت او مورد توجه مردان باشد و زن نه اعضای بدن بلکه شخصیت باشد. از مردان، “او گفت. توجه داشته باشید.

مدیر مؤسسه حوزه علمیه نورالزهرا(س) خواهران زنجان گفت: حضرت معصومه (س) با همان شخصیت زنانه و مقام والای خود در سن 28 سالگی و در حالی که با کاروانی از مردان تنها بود، چندین هزار کیلومتر از مدینه منوره را طی کرد. توس را بردند تا به امام زمان خود بپیوندند.

وی با بیان اینکه این سفر پیامی دارد، گفت: پیام او این بود که زن اگرچه اجتماعی است، اما می تواند عفیف، محجبه و عفیف باشد و بتواند خود و اهداف والای خود را در جامعه به جهانیان، اطرافیانش نشان دهد. و همه انسان های برتر.

علمی فرد با بیان اینکه معصومه علیهاالسلام را دارم الگوی بسیار مناسبی برای دختران جامعه ماست، گفت: ایشان علاوه بر پاکدامنی و پاکدامنی، فعالیت اجتماعی هم داشتند و تمام پایان زندگی را به ما نشان دادند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نامگذاری سالروز ولادت حضرت معصومه(س) به نام روز دختر نامگذاری بسیار شیوای است، خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) ویژگی های بسیاری داشت که یکی از معروف ترین آنها دانشمندی کم سواد بود.

وی افزود: دنیای بدون معلم یعنی دانشمندی بود که از هیچ جا و از هیچکس علم کسب نکرد، اما خداوند مانند اهل بیت(ع) به او عنایت ویژه کرد.

عالمی فرد گفت: حضرت معصومه (سلام الله علیها) در وجود خود و به برکت تقوا و یهود ستیزی به مقام و منزلتی رسیده است که علم آن بر همگان معلوم است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزه علمیه نورالزهرا (س) زنجان با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های امام معصوم (ع) گفت: یکی از علمای بسیار ارشد نجف می گوید تعدادی از شیعیان از ایران آمده بودند و سؤالاتی داشتند. از من موسی کاظم (ع) به درب خانه او رفتند و گفتند که من موسی کاظم (ع) را در خانه ندارم.

وی با بیان اینکه این شیعیان به دلیل دوری مسافت مجبور به بازگشت شدند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل نامه می دادند و سؤال می کردند اما معصومه(ع) در سن بسیار کم همه سؤالات را نوشت و داد.

وی با بیان اینکه این افراد در راه بازگشت با امام قاظم(ع) برخورد کردند و پاسخ ها را به ایشان نشان دادند، افزود: وقتی امام قاظم(ع) به پاسخ ها نگاه کردند فرمودند: فداها ابوها.

استاد حوزه علمیه گفت: این فرمایش امام قاظم(ع) یعنی همان کاری که پیامبر اکرم(ص) با حضرت معصومه(س) با کار خارق العاده و تحسین برانگیز حضرت زهرا(س) کردند و این دیدگاه را کردند. ..

مدیر خواهران نورالزهرا مؤسسه آموزش عالی زنجان گفت: بهترین راه پناه بردن دختران و زنان جامعه ما به حضرت معصومه(س) و گام برداشتن در این راه، طلب معارف حقیقی و الهی به ویژه این است. زمانی است که راه های تحصیل علوم الهی و معارف دینی برای زنان جامعه باز می شود و زمینه فراهم می شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از الگوهای زنان و دختران در این مسیر حضرت معصومه(س) است، گفت: دختران جامعه ما برای ترسیدن از آن نیازمند تقوا و علم هستند که یکی از راه های کسب علم است. جستجوی معرفت حقیقی و الهی چه بسا در حوزه های علمیه دختران و زنان، رهبری جوامع بشری به دست این زنان باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید